دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 293387

وضعیت اپیدمی کرونا در خوزستان به مرز بحران رسیده و به باور کارشناسان استان خوزستان، از لحاظ جمعیت اولین استان پرخطر در مورد کرونا محسوب می‌شود، با این حال این استان پهناور در تب و تاب کرونا می‌سوزد.

خوزستان در تب و تاب کرونا می‌سوزد

سلامت نیوز:وضعیت اپیدمی کرونا در خوزستان به مرز بحران رسیده و به باور کارشناسان استان خوزستان، از لحاظ جمعیت اولین استان پرخطر در مورد کرونا محسوب می‌شود، با این حال این استان پهناور در تب و تاب کرونا می‌سوزد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،عدم اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، تجمع صدها نفری مردم در مراسم سوگواری و جشن‌های عروسی، سهل‌انگاری مسئولان استان به‌غیر از توصیه‌های بهداشتی فردی به شهروندان، از جمله دلایل رسیدن موج دوم کرونا به خوزستان است. در شرایطی که برخی از مسئولان امیدوار بودند که با گرم شدن هوا، اپیدمی ویروس کرونا از بین می‌رود اما این اتفاق رخ نداد و باعث شد که خوزستان و شهرهای آن با افزایش تعداد بیماران مواجه شوند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید: «دو نوع ویروس سارس و مرس با گرم شدن هوا ضعیف شدند. در حالی که اکنون درباره کرونا می‌بینیم که در استان گرمسیری همچون خوزستان پیک بیماری را مشاهده می‌کنیم.»

از سوی دیگر در هشتم اسفندماه ۹۸ به دستور شورای تامین استان، تمام مراسم سوگواری، مذهبی و عروسی در خوزستان لغو شده، اما همچنان برگزاری پنهانی جشن‌های عروسی (در ماه مبارک رمضان) در این استان وجود دارد، در حالی‌که در سال‌های گذشته کمتر مراسم عروسی در ماه مبارک برگزار می‌شد. در تایید این ادعا امید بن‌عباس، سرپرست فرمانداری ویژه دزفول می‌گوید:

«متاسفانه همچنان شاهد برگزاری مراسم عروسی و عزا در سطح شهرستان هستیم.» همه این عوامل باعث شده که حالا با افزایش تعداد بیماران و منجر به پرشدن بخش ICU شود.اوایل هفته گذشته علی احسان‌پور، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اعلام کرده بود که از بین شهرهای استان خوزستان، اهواز در صدر جدول همه‌گیری است.

دزفول و دشت‌آزادگان، شوشتر، اندیمشک، خرمشهر، باوی و هفتکل، آبادان، باغملک، حمیدیه، ماهشهر، مسجدسلیمان، بهبهان، شوش و ایذه در رده‌های بعدی ابتلا به کووید 19 قرار دارند. حسین عرفانی، رئیس اداره بیمارهای واگیر وزارت بهداشت نیز اعلام کرده بود که «تلاش برای غربالگری» و بازگشایی اصناف و صنایع از دلایل شیوع ویروس کرونا در استان خوزستان است. در روزهای گذشته جلساتی در استانداری خوزستان درباره همه‌گیری ویروس کرونا برگزار شده است.


کرونا و ریه‌های ضعیف
جالب اینجاست كه در این سال‌های اخیر بسیاری از مردم خوزستان به سبب ریزگردها مشكلات ریوی و تنفسی بسیاری داشته‌اند و ویروس كووید19 نیز یك بیماری تنفسی است. به عنوان مثال روز گذشته (21 اردیبهشت)، شهر اهواز با دارا بودن بالاترین غلظت گردوغبار به میزان دو هزار و 152 میکروگرم بر مترمکعب، آلوده‌ترین شهر خوزستان بود.

در هر دقیقه پنج تا شش لیتر هوا وارد شش‌های هر فرد می‌شود و وزارت بهداشت به مردم استفاده از ماسک‌های N95 و فیلتردار را توصیه کرده است. مهران امیری، پزشک متخصص بیماری‌های ریوی در این رابطه می‌گوید: اگر ذرات معلق وارد ریه‌ها شوند و در آنجا باقی بمانند به چند طریق می‌توانند اثرات سمی خود را اعمال کنند و باعث ضعف سیستم ریه‌های انسان شود، افزایش غلظت ذرات معلق در هوا می‌تواند در درازمدت بیماری‌هایی همچون عفونت‌های دستگاه تنفسی، اختلالات قلبی، برونشیت و...

را به وجود بیاورند، این در حالی است که کرونا مستقیم به سلول‌های ریه‌ انسان حمله می‌کند و از نشانه‌های آن سرفه‌ها در ابتدا معمولا خشک است ولی برخی از بیماران ممکن است نهایتا سرفه‌های خلط آلودی داشته باشند که در آن سلول‌های مُرده ریه که ویروس کرونا باعث از بین رفتن آنها شده، دیده می‌شود.

این عوارض با استراحت، نوشیدن مقدار زیادی مایعات و مُسکن‌هایی مانند پاراسیتامول برطرف می‌شوند. امکان دارد بیماری شماری جدی‌تر باشد که معمولا بین هفت تا 10 روز بعد از عفونت اتفاق می‌افتد.

وی افزود: این تغییر ممکن است ناگهانی باشد. تنفس سخت‌تر شده و ریه‌ها ملتهب می‌شوند. این عارضه‌ها ناشی از این است که سیستم ایمنی بدن سعی می‌کند با بیماری مقابله کند ولی این تلاش‌ها ناموفق بوده و موجب آسیب‌های ثانوی برای بیمار خواهد شد. عارضه مشکل حاد تنفسی، در بیمارانی مشاهده می‌شود که سیستم ایمنی آنها بیش از حد فعالیت می‌کند و در نتیجه ریه‌هایشان صدمه می‌بیند و می‌توان تلاش ریه‌ها در چند سال برای مقابله با ریزگردهایی که به سلول‌های ریه‌های چسبیده‌اند، را مثال زد.

اما علی ساری، نماینده اهواز تاثیر گردوغبار را در افزایش بیماران بی‌تاثیر نمی‌داند، اما دلیل اصلی همه‌گیر شدن کرونا در استان خوزستان و شهر اهواز را بازگشایی زودهنگام کسب و‌کارها و سهل‌انگاری مردم در تجمعات و مراسم مختلف عنوان می‌کند و به می‌گوید:

چند روز پیش با یک بیمار مبتلا به کرونا صحبت می‌کرد و او دلیل ابتلایش را حضور در یک مراسم فاتحه‌خوانی عنوان کرد. ریزگردها اثری که در طی چهار سال گذشته بر روی ریه‌های مردم گذاشته است، قابل کتمان نیست، اما در یک هفته شرایط نمی‌تواند تغییر ‌کند.

چطور تا قبل از بازگشایی کسب، شرایط خوزستان پایدار و آثار ریزگردها در ریه‌ها ثابت مانده بود و خوزستان مانند دیگر نقاط کشور روال عادی و طبیعی را دنبال می‌کرد، ولی پس از بازگشایی کسب و کارهای در شرایط قرمز قرار گرفتیم. ریه‌های مردم ضعیف شده و بر شیوع کرونا و بیماری‌های تنفسی نسبت به شهرهای دیگر اثر گذار بوده، اما نمی‌توان دلیل اصلی را این موضوع عنوان کرد.


کرونا در حال رخنه به خوزستان
بیمارستان رازی اهواز اولین مرکز درمانی ویژه بیماران مبتلا به کووید 19 در استان خوزستان است. متخصصان عفونی، داخلی و طب اورژانس برای ارائه خدمات درمانی به مبتلایان کووید 19 در استان خوزستان در بیمارستان رازی اهواز مستقر شده‌اند. تاکنون 50 بیمار هم در این بیمارستان تحت درمان قرار گرفته‌اند. دکتر فرهنگ کره‌بندی، رئیس بیمارستان رازی اهواز در برنامه تلویزیونی گفته است: «پنج ICU نیز راه‌اندازی کرده‌ایم یعنی حدود 60 بیمار با زجر تنفسی در ICU مستقر هستند و وضعیت این بیماران به شدت اسفبار است.

مردم رعایت نکردند و این عدم رعایت موجب شده که بیماران دیابتی، افراد مسن و افراد دارای بیماری زمینه‌ای با حال بد به بیمارستان مراجعه کنند. هم‌اکنون سه بیمار در اورژانس بیمارستان رازی حضور دارند که باید به ICU منتقل شوند تا مستقیما به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شوند که این کار نیز عواقب و عوارضی دارد».

رئیس بیمارستان رازی اهواز هشدار داد: «این بیماری، بسیار وحشتناک و وحشی است و به شدت در حال رخنه کردن در خوزستان است. این بیماری، آلودگی شدیدی ایجاد کرده است. اوضاع خوزستان در حال بحرانی شدن است.»


کمبود تجهیزات
در چند روز گذشته تصاویر در فضای مجازی منتشر شد که این تصاویر از کمبود تخت‌های بستری در بیمارستان‌ها حکایت داشت. علی گلمرادی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس نیز نظر متفاوتی دارد و بر این باور است که آزادسازی فعالیت‌های اقتصادی موجب گسترش ابتلا به بیماری کرونا می‌شود، گفت: خوزستان در وضعیت عادی هم با مشکلات عدیده‌ای در زمینه زیرساخت‌های سلامت و توانمندی‌های بهداشتی و پیشگیرانه مواجه بوده که شیوع کرونا هم مزید بر علت شد، اما مسئولان استانی تلاش کردند از ظرفیت سازمان‌ها و ارگان‌ها متولی بهداشت و درمان برای حل مشکلات و کمبودها بهره بگیرند.

کمبودهای استان خوزستان درخصوص تجهیزات و امکانات مرتبط با بیماری کرونا نگران کننده‌تر از کمبودهای مکانی و تخت‌های بیمارستانی است. با این حال غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان این ادعا را رد و با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در استان روند صعودی دارد، اما تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر کمبود تخت بستری در بیمارستان‌ها صحت ندارد. وی با اشاره به اینکه در استان خوزستان 1100 تخت بیمارستانی برای بستری بیماران مبتلا به کرونا وجود دارد، افزود:

«از این تعداد 510 تخت بیمارستانی اشغال است؛ همچنین از 180 تخت ICU در بیمارستان‌های استان، تعداد 140 تخت مورد استفاده قرار گرفته است.» همچنین، استاندار خوزستان اعلام کرد به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، تا پایان هفته در شهرستان‌های باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجدسلیمان وضعیت قرمز ‌است و محدودیت‌های رفت‌و‌آمد بین مناطق مختلف شهرها ایجاد خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha