یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
کد خبر: 292958

کلیه ها فیلتر و دفع مواد زاید در جریان خون را انجام می دهند. کلیه ها همچنین تعادل مایعات کلی بدن و همچنین هورمونهایی را که باعث ایجاد گلبولهای قرمز خون می شوند، سلامت استخوان ها و تنظیم فشار خون را انجام می دهد.

۷  ماده غذایی که به کلیه ها آسیب می رسانند

سلامت نیوز: کلیه ها فیلتر و دفع مواد زاید در جریان خون را انجام می دهند. کلیه ها همچنین تعادل مایعات کلی بدن و همچنین هورمونهایی را که باعث ایجاد گلبولهای قرمز خون می شوند، سلامت استخوان ها و تنظیم فشار خون را انجام می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، گاهی آگاهانه یا ناآگاهانه کلیه های خود را از طریق رژیم غذایی، داروها و سموم محیطی زیاد به خطر می اندازیم که نتیجه آن می تواند منجر به سرطان کلیه، سنگ، بیماری های کلیه پلی کیستیک یا حتی نارسایی کلیه باشد.

شاید تعجب کنید که حتی غذاهای به ظاهر سالم می توانند به کلیه ها آسیب برسانند. در اینجا به بررسی غذاها و مواد افزودنی غذایی می پردازیم که به دلیل بار سنگینی که بر روی کلیه ها می گذارند، باید به بهترین وجه و در حد اعتدال استفاده شوند.

اگر شخص عملکرد کلیوی سالم داشته باشد، اکثر آنها لزوماً خطرناک نیستند، اما قطعاً برای افرادی که به بیماری کلیوی مبتلا شده اند ، توصیه نمی شود.

۱.آجیل

برای کسانی که مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستند، آجیل میان وعده مناسبی نیست. چرا که حاوی دسته ای از مواد معدنی به نام اگزالات هستند که در رایج ترین نوع سنگ کلیه یافت می شوند.

افراد سالم هم باید از مصرف غذاهای حاوی اگزالات، مانند اسفناج، چغندر، چیپس سیب زمینی، سیب زمینی سرخ شده آگاه باشند.

برخی از این موارد از جمله آجیل می توانند مکمل های خیلی خوبی برای رژیم غذایی شما باشند. اما مانند همه موارد، توازن مهم است.

۲.آووکادو

آووکادو مقدار زیادی پتاسیم دارد. کلیه ها برای انجام درست کار خود به تعادل مناسب پتاسیم و سدیم تکیه می کنند.

هایپرکالمی نام بیش از حد پتاسیم در خون است، و این در افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کلیه اتفاق می افتد. اغلب باعث حالت تهوع ، ضعف ، بی حسی و کندی ضربان قلب می شود.

۳.کافئین

مطالعات نشان می دهند که مصرف طولانی مدت کافئین می تواند بیماری مزمن کلیه را بدتر کند و ممکن است خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

کافئین یک ادرارآور خفیف است که بر توانایی کلیه ها در جذب آب تأثیر می گذارد. در مقادیر معقول، کافئین نباید مانع از دسترسی کلیه های شما به آب کافی برای انجام کار خود شود، اما مصرف بیش از حد کافئین می تواند مشکل ساز باشد.

۴.محصولات لبنی

محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و ماست سرشاراز کلسیم هستند و باعث افزایش سطح کلسیم در ادرار می شوند.

برای افرادی که مبتلا به بیماری های کلیوی هستند، کاهش مصرف لبنیات به اثبات رسیده است که کار فیلترینگ انجام شده توسط کلیه ها بر روی آنها آسان تر است و می تواند نیاز به دیالیز را به تأخیر اندازد.

۵.نمک

سدیم در ترکیب با پتاسیم برای حفظ تعادل مایعات در بدن کار می کنند که برای عملکرد صحیح کلیه ها بسیار مهم است. اما مصرف بیش از حد سدیم باعث می شود که کلیه ها آب را به منظور رقیق کردن نمک موجود در جریان خون خود نگه دارند و این فشار سنگینی بر آنها وارد می کند.

مصرف نمک زیاد باعث افزایش فشار خون می شود و در واقع می تواند به نفرون کلیه ها، ساختارهای میکروسکوپی که زباله ها را فیلتر می کنند آسیب برساند.

۶.گوشت

گوشت حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است. اکنون پروتئین برای فرآیندهای رشد و سلامت ماهیچه های ما بسیار مهم است، اما متابولیزه کردن آن یکی از سخت ترین کارهایی است که کلیه های ما انجام می دهند.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین های حیوانی همچنین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. به همین دلایل، رژیم غذایی با پروتئین بالا برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه نمی شود.

۷.شیرین کننده های مصنوعی

اگر به منظور کاهش مصرف قند خود به شیرین کننده های مصنوعی تکیه می کنید، در واقع باعث کاهش عملکرد صحیح کلیه ها خواهید شد.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha