سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 291615

با پایان تعطیلات نوروزی، آژیر خطر کرونا به صدا در آمده و شیوع این بیماری در کشور وارد فاز جدیدی شده است، به نحوی که اکنون از یک «بیماری» به یک «بحران» تغییر ماهیت داده است.

آیا دولت سلامت مردم را فدای اقتصاد میکند؟

سلامت نیوز:با پایان تعطیلات نوروزی، آژیر خطر کرونا به صدا در آمده و شیوع این بیماری در کشور وارد فاز جدیدی شده است، به نحوی که اکنون از یک «بیماری» به یک «بحران» تغییر ماهیت داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،کارشناسان حوزه سلامت نیز می‌گویند به دلیل شیوع گسترده کرونا تا بروز یک فاجعه‌ انسانی در کشور فاصله زیادی نداریم و اگر تدبیری برای مهار این ویروس ترسناک اندیشیده نشود و وضعیت به همین روال پیش برود، در آیند‌ه‌ای نزدیک با یک کشتار دسته جمعی مواجه خواهیم شد.

در حال حاضر تمام استان‌های کشور درگیر این بیماری هستند و به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا، «استان «سفید» از نظر ابتلا به کرونا در کشور وجود ندارد»، اما در این میان وضعیت پایتخت به دلیل ویژگی‌های خاص خود مانند جمعیت و... بغرنج‌تر است.

شرایط بیماری کرونا در پایتخت به حدی تشدید شده است که دیروز فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران، از وضعیت قرمز این شهر سخن گفت و اعلام کرد نه تنها به مرحله کنترل این بیماری نرسیده‌ایم بلکه شیوع این ویروس رو به افزایش است.

علی‌رضا زالی در برنامه «طبیب»، با اشاره به آخرین آمار شیوع و ابتلاء به بیماری کرونا در تهران،گفت:اپیدمی کرونا در حال حاضر در تهران به پاندمی تبدیل شده است، ما بر اساس میزان مداخله در کاهش تردد شهری می‌توانیم نسبت به مدیریت این ویروس اظهارنظر کنیم، اما نکته قابل ذکر اینکه کووید ۱۹، درمان قطعی و واکسن ندارد و تنها راه مقابله با آن، پیشگیری است، به همین علت پیدا کردن مظنونین به بیماری، راه نخست است که ما نمی‌توانیم آن را عملیاتی کنیم، چون امکاناتش را نداریم.

کیانوش جهانپور نیز دیروز با اشاره به ترافیک دو سه روز اخیر در تهران از خطر موج دوم کرونا در پایتخت سخن گفت و آن را به تغییر رفتار در بخشی از جامعه گره زد و گفت: آنچه شاهد بودیم رفتاری بود که شاید برخی شهروندان اتخاذ کرده بودند و به خیابان‌ها آمده بودند که ما معتقدیم بخش زیادی از آن ربطی به اشتغال و مراجعه به محل‌های کار نداشت.

زیرا تغییری در مصوبات اشتغال تا ۲۳ فروردین نداشته‌ایم. و آنچه که بود تغییر رفتار در بخشی از جامعه بود که به هر حال شاید بعد از چند هفته در خانه ماندن این تصور برای برخی ایجاد شده که کرونا هم تابع تقویم رسمی است و احتمالا بعد از تعطیلات رسمی خداحافظی کرده است.

دکتر مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا نیز چند وقت پیش در مورد وضعیت ایران از حیث شیوع این ویروس گفته بود شدت کرونا در ایران حتی از چین هم فوق‌العاده بیشتر است.

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی نیز چند وقت پیش در گفت‌وگو با رسانه‌ها پیش‌بینی کرده بود که بعد از 13 به‌در حدود یک سوم تا یک چهارم جمعیت ایران به کرونا مبتلا خواهند شد و مشکلات عدیده‌ای را به وجود خواهند آورد.

اکنون گویا پیش‌بینی رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی به واقعیت نزدیک می‌شود، چرا که مراجعه به بیمارستان‌ها به ویژه بیمارستان‌های پایتخت بعد از سفرهای فاجعه بار نوروزی افزایش یافته است، به نحوی که فقط در طول دو روز اول پایان تعطیلات نوروزی 30 درصد به مراجعان بیمارستان‌ها در شهر تهران افزوده شد.بسیاری از کارشناسان معتقدند آنچه ویروس کرونا را در کشور از یک بیماری به بحران تبدیل کرده ناتوانی و چندصدایی در مدیریت آن است.

به اعتقاد کارشناسان بروز و ظهور برخی ناهماهنگی‌ها در دستگاه‌های اجرایی کشور، اختلافات و چندپارگی‌ها، طرح‌ها و تلاش‌های همگانی برای مهار کرونا مانند تلاش کادر درمان و طرح‌های قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی و... بی‌ثمر می‌سازد. این ناهماهنگی‌ها و چندصدایی‌ها را می‌توان در نقض پروتکل‌های ستاد مقابله با کرونا از سوی برخی از نهادها و سازمان‌ها دید.

نقض این پروتکل‌ها تا آن جا پیش رفت که وزیر بهداشت را ناچار به نوشتن نامه به رئیس جمهور کرد.وزیر بهداشت به ابلاغ دستورالعمل بازگشایی مشاغل و مراکز کسب‌وکار توسط وزارت صنعت‌ اعتراض داشت. وی15 فروردین در نامه‌ای به رئیس‌جمهور نسبت به دستور وزارت صمت مبنی بر بازگشایی مشاغل و کسب‌وکارها انتقاد و اعتراض خود را اعلام کرد. اما برخلاف انتظار، رئیس جمهور نیز پاسخ درخوری به نامه سعید نمکی نداد و اعلام کرد مشاغل از 20فروردین «باید» فعالیت خود را آغاز کند.

در حالی رئیس جمهور تاریخ و زمان مشخصی برای آغاز فعالیت‌های اقتصادی مشخص و از کلمه دستوری «باید» برای اجرای آن استفاده کرد که به گواه کارشناسان سلامت، کشور اکنون در پیک کرونا قرار دارد و هرروز به آمار مبتلایان و قربانیان این ویروس درسطح کشور افزوده می‌شود و در این شرایط بسیاری از کشورهایی که از لحاظ وضعیت کرونا در موقعیت بهتری از ایران قرار دارند به منظور قطع چرخه انتقال این ویروس شرایط اضطرار در کشور خود را تمدید کرده‌اند.اگرچه روز بعد حسن روحانی سخنان خود را تلطیف کرد و گفت که منظورش مشاغل ضروری با رعایت شرایط خاص بوده است، اما موضع رئیس جمهور در مقابل یکی از وزرای خود که مسئولیت مقابله با این ویروس ترسناک را به عهده دارد، در جای خود جالب و سوال‌برانگیز است.

چرا که چه کسی است که نداند بازگشایی مجدد ادارات و کسب و کارها ضمن این که خطر شعله‌ور شدن موج دوم کرونا را به دنبال دارد، کنترل آن نیز بسیار دشوارتر خواهد شد.البته چراغ سبز روحانی به بازگشایی مشاغل، انتقادهای زیادی را از سوی جامعه دانشگاهی برانگیخت. به عنوان مثال معاون دانشگاه علوم پزشکی البرز در واکنش به تصمیم روحانی به رسانه‌ها گفت:«اگر فعالیت اقتصادی را کامل آزاد کنیم یک میلیون ایرانی به خاطر کرونا می‌میرند.»

البته رئیس جمهور نه تنها به بازگشایی مشاغل روی خوش نشان داده، بلکه از بازگشایی دانشگاه‌ها نیز سخن گفته است.

با وجود تأکید وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی و قرنطینه خانگی دیروز روحانی اعلام کرد دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری تا سی‌ام فروردین در تعطیلی به سر می‌برند و پس از آن باید در دانشگاه حضور یابند.البته در موضوع کرونا انتقاد به دولت فقط به چند مورد ذکر شده محدود نمی‌شود، بسیاری با ریشه‌یابی شیوع کرونا در کشور دولت را مقصر پاندمی این ویروس می‌دانند و معتقدند دولت با متوقف نکردن پروازهای ماهان و بعد از آن قرنطینه نکردن قم راه را برای شیوع گسترده این ویروس در کشور هموار کرد، اکنون نیز به جای همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل‌های آن را در مواردی نقض می‌کند.

بسیاری تعلل دولت در مورد قرنطینه و همچنین روی خوش نشان دادن آن به بازگشایی مشاغل و کسب و کارها را به دست خالی دولت از بودجه گره می‌زنند و می‌گویند قرنطینه و خانه‌نشینی مسئولیتی برای دولت به همراه دارد و اکنون با توجه به وضعیت بودجه و قبل‌تر از آن نیز تحریم‌ها، دولت پولی در بساط ندارد که تعهدی برای خودش ایجاد کند، بنابراین سلامت مردم را فدای این شرایط می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha