معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد:«دستفروشی یکی از مشکلات دایمی ما بوده و هست. نظارت ما بر دستفروش ها خیلی سخت است. ما با دستفروشی بویژه دستفروشی مواد غذایی موافق نیستیم در ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ تصمیمی برای دستفروشان گرفته نشده است.»

ستاد مقابله با کرونا هیچ تصمیمی برای دستفروشان نگرفته است/هیچ منطقه ای در کشور وضعیت سبز ندارد

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزیر بهداشت تاکید کرد:«دستفروشی یکی از مشکلات دایمی ما بوده و هست. نظارت ما بر دستفروش ها خیلی سخت است. ما با دستفروشی بویژه دستفروشی مواد غذایی موافق نیستیم در ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ تصمیمی برای دستفروشان گرفته نشده است.»


 به گزارش سلامت نیوز، دکتر علیرضا رییسی در نشست خبری با خبرنگاران از طریق ویدئوکنفرانس گفت:« یکی از کارهای خیلی خوبی که در سطح کشور انجام شد بعد از مرحله طوفانی بیماری کرونا و مراجعات بسیاری که به بیمارستان ها، دو اتفاق بسیار مهم رخ داد. مهمترین اتفاقی که رخ داد رعایت کردن مردم بود و اگر رعایت مردم نبود اینهمه توفیقی که بدست اوردیم امکانپذیر نبود چون تمامی توصیه هایی که برای مبارزه و کنترل این بیماری وجود دارد متکی بر مسوولیت اجتماعی افراد و سطح سواد سلامت افراد و همکاری و همدلی است.»


وی ادامه داد:«در ارتباط با روند بیماری در کشور ما همکاری فوق العاده ای که مردم برای رعایت فاصله گذاری فیزیکی و بهداشت فردی داشتند باعث شد الگویی که در سطح کشورمان رخ داد بسیار قابل توجه بود و آن پیش بینی هایی که درباره روند بیماری وجود دارد بعد از ورود مردم یک افت خوبی داشتیم.»


وی افزود:« اتفاق دوم این بود که با توجه به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و عدم مسافرت ها در سطح کشور ما روزهای بی نظیری در سطح کشور تجربه کردیم. مردم در روز طبیعت بیرون نیامدند و نتیجه آن را دیدیم. اقدام بعدی غربالگری وسیع در سطح کشور بود که در سطح دنیا بی نظیر است. در عرض یک ماه حدود ۹۰ درصد مردم را غربالگری کردیم و الان مرحله دوم آن شروع شده و غربالگری مرحله دوم به مرز ۳۰ میلیون نفر رسیده است که بیشتر بر افراد اسیب پذیر و افراد مسن و مادران باردار متمرکز است. در کنار آن راه اندازی ۴۰۰ مرکز نمونه گیری برای انجام تست های سرپایی باعث شد ورودی بیمارستان ها به شدت کاهش پیدا کند. یک رابطه معناداری است بین پیدا کردن مبتلایان در مرحله اولیه و ایزوله کردن آنها با کاهش بار بیمارستان ها وجود دارد واگر این افراد شناسایی و غربالگری نمی شدند ظرف یکی دو هفته دیگر با حال بد مجبور به بستری در بیمارستان بودند.»


وی خاطرنشان کرد:« اگر مردم رعایت نکنند و نقش خودشان را تمام شده حساب کنند و فکر کنند وضعیت عادی شده است همه محدودیت ها قابل برگشت است و می تواند موجب افزایش شیوع بیماری شود به همین دلیل نیاز داریم مردم توصیه های بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانیم رفته رفته این بیماری را به مرحله ای برسانیم که اعلام کنیم دیگر خطری وجود ندارد. در استان خوزستان برخی بازگشایی ها و عدم رعایت فاصله گذاری ها باعث شد که تصمیم بگیریم به عقب برگردیم و تا اخر این هفته در برخی شهرها و شهرستان های این استان دوباره برخی اماکن و ادارات تعطیل شده و یک برگشت به عقب رخ داده است این ممکن است برای هر شهر و استان  دیگری رخ دهد اگر فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشود.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز مبنی براینکه با توجه به آغاز به فعالیت مجدد دستفروش ها ایا در ستاد مقابله با کرونا در این مورد تصمیم گیری شده است،‌گفت:« در ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد دستفروش ها صحبتی نشده است. بحث دستفروش ها بحث الان نیست ما به دستفروش ها مجوز فعالیت نمی دهیم مگر اینکه در مکان های ثابت و تحت نظر شهرداری ها باشند و دستفروشی یکی از مشکلات دایمی ما بوده و هست. نظارت ما بر دستفروش ها خیلی سخت است و جاهایی را می توان نظارت کرد که دارای پروانه کسب کار هستند و کارت بهداشتی دارند که اگر مغازه ای پروانه کسب دارد و تخلف کند می توان آن را پلمپ کرد ولی اگر با دستفروش ها برخورد کنیم و بگوییم دستفروشی نکن در جایی دیگر بساط دستفروشی را راه می اندازد.»


وی افزود:« با دستفروشی مخالف هستیم و در گشت های مشترک هم با آنها برخورد خواهد شد اما نکته ای که وجود دارد این است که باید معیشت و وضعیت اقتصادی مردم را هم در نظر بگیریم به این دلیل که اگر فقط بخواهیم بگوییم از دیدگاه حوزه سلامت به این قضیه نگاه کنیم باید حتی مغازه ها را هم تا اخر سال تعطیل کنیم. ما برای جایی که نمی توانیم پروتکل ارسال کنیم نمی توانیم نظارتی داشته باشیم به همین دلیل ما با دستفروشی بویژه دستفروشی مواد غذایی موافق نیستیم در ستاد ملی مقابله با کرونا هم هیچ تصمیمی برای دستفروشان گرفته نشده است.»


تعریف بهتر مناطق سفید و زرد و قرمز مناطق با ریسک سطح یک، مناطق با ریسک سطح دو و سه است. ما منطقه بی خطر نداریم. ما رنگ دیگری به اسم رنگ سبز داریم که در هیچ جای کشور منطقه سبز نداریم اگر در یک منطقه ای روزانه به ازای هر صدهزار نفر یک نفر بستری شود منطقه کم خطر می شود اگر تعداد مبتلایان بالای سه نفر باشد وضعیت قرمز می شود و ما بین این دووضعیت منطقه زرد است. ما درباره منطقه سبز تعریفی نداریم چون چنین منطقه ای نداریم.»


وی افزود:«اینکه چرا مناطق را به سفید و زرد و قرمزتقسیم بندی کردیم این است که ما مشاغلی که داریم را به سه قسمت تقسیم کردیم مشاغل خیلی پرریسک که قرمز هستند،  مشاغل متوسط و مشاغل کم ریسک. ما در سطح کل کشور مشاغل کم ریسک را بازگشایی کردیم و در مرحله دوم مشاغلی با ریسک متوسط را نیز در کل کشور بازگشایی کردیم ولی برای مشاغل پرریسک برای اینکه تصمیمی برای بازگشایی بگیریم سراغ طبقه بندی ریسک شهرستان ها رفتیم. اگر بخواهیم بگوییم ورزش تیمی آزاد است آیا در کل کشور آزاد است یا فقط در مناطق سفید بازگشایی می شوند همه کشور نمی تواند چنین باشد، یا در بحث برگزاری نماز جمعه یا نماز جماعت بگوییم در کل کشور برگزار شود یا اول در منطقه سفید برگزار شود. این تقسیم بندی صرفا برای مشاغل صورت گرفته است.»


وی تاکید کرد:« از نظر ما اپیدمی در سطح کشور وجود دارد و هیچ منطقه سبزی در کشور نداریم. دلیلی ندارد که اگر یک استانی وضعیتش بد می شود ما کل کشور را تعطیل کنیم مثل الودگی هوا که در تهران است آیا کل کشور را به خاطر آلودگی هوای تهران تعطیل می کنیم؟ بنابراین این قابلیت انعطاف فوق العاده برای مدیریت کشور کمک می کند. اگر وضعیت یک استانی بد است باید تعطیل شود و وضعیت خوب شد باید با جدیت پروتکل ها را رعایت کنند تا مشاغل بازگشایی شوند. »


وی در ادامه گفت:« این ویروس به طور کلی از بین نمی رود فرض کنید یک جایی که ویروس وارد شد کل کشور را قرنطینه کنید تا کی؟ به محض اینکه مردم بیرون بیایند دوباره ویروس شیوع پیدا می کند بنابراین باید به رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری ها عادت کنیم تا بیماری را کنترل کنیم این به معنای تعلل وزارت بهداشت نیست. بحث مدیریت کرونا در بوشهر را باید در سطح کشور انجام دهیم اگر وضعیت استانی خراب شد سریع کنترل شود میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در خوزستان خیلی پایین بود و معلوم بود شیوع بیماری در آنجا بالا می رود.»

وی درباره شیوع بیماری کاوازاکی در کشور گفت:« کاوازاکی بیماری جدیدی نیست و بیش از ۵۰ سال است که این بیماری شناخته شده و بیشتر افراد زیر ۵ سال را درگیر می کند و عوامل ناشناخته ای باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می شود و می‌تواند علائمی شبیه بیماری‌های واسکولیت ایجاد کند. بعضی از توکسین ها و سموم و باکتری و ویروس ها می توانند باعث شعله ور شدن این بیماری شوند و با توجه به اینکه عروق ریز را درگیر می کند معمولا در جاهایی که مخاط یا پوست است را درگیر می‌کند.»


وی افزود:« اینکه بیماری کاوازاکی را به کرونا ربط دهیم با توجه به اینکه فیزیوپاتولوژی کرونا لایه پوششی عروق را درگیر می کند می تواند علایم شبیهی به کاوازاکی دهد که این دو بیماری با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند. درگیری کرونا در کودکان زیر ۵ سال خیلی کم است بنابراین این دو بیماری با وجودی که علایم مشابه دارند به یکدیگر ربطی ندارند کرونا افراد بالای ۱۸ سال را بیشتر درگیر می کند و کاوازاکی بیشتر کودکان زیر ۵ سال را درگیر می کند.»


وی درباره وضعیت بوشهر و دلایل پایین بودن آمار ابتلا به کرونا در این استان گفت:« بوشهر یکی از اقدامات خیلی خوبی که در این استان صورت گرفته بحث رعایت فاصله گذاری اجتماعی است  و با وجود اینکه برخی مشاغل بازگشایی شده مردم این استان خیلی خوب رعایت می کنند. در زمانی که اعلام رعایت فاصله گذاری اجتماعی شد یکی از جاهایی که سختگیرانه اقدام کرد استان بوشهر بود به طوری که موارد ابتلا به کرونا را در این استان فوق العاده کم داشتیم. الان هم در مراحل اولیه بیماران شناسایی می شوند و قرنطینه خانگی می شوند و بار بستری بیمارستانی آنها بسیار کم است. در یک روستای استان بوشهر یک سرنخ بیماری کرونا را پیدا کردند و بلافاصله سراغ مردم روستا رفتند و یک بار دیگر مردم روستا را کامل غربالگری کردند و ۳۰ مورد شناسایی کردند و کل روستا دو هفته قرنطینه شد و خود مردم رعایت کردند کرونا در این روستا کنترل شد.  بنابراین چنین نیست که ویروس کرونا در بوشهر با جاهای دیگر فرق می کند. اگر مردم بوشهر هم رعایت نکنند مثل خوزستان می شود.»


وی درباره کانال ارسال اقلام بهداشتی از سویس به ایران گفت:« بحث دروغگویی امریکا و مسوولان آن در سطح دنیا رکورد زده است. در این شرایطی که همه دنیا درگیر یک بیماری هستند و هزاران مرگ و میر در دنیا رخ می دهد اینکه یک کشوری را تحریم نگه دارند هیچ توجیهی ندارد .اینکه می گویند کانالی برای ارسال اقلام دارویی به ایران ایجاد شده چنین نیست. مردم ما که در کشورهای دیگر نمی توانند به دلیل تحریم ها به کشور خودشان کمک کنند. پول های ما در کشورهای دیگر بلوکه شده و اجازه استفاده از آن داده نمی شود.»


دکتر رییسی افزود:« بودجه ای که امریکا برای مقابله با کرونا اختصاص داده ۱۱۴ میلیارد دلار است و در کشور ما این رقم یک میلیارد یورو است که تازه ۳۰ درصد آن دارد به دست ما می رسد. حال دستاوردهای ما و امریکا را مقایسه کنید. واقعیت این است که لطف خدا و همکاری مردم بزرگترین پشتوانه و ثروت کشور است و امیدواریم با همین روندی که پیش می رویم باعث افتخار جمهوری اسلامی در دنیا شویم. ما از کمک های بین المللی بدمان نمی اید ولی با وجود اینهمه تحریم و مشکلات کمک ها مقدور نیست. تاکنون هیچ کمکی از سویس به دست ما نرسیده است.»


وی درباره افزایش کرونا در تهران و احتمال برگشت محدودیت ها گفت:« همانطوری که برای خوزستان این تصمیم را گرفتیم اگر در استان یا شهری موارد بستری و ابتلا بالا رود و اپیدمی گسترش پیدا کند باید مراحل سختگیرانه تری برای حضور مردم در اماکن و محل های تجمعی انجام دهیم . نکته دیگر این است که یکسری مشاغل پرریسک هستند که هنوز بازگشایی نشدند باید موارد ابتلا به کرونا نزولی باشد تا مشاغل پرخطر بازگشایی شوند. رعایت مردم به عادی سازی مشاغل کمک می کند اما عدم رعایت می تواند شاخصی برای بازگشت به عقب یا کند جلو رفتن برای بازگشایی مشاغل باشد.»


وی درباره توییت وزیر بهداشت برای بازگشایی مساجد در شب های قدر، گفت:« همه ما دوست داریم این محیط فراهم شود و بتوانیم در مساجد حضور پیدا کنیم ولی نکته ای که وجود دارد در ارتباط با پروتکل ها و نگرانی از تجمعات و افزایش شیوع ابتلا است. تا امروز بعدازظهر شرایط نهایی را اعلام خواهیم کرد. ترجیح ما این است که مراسم با ظرفیت محدود و در فضای باز برگزار شود و حداقل فاصله از افراد حدود یک متر باشد. مردم باید از ماسک و دستکش استفاده کنند و مهر و سجاده و قرآن را همراه خود بیاورند. اگر مراسم قدر در فضای سربسته برگزار شود باید حداکثر یک چهارم افراد در فضای مسجد باشند به عنوان مثال اگر مسجدی ۲۰۰ نفر گنجایش داشته حداکثر ۵۰ نفر در آن مکان می توانند حضور داشته باشند. هیات امنای مساجد و امام جماعت مساجد با نظارت دانشگاه های ما باید این پروتکل ها را رعایت کنند و حداکثر زمانی که برای شب های احیا گذاشتیم حدود دو ساعت است.»


وی درباره هزینه فایده اجرای طرح غربالگری و اینکه آیا منطقی بوده است و در مدیریت هزینه های عمومی چقدر اثر گذاشته گفت:« طرح غربالگری هیچ هزینه اضافی حتی یک ریال نداشته است چون ما از نیروهای موجود خود استفاده کردیم و چون غربالگری به صورت الکترونیک بوده حتی کاغذی استفاده نشده است. در حال حاضر در بسیاری از کشورها تعداد انجام تست هایشان بالاست و گاهی حالت شوآف دارد ما اگر می خواستیم این کار را بکنیم باید ۸۰ میلیون نفر را تست می کردیم که هزینه بالایی به ما تحمیل می کرد ما از ۷۸ میلیون نفری که غربالگری کردیم یک میلیون آنها را شناسایی کردیم که یکسری علایم کرونا را داشتند که این افراد را به مراکز ۱۶ ساعته خودمان ارجاع دادیم که از بین آنها ۱۳۰ هزار نفر را شناسایی کردیم که واجد توجه بیشتر بودند و از این ۱۳۰ هزار نفر تست کرونا گرفتیم این عین فایده است یعنی یک سیستم غربالگری هدفمند و هوشمند.»


وی افزود:« قبل از غربالگری و قبل از راه اندازی تست های سرپایی میزان ورودی بیمارستان های سراسرکشور روزانه ۱۲۰۰ نفر بود بعد از غربالگری ۲۰۰ بیمار مبتلای  سرپایی را در مراحل اولیه شناسایی کردیم که تست کرونای آنها مثبت بود بعد سراغ خانواده و اطرافیان فرد مبتلا رفتیم و از آنها تست گرفتیم و قرنطینه خانگی شدند و میانگین ورودی بیمارستان ها ۱۰۰۰ نفر شد. به مرور ۴۰۰ نفر مبتلا را شناسایی کردیم که ورودی بیمارستان ها ۶۰۰ نفر شد در حال حاضر روزانه  ۱۰۰۰ مورد مبتلای سرپایی شناسایی کردیم که با یک استراحت ساده و دو هفته قرنطینه می توانند بعد از بهبودی به جامعه برگردند که این الگو بی نظیر است. بنابراین الان ورودی بیمارستان هایمان در روز به ۳۰۰ الی ۴۰۰ نفر رسیده است و تخت های بیمارستانی ما در حال خالی شدن است چون بیماران را در مراحل اولیه شناسایی می کنیم و این نتیجه غربالگری است.»


وی در مورد وضعیت خوزستان گفت:« سه هفته قبل یا یک ماه قبل استان خوزستان از نظر ابتلا به کرونا در بقیه استان ها گم بود. در حال حاضر نیز میزان اپیدمی و ابتلا در خوزستان هنوز از میانگین کشوری پایین تر است ولی چون پیک استان نسبت به سایر استان ها دیرتر اتفاق افتاده است الان بیشتر به چشم می اید. برای ما مهم است که دیگر پیک کرونا را در کشور نداشته باشیم چون بقیه استان ها پیک بیماری را گذرانده اند. خوزستان نیاز به سرکوب ویروس دارد.»


وی افزود:« یکی از استان های برتر ما در بیماریابی سرپایی استان خوزستان است که روزانه در این استان هزار تست سرپایی انجام می شود به همین دلیل تعداد کیس های مبتلا بالا رفته است و بالطبع درصدی از مبتلایان در بیمارستان ها بستری می شوند در این استان فاجعه ای رخ نداده اما نگرانی ما این ست که الان در مرحله پیک کرونا در این استان هستیم و باید سریع از این پیک عبور کنیم. باید زنجیره انتقال بیماری را در این استان با فاصله گذاری و تشخیص به موقع و رعایت پروتکل های بهداشتی به سرعت قطع کنیم برای اینک این اتفاق بیفتد یک گام به عقب برگشتیم که مشاغل تعطیل شوند تا نظارت بیشتری بر اجرای پروتکل ها وجود داشته بشد و مردم رعایت بیشتری کنند.»


وی درباره بازگشایی مشاغل و تخلف برخی مشاغل گفت:« میزان مشاغلی که پرخطر هستند لیست طولانی ندارد و جاهایی مثل سینما و تئاتر و ورزشگاه و رستوران ها باقی مانده است. اینکه مشاغلی چه پرخطر و چه کم خطر تخلف کنند به این معنی نیست که مشاغل کم خطر تخلفشان کمتر و تخلف مشاغل پرخطر بیشتر است هرکسی رعایت نکند با آن برخورد می شود بنابراین ممکن است مشاغل پرخر ما باز شوند و رعایت پروتکل ها را کنند و اتفاقی نیفتد. یکسری مشاغل هستند که رنگی برای آنها قائل نبودیم مثل فروشگاه های زنجیره ای که از ابتدا به خاطر نیاز مردم باز بودند بنابراین نوع کم خطر یا پرخطر بودن مشاغل دلیلی بر این نیست که راحت تر می توانند پروتکل ها رعایت کنند یا سخت تر، هرجا رعایت نشود برخورد می شود.»


وی درباره بازگشایی حرم های مطهر گفت:« دراینباره روز چهارشنبه در جلسه ای در وزارت کشور با حضور نمایدگان استان تصمیم گیری می شود. دو بحث وجود دارد ریسک انتقال کرونا در صحن یک بحث است نکته ای دیگر هم که باید در نظر بگیریم فرض بگیریم اماکن متبرکه استان های مشهور مثل مشهد و قم و شیراز بازگشایی شوند بسیاری از مردم با بازگشایی ها به این استان ها مسافرت خواهند کرد و هتل ها اشغال شده و بازارها شلوع می شوند باید ریسک تجمعی این استان ها را بررسی کنیم که نیاز به تصمیم گیری هوشمندانه تری دارد. همه دوست داریم هرچه سریع تر بازگشایی حرم ها صورت گیرد ولی باید پروتکل ها رعایت شود.»


وی در مورد رعایت فاصله گذاری در پروازها،‌گفت:« پروتکل ها در مورد پروازها ابلاغ شده  و همه باید با ماسک و دستکش باشند. هر سه دقیقه یک بار هوای داخل هواپیما عوض می شود که یک نکته مثبت است. پروازهای خارجی خیلی کم شده اما هر پروازی که وارد کشور می شود از همه تست PCR گرفته می شود و مسافران باید تعهد دهند برای دو هفته قرنطینه باشند. خوشبختانه تا الان تعداد مسافرینی که وارد کشور شدند بویژه از اروپا خیلی کمتر از یک دهم درصد کرونا مثبت بودند. باید ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما پر باشد و اگر افراد کنار هم نشستند اول پک های بهداشتی باید به مسافرین داده شود که استفاده کنند توصیه ما به مردم این است که در پروازها هیچ چیزی نخورند.»


وی درباره وضعیت تست های الایزا گفت:« تست الایزا در جای خودش خوب است ولی اینکه به عنوان تست تشخیصی کرونا از آن استفاده کنیم خیر ما از تست سرولوژری الایزا به عنوان تحقیقات استفاده می کنیم ولی برای تشخیص کرونا استفاده نمی کنیم و هنوز این تست را به عنوان تست تشخیصی کرونا به رسمیت نشناخته ایم. در سازمان انتقال خون اگر از این تست استفاده می شود اتفاق خوبی است که اگرIGG  مثبت را بتوانند تشخیص دهند می تواند نشان دهد چند درصد جامعه تاکنون با ویروس مواجهه داشتند. ما هم در حوزه بهداشت برنامه ای داریم که از این تست ها در برخی مراکز که سرپایی تست انجام می دهیم از افرادی که قرنطینه شدند بعدا تست الایزا بگیریم که میزان انتی بادی مثبت آنها چقدر است اما برای تشخیص کرونا از این تست استفاده نمی کنیم.»


وی درباره بازگشایی مدارس گفت:« دیروز در ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین تصمیم درباره بازگشایی مدارس گرفته شد. همه مدارس برای رفع اشکال دانش اموزان باز است اگر دانش آموزی در درسی مشکلی دارد می تواند برنامه را از مدرسه بگیرد که در چه روزی برای رفع اشکال مراجعه کند.اگرپروتکل ها رعایت شود مشکلی نیست.ما بیشتر نگران والدین و معلمان هستیم تا دانش اموزان چون دانش آموزان در سنی هستند که بیماری در آنها شدید نخواهد بود. رفتن به مدارس اجباری نیست.»


وی درباره دانشگاه ها گفت:« در مورد دانشگاهها، دانشگاههای علوم پزشکی که همچنان رزدیدنت ها و انترن ها در دانشگاه هستند و تحصیل را  ادامه می دهند ۳۰ درص دانشجویان در محل تحصیل هستند. در مورد دانشگاه ها نگران خوابگاه هستیم که می تواند مشکل ایجاد کند.»


وی درباره اقدامات وزارت بهداشت برای سلامت روان مبتلایان به کرونا گفت:« وزارت بهداشت به بیش از ۳۰۰ هزار نفرمشاوره تلفنی داده است عدد ۸ شماره تلفن ۴۰۳۰ برای مشاوره است. این وضعیت باعث شده مردم خونه نشین شوند و به تفریح نروند بازگشایی پارک ها در همین راستا بود. باز شدن اماکن مذهبی و مساجد هم در بالا رفتن روحیه مردم بسیار مهم است. باز شدن برخی مراکز ورزشی هم می تواند کمک کند.»


وی درباره برگشت طرح ترافیک گفت:« یکی ازمعضلات و مشکلات این است که زیرساخت حمل و نقل عمومی در کلان شهرها بویژه تهران ضعیف است از طرفی ما بحث ترافیک و تشویق از استفاده از حمل و نقل عمومی برای کاهش الودگی هوا را داریم  ولی شانس ابتلا به کرونا را بالا می برد. از طرف دیگر استفاده از وسیله نقلیه شخصی برای جلوگیری از ابتلا به کرونا را داریم که یک پارادوکسی است که باید مدیریت شود. هنوز تصمیم گیری قطعی درباره طرح ترافیک نشده باید در ستاد کرونا تهران و شورای عالی حمل و نقل در اینباره تصمیم گیری شود. در مورد حمل و نقل عمومی مثل مترو استفاده از ماسک و دستکش جزو موارد مورد تاکید ما بوده و سختگیری ها انجام می شود.»

وی درباره عدم رعایت بهداشت در نانوایی ها گفت:« در کشور ما کار بزرگی اتفاق افتاد که در تاریخ می ماند. عزیزان ما به تعداد ۷۰ نفر ده شبانه روز بیدار بودند و پروتکل ها را بازنگری کردند و برای ۱۳ هزار شغل پروتکل تهیه و ارسال شد و بحث پروتکل یک بحث است و اجرای آن بحث دیگر است. ما یک میلیون و ۸۸۰ هزار بازدید انجام دادیم.۵۴۰ هزار بازدید مشترک با تعزیرات و نیروی انتظامی و قوه قضاییه انجام شد. حدود ۸۲ درصد مردم کشور شامل اصناف و مردم پروتکل ها را رعایت کردند اگر تهران را از این امار کنار بگذاریم در استان های مرکزی کشور ۹۲ درصد پروتکل ها رعایت شده بود و در شرق کشور ۸۰ درصد، در غرب ۷۶ ، در شمال ۷۷ ، در جنوب ۶۷ پروتکل ها رعایت شده بود اما در تهران ۶۲ درصد موارد را رعایت کردند. در جنوب جایی مثل بوشهر ۹۴ درصد پروتکل ها را رعایت کرده بودند و جایی مثل خوزستان بویژه شهر اهواز تنها ۴۰ درصد موارد را رعایت کرده بودند. رعایت مردم در کاهش ابتلا و قطع زنجیره انتقال کرونا بسیار موثر است.»


وی افزود:« ۲۱۰ هزار واحد صنفی تعطیل شدند یا تذکر گرفتند ولی همچنان برخی از این نانوایان رعایت نمی کنند نکته دیگر این است که اگر مردم QR کدی که واحدهای صنفی دارند را با موبایل اسکن کنند ۴ سوال ظاهر می شود و می توانند به آنها پاسخ دهید و و می توانیم از این طریق بر اصناف نظارت کنیم. ما نظارت بر نانوانی ها را تشدید کرده ایم.»


وی درباره بازگشایی آرایشگاه ها گفت:« باید براساس واقعیت جلو برویم ارایشگاه رفتن هم جزو مایحتاج مردم است ما باید واقعی تصمیم بگیریم اگر بخواهیم یک قانونی بگذاریم که قابلیت اجرا نداشته باشد نباید این قانون وضع شود. الان پروتکل های سختگیرانه ای برای آرایشگاه ها وضع شده است باید نوبت دهی داشته باشند و استفاده از ماسک و شیلد برای ارایشگران ضروری است و باید فاصله گذاری را رعایت کنند. نکته بعد بحث مسوولیت پذیری اجتماعی است اگر احساس بیماری می کنیم نباید به ارایشگاه مراجعه کنیم یا اگر ارایشگر علایم کرونا داشته باشد باید قرنطینه باشد. ما باید با این ویروس به گونه ای زندگی کنیم و کنار بیاییم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha