قلب یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که حفظ سلامت آن اهمیت زیادی دارد. اما گاهی این روال معمول بر هم می‌خورد که مشکلات متعددی را برای فرد به وجود می‌آورد.

قلب سالم در دست سالم

سلامت نیوز:قلب یکی از مهم‌ترین اندام‌های بدن است که حفظ سلامت آن اهمیت زیادی دارد. اما گاهی این روال معمول بر هم می‌خورد که مشکلات متعددی را برای فرد به وجود می‌آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،به طورکلی، اگر بتوان پیش از تشدید بیماری‌ها، آنها را تشخیص داد، روند درمان جلوتر می‌افتد و موفقیت‌آمیزتر خواهد بود. تشخیص زودهنگام بیماری‌های قلبی به دلیل اهمیت آنها اولویت بیشتری دارد و محققان تلاش کرده‌اند، راه‌هایی را برای تشخیص آنها قبل از شدیدتر شدن بیماری، شناسایی کنند. اما یکی از ساده‌ترین راهکارها شاید دقت کردن به دست‌ها و انگشتان شما باشد. 

دست‌های قوی، قلب قوی‌ترقدرت دست‌ها نشانه‌ای بر سلامت قلب به شمار می‌رود. طبق گفته محققان، افرادی که دست‌های قوی‌تری دارند و براساس آزمایش‌های صورت گرفته، با قدرت بیشتری می‌توانند اشیاء را در دست نگه دارند، در مقایسه با افرادی که دست آنها قدرتی کمتر دارد، سیستم قلب و عروق قوی‌تری دارند.

آنها با استفاده از دستگاهی به نام «توان‌سنج» قدرت دست شماری از افراد را مورد ارزیابی قرار دادند. یافته‌های محققان نشان می‌دهد آنهایی که قدرت دست قوی‌تری دارند، به مراتب فشار خون، تری‌گلیسیرید، قند خون پایین‌تر و کلسترول خوب (HDL) بالاتری دارند.

این نوع آزمایش دقت بسیار بالایی دارد به طوری که حتی از آن می‌توان به عنوان شاخصی برای ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی، ناتوانی در آینده و حتی مرگ استفاده کرد. هر چه قدرت در دست گرفتن اشیاء در افراد کاهش می‌یابد، احتمال بروز بیماری‌های قلبی در آنها افزایش می‌یابد.

این شاخص می‌تواند  همچون نشانه‌ای قوی در کنار فشار خون برای تشخیص بیماری‌های قلبی عمل کند. قدرت دست‌ها حتی در دست دادن با دیگران هم معیار مهمی در شناسایی احتمال بروز بیماری‌ها و حملات قلبی به شمار می‌رود؛ به عبارتی، افرادی که هنگام دست دادن با طرف مقابل، دستان او را محکم می‌فشارند، معمولا قلب سالم‌تری نسبت به افرادی دارند که در دست دادن، خیلی آرام دست می‌دهند و حتی دست طرف مقابل را نمی‌فشارند.

یافته‌ها نشان می‌دهد هر پنج کیلو کاهش در قدرت دست دادن، 17 درصد افزایش خطر مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی را نشان می‌دهد که به نوعی، بیانگر افزایش احتمال بروز حملات و سکته‌های قلبی است. این نوع دست‌دادن حتی می‌تواند نشانگر فشار خون بالای سیستولیک باشد.

بنابراین، آزمایش قدرت دست، تستی آسان و بدون هزینه برای ارزیابی خطر مرگ یا بیماری‌های قلبی در افراد است و به این واسطه می‌توان راهی برای تقویت قدرت ماهیچه‌ای در آنها پیدا کرد تا این‌گونه بتوان خطر بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و حملات قلبی را کاهش داد. 

شکل دست‌ها و سلامت قلب

شکل و اندازه دست‌ها نقشی تأثیرگذار در شناسایی بیماری قلبی دارد.مردانی که انگشت حلقه در آنها کوتاه‌تر یا هم‌اندازه انگشت اشاره است، در دهه سوم و چهارم زندگی بیشتر در معرض ابتلا به حملات قلبی قرار دارند. از این شاخص می‌توان به عنوان یکی از علائم هشداردهنده در مردان مستعد به بیماری‌های قلبی نام برد. بنابراین از این طریق می‌توان با بررسی مداوم شیوه تغذیه‌ای، مصرف چربی و غذاهای شور را در آنها کنترل کرد و آنها را به ورزش مداوم واداشت تا از این طریق بتوان تا حد امکان از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری کرد.

درواقع، مردانی که انگشت حلقه بلندتری نسبت به انگشت اشاره خود دارند، در مقایسه با دیگر مردان، هورمون تستوسترون بیشتری دارند که محققان ثابت کرده‌اند این امر در مردان، آنها را در برابر بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.

البته در این میان، اندازه انگشتان دست نه تنها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را زودتر از موعد شناسایی کند، بلکه با میزان باروری، سرطان پستان، بروز بیماری اوتیسم و خوانش پریشی در ارتباط است.محدوده سنی مردانی که در سنین 35 تا 80 سالگی دچار حمله قلبی می‌شوند، با بلندی انگشت اشاره آنها ارتباط دارد.

اما ارتباط بین بلندی انگشت حلقه با حملات قلبی بیشتر در سنین 58 تا 80 سالگی مشاهده می‌شود. البته این ارتباط مطلق نیست و کاملا نسبی است؛ به این معنا که مردانی که انگشت اشاره یا حلقه بلندتری دارند، الزاما دچار حملات قلبی نمی‌شوند، بلکه این ارتباط تنها خطر بروز این حملات را در آنها بالاتر می‌برد.

همچنین مردانی که انگشت حلقه بلندتری از انگشت اشاره دارند و علاوه بر آن، تغذیه نامناسبی داشته و سیگار می‌کشند، نیز در سنین پایین دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند.شکل انگشتان و دیگر حالات دست در همان ماه‌های نخست جنینی شکل می‌گیرد و در داخل رحم تحت تأثیر هورمون‌ها قرار می‌گیرد که به طور مستقیم روی رشد قلب، مغز و اندام‌های اصلی بدن نیز تأثیرگذار است.

بنابراین از آنجا که طول انگشتان دست در طول حیات آدمی یکسان و بدون تغییر می‌ماند، از همان دوران جنینی می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم در شناسایی بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار گیرد. این در حالی است که معیار دور کمر و شاخص توده بدنی، مواردی است که در طول عمر متغیرند و نمی‌توان آنها را به عنوان شاخصی ثابت در نظر گرفت.

 دستانی که آرتروز دارند

یکی دیگر از شاخص‌هایی که به‌واسطه آن می‌توان پیش‌بینی کرد یک فرد مستعد ابتلا به بیماری قلبی است، مشاهده انگشتان دست آرتروزی است. محققان دریافته‌اند مردانی که انگشتان دست آنها دچار آرتروز می‌شود، 40 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از حمله قلبی قرار دارند. علاوه بر این، زنانی که دست‌های آنها مبتلا به آرتروز است، 23 درصد در معرض خطر مرگ زودهنگام هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha