تعطیلات نوروز كه تمام شد، خیابان‌های تهران كه دوباره شلوغ شد این پرسش پیش‌آمد كه تعطیلات تمام شده، شیوع كرونا كه مهارنشده چرا به خیابان‌ها آمدید و به سركار برگشتید؟

مشاغلی كه پای كرونا قربانی شدند

سلامت نیوز:تعطیلات نوروز كه تمام شد، خیابان‌های تهران كه دوباره شلوغ شد این پرسش پیش‌آمد كه تعطیلات تمام شده، شیوع كرونا كه مهارنشده چرا به خیابان‌ها آمدید و به سركار برگشتید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،همین پرسش به ویژه در شبكه‌های اجتماعی با حجم قابل توجهی از انتقاد و بد و بیراه همراه شد كه به زبان ساده در این جمله خلاصه می‌شد؛ «اگر خانه بمانیم از كجا بیاوریم بخوریم؟»

واقعیت این است كه شاید كارمندان دولت یا كاركنان و كارگران شركت‌ها با تمهیداتی كه از سوی مدیریت آنها گرفته می‌شد یا حمایت دولت و تعریف بسته‌های حمایتی با حداقل دریافت بتوانند از این توقف فعالیت به سبب پیشگیری از شیوع كرونا عبور كنند اما شاغلان آزاد نمی‌توانند از این توقف به سادگی عبور كنند. در حال حاضر تاكید شده كه 49 دسته شغلی نمی‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند. اما آنها كه می‌توانند هم وضع بهتری ندارند.

وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی 10 گروه شغلی را مشخص كرده كه بیشترین آسیب را از شیوع كرونا دیده‌اند و قرار است حمایت‌ها از آنها صورت گیرد. اما توصیف وضعیت این روزها با چنین عباراتی ملموس نمی‌شود. مثلا رانندگان تاكسی اعم از سنتی و اینترنتی.

كارگران روزمزد. مغازه‌دارانی كه فعالیت آنها مربوط به خدمات خوراك نیست. در یك نگاه ساده وقتی پیروز حناچی شهردار تهران خبر داده به سبب توقف ناشی از كرونا درآمد شهرداری به میزان 2هزار و 500 میلیاردتومان كاهش پیدا كرده صاحب یك مغازه لوازم یدكی كه چند نفر كارگر دارد و در این مدت بسته بوده چقدر درآمد نداشته است. در فاصله اول اسفند تاكنون شاهد توقف رستوران‌ها، فست‌فودها و كافی‌شاپ‌هایی بودیم كه در روزهای معمولی سال به اصطلاح خودمانی وقت سر خاراندن نداشتند.

در حالی كه از ابتدای اسفند تاكنون عملا رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها و كافی‌شاپ‌ها تعطیل هستند و چند روز دیگر نیز حتی اگر كرونا مهار شود ماه‌مبارك رمضان فرا می‌رسد و عملا این صنف روزها نمی‌تواند فعالیتی داشته باشد. حالا واقعیت این است كه اگر مردم برای آنكه بتوانیم شیوع بیماری كووید19 را كنترل كنیم در خانه بمانند باید برای این پرسش آنها پاسخ داشته باشیم كه بسیار خب؛ «از كجا بیاورند بخورند؟»

مطبوعاتی‌ها و آنها كه در رسانه‌های كاغذی فعالیت می‌كردند از جمله كسانی هستند كه به‌شدت از این وضعیت آسیب‌دیده‌اند زیرا عمده درآمد رسانه‌های كاغذی به انتشار آنها وابسته بوده و اینك كه روزها منتشر نمی‌شوند عملا وضعیت آنها در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. صاحبان مطبوعات كاغذی تاكید دارند وقتی روزنامه منتشر نشده درآمدی هم حاصل نشده كه دستمزدی پرداخت شود.

خبرنگاران روزنامه‌های كاغذی عملا در شرایط كنونی بدون دستمزد مانده‌اند و چه بسا كار خود را از دست بدهند.البته خبرهای خوبی هم در این مدت مطرح بوده است. مثلا در تهران كه تعداد قابل توجهی دستفروش فعال هستند پیش از نوروز با پیشنهاد شورای شهر و شهرداری تهران و موافقت بنیاد مستضعفان بسته‌ای برای حمایت از دستفروشان تعریف و مشخص شد.

حالا زهرانژاد بهرام عضو هیات‌رییسه شورای شهر از موافقت بنیاد مستضعفان با پرداخت دومین مرحله بسته كمك معیشتی به دستفروشان پایتخت خبر داد. او در این باره گفته است: توافقات اولیه برای پرداخت فاز دوم كمك معیشت به دستفروشان پایتخت با بنیاد مستضعفان انجام شده است و من با آقای فتاح رییس بنیاد صحبت كردم و موافقت او را اخذ كردم، اما نكته مورد توجه این است كه باید بررسی‌های لازم انجام شود كه شیوه پرداخت فاز اول بسته كمك معیشتی به دستفروشان به چه شكل بوده و چند درصد از دستفروشان تا به امروز این بسته (كارت هدیه) را دریافت كردند.

در این وضعیت طرح آن پرسش اول، یعنی« از كجا بیاوریم بخوریم و بهتره از كرونا بمیریم تا از گرسنگی» دستاویز كسانی شده است كه در ماه‌ها و سال‌های گذشته هر اتفاقی در ایران را فرصتی برای ایجاد بحران محاسبه كردند و آتش اتفاقات مختلفی را به پا كردند. این نكته را بعدا سرفرصت مورد توجه قرار خواهیم داد؛ نكته‌ای كه «اكبر تركان» درباره آن گفت: «ما با شیوع دو ویروس سر و كار داریم؛ یكی كرونا و دیگری تیرانا» كه تیرانا در آلبانی مستقر است و محل فعالیت و تكاپوی منافقین است.

حال در چنین روزهایی سخن از آن به میان می‌آید كه دولت بنا دارد به هریك از یارانه‌بگیران اعتباری جهت خرید سبد غذایی بدهد. یا بحث حمایت از مشاغل مطرح شده كه در صورتی كه كارفرما نیروهایش را تعدیل نكند می‌تواند از این حمایت‌ها بهره‌مند شود. اما مساله این است كه وقتی حداقل‌ دستمزد در سال 1399 تعیین نشده است مبنای محاسبات كارفرما و كارگران و دولت در جهت حمایت چه خواهد بود؟

همین مساله سبب شد تا خانه كارگر تشكیلات گیلان، كانون شوراهای اسلامی كار استان گیلان، كانون بازنشستگان شهرستان رشت، كانون انجمن‌های صنفی كارگران ساختمانی گیلان و مجمع تعاونی‌های مصرف و مسكن استان گیلان طی نامه‌ای به رییس‌جمهور نسبت به عدم تعیین تكلیف دستمزد سال ۹۹ اعتراض كرده و خواستار تصویب دستمزد شایسته از سوی شورای عالی كار شوند.

گیلان دومین كانون شیوع كرونا در كشور بود.در همین شرایط ایلنا خبر داد جمعی از كارگران كنتورسازی قزوین با اعتراض مقابل استانداری قزوین به تعطیلی غیرمترقبه كارخانه اعتراض كردند تا نخستین اعتراض‌های كارگران در روزهای كرونایی شكل بگیرد. آنها تاكید كرده بودند: قرار بوده حداقل تا آخر فروردین ماه سر كار حاضر باشیم و تا آن زمان قرارداد داریم، از مسوولان استانداری درخواست كردند به مسائل و مشكلات آنها رسیدگی كنند.برآوردها نشان از آن دارد كه دست‌كم حدود 4میلیون نفر از این وضعیت آسیب جدی می‌بینند. حجت‌الله میرزایی معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در این باره به ایلنا گفته است:

در مجموع ۱۰ گروه كسب و كار، چیزی حدود ۴ میلیون شاغل رسمی و غیررسمی وجود دارد، یعنی حدود ۳ میلیون شاغل رسمی و حدود ۱ میلیون شاغل غیررسمی. در مجموع حدود ۱ میلیون كسب و كار و حدود ۴ میلیون شغل از شیوع كرونا متاثر می‌شوند. در این تعداد كسب و كار، كارگاه‌های ۱ نفره هم وجود دارند؛ منظور كسب و كارهایی است كه فرد شاغل به صورت خویش‌فرمایی حق بیمه خود را می‌پردازد. برای نمونه، تاكسی‌ها كارگاه ۱ نفره محسوب می‌شوند.

در مجموع از این ۱ میلیون كسب و كار، ۷۰۰ هزار مورد خویش‌فرمایی و ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار مورد هم در قالب كارگاه (با چند نفر كارگر) فعالیت می‌كنند.در این وضعیت وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگوی ویدئوكنفرانس با جلسه مقابله با كرونای گلستان، گفت: 4 میلیون نفر از افراد فاقد درآمد ثابت در كشور از تسهیلات خرید اعتباری كالا تا سقف دو میلیون تومان بهره‌مند خواهند شد.براساس گزارشی كه مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی، منتشر كرده «محمد شریعتمداری» در این باره توضیح داده:

بر اساس هماهنگی‌های انجام شده با استانداری‌های كشور این افراد كه فاقد درآمد و شغل ثابت هستند شناسایی و از دریافت تسهیلات كه به صورت كارت‌های اعتباری خرید است بهره‌مند خواهند شد.وزیر كار از دیگر اقدامات انجام شده در خصوص شیوع ویروس كرونا، گفت: همچنین سه میلیون نفر از جمعیت كشور كه كمترین میزان درآمدی را داشته و تحت پوشش نهاد و مستمری‌بگیر هیچ نهادی نبودند، مبلغی بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان به حساب آنها واریز شده است.

وی در خصوص حمایت از كسب و كارهایی كه به دلیل بروز ویروس كرونا آسیب دیده‌اند، نیز گفت: برخی از واحدهای تولیدی كشور هم كه به سبب بروز كرونا دچار خسارت‌هایی در حوزه تولید شده‌اند كه دولت برای جبران این خسارت‌ها برنامه‌ریزی كرده است. به همین منظور هم وام‌هایی با سود ۱۲ درصد برای این واحدها پیش‌بینی شده تا بتوانند بخشی از خسارت‌های خود را جبران كنند و مشكلی در زمینه پرداخت حقوق و دستمزد پرسنل خود نداشته باشند.

او در این باره گفت: مصوباتی هم در خصوص استمرار بدهی‌های مالیاتی و پرداخت تسهیلات در این بخش در نظر گرفته شده و تعویق پرداخت بیمه تامین اجتماعی برای این رسته‌ها به مدت سه ماه هم اختصاص یافته است.وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: افرادی كه به سبب كرونا بیكار شده و شغل خود را از دست داده‌اند هم باید در سامانه مربوطه ثبت‌نام كنند تا بتوانیم مقدمات پرداخت بیمه بیكاری آنها را فراهم كنیم.در همین حال ایسنا در گزارشی نوشت:

در حالی كه دولت هفته گذشته مبلغ 5 هزار میلیارد تومان اعتبار جهت كمك به صندوق بیمه بیكاری برای پرداخت به كارگران آسیب دیده از كرونا تصویب كرد، به نظر می‌رسد افزایش تعداد ثبت‌نام‌كنندگان در سامانه بیمه بیكاری باعث اعمال محدودیت‌هایی در اختصاص مقرری بیمه بیكاری شده باشد؛ تا جایی كه به گفته مدیركل حمایت از مشاغل و بیمه بیكاری وزارت كار ملاك پرداخت مقرری بیمه بیكاری تنها ثبت‌نام در سایت نیست و كارگرانی كه متقاضی دریافت بیمه بیكاری هستند حتما باید مشمول قانون كار، قانون بیمه بیكاری و قانون تامین اجتماعی باشند.

آن زمان اعلام شد كه این مبلغ به تمام كارگران و مشاغل و صنوف آسیب دیده از كرونا پرداخت خواهد شد و بسیاری از مقامات كارگری نیز اعلام كردند كه طبق جلسات و نشست‌هایی كه در وزارت كار برگزار و پیشنهاداتی كه مطرح شده، محدودیت‌هایی همچون داشتن یكسال سابقه كار برداشته شده و كارگرانی كه سه یا چهار ماه سابقه كار داشته ولی به دلیل كرونا شغل خود را از دست داده باشند هم می‌توانند درخواست بیمه بیكاری بدهند.

بر همین اساس بود كه بسیاری از كارگران آسیب دیده از كرونا در سامانهbimebikari.mcls.gov.ir كه در وزارت كار به این منظور راه‌اندازی شده درخواست خود را برای بیمه بیكاری به ثبت رسانده و طبق آخرین آمارها بیش از ۷۰ هزار نفر در این سامانه ثبت‌نام كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha