سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

در روزهای گذشته اظهارنظرهای رئیس‌جمهور درباره زمان شروع فعالیت‌های اقتصادی و صنفی در کشور موجب انتقادهایی از سوی برخی مقامات دولتی شده است و کارشناسان این مساله را موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا در ایران می‌دانند، با این حال رئیس‌جمهور اصرار دارد که از ۲۳ فروردین، کشور با رعایت طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» به شرایط عادی بازگردد.

كرونا؛ مخالفان در برابر رئیس جمهور

سلامت نیوز:در روزهای گذشته اظهارنظرهای رئیس‌جمهور درباره زمان شروع فعالیت‌های اقتصادی و صنفی در کشور موجب انتقادهایی از سوی برخی مقامات دولتی شده است و کارشناسان این مساله را موجب شیوع بیشتر ویروس کرونا در ایران می‌دانند، با این حال رئیس‌جمهور اصرار دارد که از ۲۳ فروردین، کشور با رعایت طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» به شرایط عادی بازگردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در این شرایط بسیاری از مردم مخصوصا در پایتخت به سرکارهایشان می‌روند و خیابان‌های تهران روزهای شلوغی را تجربه می‌کند.

بد نیست در ابتدا نگاهی به آمار مبتلایان به کرونا در کشور بیندازیم که همچنان روند افزایشی را طی می‌کند. به گفته کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت: «از یکشنبه (۱۷ فروردین) تا دوشنبه (۱۸ فروردین) ۲۲۷۴ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده و ۱۳۶ بیمار جان خود را از دست داده‌اند.

با احتساب به این موارد جدید، مجموع بیماران کرونا در کشورمان به۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر رسید و تاکنون ۳۷۳۹ نفر در کشور به دلیل ابتلا به این بیماری، جان خود را از دست داده‌اند. روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تاکنون ۲۴۲۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.»

وی همچنین حال عمومی ۴۰۸۳ نفر از بیماران را وخیم توصیف کرد.در شرایطی رئیس‌جمهور،‌ بر بازگشایی ادارات و فعالیت‌های تولیدی با وجود بحران کرونا تاکید می‌کند و قصد دارد از 23 فروردین فاصله‌گذاری هوشمند را جایگزین فاصله‌گذاری اجتماعی کند که نمایندگان مجلس و کارشناسان حوزه بهداشت با انتقاد از این تصمیم، اجرای این طرح را موجب آغاز موج دوم کرونا و افزایش قربانیان می‌دانند.

حمید سوری، استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی یکی از منتقدان است که در یک برنامه تلویزیونی نسبت به تحت فشار قرار گرفتن وزارت بهداشت برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند ابراز نگرانی کرده و گفته است: «حدود 500 هزار نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، اما این آمار دقیق نیست زیرا بیماران کم علامت و خفیف شناسایی نشده‌اند.»


انتقادها از تصمیم احتمالی دولت
رئیس ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز در این رابطه گفته است: میزان مراجعات بیمارستانی در 48 ساعت گذشته 25 درصد افزایش داشته است. علیرضا زالی همچنین اظهار کرد: «ما نه تنها به مرحله کنترل این بیماری نرسیده‌ایم بلکه رو به افزایش است و کرونا به مرحله پاندمی در تهران رسیده و نوسانات سینوسی در تهران ناشی از هشدارهایی بوده که در روزهای قبل داده‌ایم.»

پیام طبرسی، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران نیز ابراز نگرانی کرده است که اگر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی توسط دولت تمدید نشود 2 یا 3 هفته دیگر در کشور با پیک دوم کرونا مواجه می‌شویم.

با تعطیلی برخی اماکن از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و بقاع متبرکه و برگزار نکردن نمازهای جمعه در فروردین ماه تا حدودی از انتقال ویروس جلوگیری شد اما از سویی دیگر دولت در فروردین ماه قصد مسدود کردن جاده‌ها را داشت که این طرح به موقع اجرایی نشد و متاسفانه مردم اقدام به سفرهای نوروزی کردند و کنترل بیماری سخت شد.

فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس،‌ نیز با انتشار متنی در صفحه توئیتر خود بی‌اعتنایی به سلامت مردم را «خطای نابخشودنی» خواند و از ارائه طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک‌ماهه کشور در نخستین جلسه رسمی مجلس خبر داد. هم‌زمان محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده فسا، به ایلنا اظهار کرد: «جان مردم در اولویت بر کسب‌وکار آنها قرار دارد.»

افزایش انتقادها به تصمیم دولت در حالی است که ستاد ملی کرونا با ریاست روحانی تصویب کرده که کسب‌وکارهای کم‌ریسک در استان‌ها می‌توانند از روز 23 فروردین‌ماه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند. پیشتر نیز رئیس‌جمهوری با تاکید بر موضوع اقتصاد در کنار سلامت، دستور بازگشایی ادارات را داده بود. پیش از این نیز بخشنامه‌ای از سوی قائم‌مقام وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر «جلوگیری از وقفه در کلیه واحدهای تولیدی» به سازمان‌های استانی این وزارتخانه ابلاغ شده بود.


وضعیت سیستان و بلوچستان
پس از آنکه رئیس‌جمهور در سخنان روز یکشنبه خود وضعیت استان سیستان و بلوچستان را به لحاظ شیوع ویروس کرونا سفید اعلام کرد تعدادی از نمایندگان فعلی و نامزدهای راه‌یافته به مجلس یازدهم از این استان، چنین سخنانی را غیر واقعی توصیف کرده و درباره عواقب فاجعه‌بار این سخنان و بازگشایی مدارس هشدار دادند. این درحالی است که دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از افزایش ابتلا به کرونا در ایران گزارش داده‌ است.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دهم گفت: «آقای روحانی در ابتدای شیوع این ویروس در کشور نیز به توصیه کارشناسان گوش نداد و قرنطینه را دو هفته دیر آغاز کرد، الان هم بی‌توجه به نظر کارشناسان تصمیم گرفته است. در شهر زاهدان متاسفانه بیماری کرونا شیوع پیدا کرده و بیمارستان‌ بوعلی تخت‌هایش پر شده است و دیگر تخت خالی وجود ندارد.»


شرط جدید تردد بین استانی
روز گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در نامه‌ای به دکتر رحمانی فضلی، وزیر کشور، تردد بین استانی فراگیران رشته‌های علوم پزشکی با ارائه کارت نظام پزشکی و یا کارت دانشجویی را بلامانع اعلام کرد. در متن این نامه آمد است: به دلیل ضرورت حضور فراگیران دکترای عمومی، دستیاران تخصصی، فوق تخصصی، فلوشیپ پزشکی و دندانپزشکی، دستیاران داروسازی بالینی، دانشجویان سال آخر پرستاری، علوم آزمایشگاهی و رادیولوژی در بیمارستان‌های آموزشی، تردد بین استانی آنها با ارائه کارت نظام پزشکی و یا کارت دانشجویی بلامانع است. لذا مراتب جهت اعلام به مراجع ذی صلاح ارسال می‌گردد.


آغاز غسل متوفیان کرونا
با توجه به آغاز غسل کردن متوفیان مبتلا به کرونا در شهر تهران با آب، رعایت کلیه تمهیدات بهداشتی،از روز شنبه 16 فروردین 1399 در سالن‌های تطهیر سازمان بهشت زهرا(س) تهران به منظور اجرای حداکثری فتوای مقام معظم رهبری آغاز شد.

در این رابطه محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران تاکید کرد: در حال حاضر دغدغه ما درست کار کردن سیستم تصفیه‌خانه بهشت زهرا(س) است که برای این منظور پایش مستمری را از این مجموعه خواهیم داشت. وی با اشاره به اینکه بهشت زهرای تهران مجهز به تصفیه‌خانه است، اظهار کرد: اداره محیط زیست استان تهران با همکاری شرکت آب و فاضلاب استان بر عملکرد این تصفیه‌خانه نظارت می‌کند.

دغدغه ما درست کار کردن سیستم تصفیه‌خانه بهشت زهرا(س) در ایام شیوع ویروس کرونا است و اداره محیط زیست استان تهران پایش‌های دقیق و مشخصی را برای نظارت بر عملکرد تصفیه‌خانه این مجموعه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha