یکشنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 291489

قرنطینه تنها راه‌حلی است که همه کشورها بدان روی آورده‌اند. از چین که قرنطینه کامل و خانه به خانه را اجرا کرد و پس از مدتی از مهار این ویروس خبر داد تا ایتالیا که به قرنطینه کامل کشور دست زده است.

اکنون به فکر قرنطینه کامل افتاده‌اید؟

سلامت نیوز: قرنطینه تنها راه‌حلی است که همه کشورها بدان روی آورده‌اند. از چین که قرنطینه کامل و خانه به خانه را اجرا کرد و پس از مدتی از مهار این ویروس خبر داد تا ایتالیا که به قرنطینه کامل کشور دست زده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در این میان ایران ابتدا در اواسط اسفند صرفا به توصیه‌های پیشگیری، خودقرنطینگی و خودمراقبتی و به تعطیلی مراکز آموزشی، فرهنگی، بقاع متبرکه و حرم‌های مطهر دست زد و در مرحله بعد از 8 فروردین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و مقررات آمد و شد اعلام کرد.

حال خبر می‌رسد که مجلس طرح 3 فوریتی برای قرنطینه یک‌ماهه کشور داده است. عبدالکریم حسین‌‌زاده رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس می‌گوید: «این طرح که حدود یک ماه پیش تهیه شده بر مبنای تعطیلی یک ماه کشور و براساس اصل 79 قانون اساسی پیش‌بینی شده بود که با توجه به اینکه مجلس جلسه علنی نداشت امکان مطرح کردن آن نیز نبود لذا بنا داریم این طرح را در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکارهایی جهت مقابله با کرونا مطرح کنیم.»


حالا به فکر افتاد‌ید؟
امروزه اکثر قریب به اتفاق کشورهای جهان با ویروس ناشناخته و منحوس کرونا مواجه و دست به گریبانند و هریک به‌نحوی به مقابله با این ویروس پرداخته و می‌پردازند. در این راستا تاکنون 2مدل مبارزه با کرونا در جهان به‌کار گرفته شده است.

نخست قرنطینه کامل که در کشور منتشر‌کننده ویروس یعنی چین به‌کار گرفته شد. در قرنطینه کامل پروتکل‌های بهداشتی، محافظتی و عبور و مرور از در منازل اجرا می‌شود و تمامی مایحتاج مردم توسط دولت احصاء شده و تامین می‌شود. راه دوم قرنطینه محدود است که برخی کشورها مثل ایران از آن بهره می‌برند و در این راه مدخل‌های ورودی و خروجی شهرها بسته می‌شود تا زنجیره انتقال قطع شود.

با این حال‌درصد موفقیت قرنطینه کامل بسیار محسوس و چشمگیرتر از قرنطینه محدود یا به عبارتی همان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است که دولت انجام داده است. هرچند که دولت حتی پیش از عید به همین طرح فاصله‌گذاری اجتماعی نیز رضایت نداد، آن را اجرا نکرد و در فحوای کلام رئیس‌جمهور نیز نسبت به قرنطینه شهرها چنین نهفته بود که «مردم باید خودقرنطینگی کنند نه اینکه کشور قرنطینه شود.»

با این حال اکنون که از طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از 8 فروردین به‌طور محسوس کلید خورده برخی معتقدند که دولت بسیار زودتر از اینها باید تن به این کار می‌داد تا هم در زمان کمتری بتوان زنجیره انتقال ویروس را گسست و هم تعداد مبتلایان و تلفات ناشی از این ویروس کاهش یابد.

حال پرسش این است؛ چرا آنهایی که امروز حق به جانب سخن از تاخیر در این طرح می‌کنند و معتقدند باید حتی از اسفندماه قرنطینه اعمال می‌شد آن زمان چنین سخنانی نمی‌گفتند و دولت را مکلف به این تکلیف نمی‌کردند، اما حال که می‌بینند راهی جز قرنطینه وجود ندارد از سهل انگاری دولت می‌گویند؟ در اینکه دولت باید خیلی زودتر از اینها طرح قرنطینه محدود یا فاصله‌گذاری اجتماعی را انجام می‌داد تردیدی نیست اما نکته این است که چرا برخی تازه امروز به فکر افتاده‌اند.


طرح 3 فوریتی
رئیس فراکسیون حقوق شهروندی مجلس اظهار داشت: طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور تقدیم هیات رئیسه مجلس شده است. ایسنا نوشت؛ عبدالکریم حسین‌زاده گفت: یکشنبه هفته گذشته که جلسه مجلس قرار بود به‌صورت مجازی برگزار شود من در محل صحن مجلس حاضر شدم و ضمن رایزنی با رئیس مجلس، طرح سه فوریتی تعطیلی و قرنطینه کامل کشور را در یک ماده و 11 تبصره و با امضای 16 نفر از نمایندگان تحویل آقای قاضی‌‌زاده هاشمی کردم، ایشان نیز این طرح را به اداره قوانین ارجاع کردند.

وی‌ افزود: این طرح که حدود یک ماه پیش تهیه شده بر مبنای تعطیلی یک ماه کشور و براساس اصل 79 قانون اساسی پیش‌بینی شده بود که با توجه به اینکه مجلس جلسه علنی نداشت امکان مطرح کردن آن نیز نبود لذا بنا داریم این طرح را در اولین جلسه علنی مجلس برای اتخاذ راهکارهایی جهت مقابله با کرونا مطرح کنیم. نایب رئیس فراکسیون امید با اعلام آمادگی در خصوص دریافت پیشنهادات نمایندگان در جزییات این طرح، اضافه کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در چند ماه گذشته، کشور به‌صورت نیمه تعطیل در آمده است، لذا به منظور قطع زنجیره انتقال این ویروس باید حداقل به مدت یک ماه کمترین تردد و تماس وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha