پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 293226

عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا توضیحاتی در خصوص مصرف مکمل‌ها در روزهای کرونایی برای زنان باردار ارائه کرد و گفت: مصرف تمامی مکمل‌ها باید با صلاحدید پزشک متخصص و بر اساس نیاز فرد صورت گیرد.

شرایط مصرف مکمل‌ها برای زنان باردار در روزهای کرونایی

سلامت نیوز:عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا توضیحاتی در خصوص مصرف مکمل‌ها در روزهای کرونایی برای زنان باردار ارائه کرد و گفت: مصرف تمامی مکمل‌ها باید با صلاحدید پزشک متخصص و بر اساس نیاز فرد صورت گیرد.

دکتر آتوسا کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مصرف مکمل‌ها در خانم‌های باردار در شرایط کرونایی، گفت: این که مصرف ویتامین‌ها می‌تواند درمان کننده یا پیشگیری کننده از بیماری کرونا باشد به اثبات نرسیده، اما مصرف دوز درست آن می‌تواند سبب حفظ سلامتی بدن بویژه در دوران بارداری شود. در این دوران ویتامین‌ها باید با دوز مجاز و با توجه به تشخیص و تجویز متخصص مصرف شود. به عنوان مثال خانمی که بارداری دوقلویی دارد ممکن است نیازمند مصرف میزان بیشتری از مکمل آهن نسبت به خانمی باشد که بارداری تک قلویی را تجربه می‌کند.


وی در خصوص میزان مجاز مصرف ویتامین D، اظهار کرد: میزان این ویتامین پیش از بارداری و یا در اوایل دوره بارداری اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس سطح ویتامین D موجود در سرم خون فرد، دوز مجاز ویتامین D برای او تجویز می‌شود. همچنین در صورت تماس بخشی از پوست با نور آفتاب نیز می‌تواند تامین کننده ویتامین D باشد.


وی با بیان اینکه برخی ویتامین‌ها محلول در چربی و برخی محلول در آب هستند، تصریح کرد: ویتامین‌های B و C محلول در آب هستند و اگر بیش از مقدار مجاز در بدن وجود داشته باشد، میزان اضافی از طریق کلیه‌ها دفع می‌شود. ویتامین‌های محلول در چربی نیز شامل ویتامین‌ E، D و A هستند که اگر فردی بیش از دوز مورد نیازش استفاده کند در بدن باقی مانده و سبب مسمومیت و عوارض جدی خواهند شد که این موضوع شامل حال افراد غیر باردار نیز خواهد شد.


این جراح و فلوشیپ زنان، زایمان و ناباروری در خصوص مصرف اسید فولیک و میزان مصرف آن، ادامه داد: اسید فولیک نیز محلول در آب است و اضافی آن از بدن دفع می‌شود، ولی دلیلی ندارد که خانم‌های باردار این تصور را داشته باشند که اسید فولیک می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر باشد که بخواهند آن را بیش از نیاز استفاده کنند. 


وی درباره مصرف ویتامین C نیز بیان کرد: برخی مقالات اشاره می‌کنند که این ویتامین می‌تواند در کنار داروهای دیگر کمک‌کننده به درمان کرونا باشد، اما نکته مهم آن است که مصرف آن نیز باید باصلاحدید پزشک انجام شود، زیرا اگر مصرف آن در خانم‌های باردار از حد مجاز فراتر رود می‌تواند خطرناک باشد. این نکته نیز نباید فراموش شود که ویتامین C در برخی مواد غذایی مانند مرکبات وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha