خوزستان در حالی پا به آخرین روزهای ماه اردیبهشت می‌گذارد که باد‌ها، گرد و غبار بیگانه را به این سرزمین بلاخیز می‌آورد و در حالی که نفس‌ها از غبار به تنگ آمده، امیدها از مهار کرونا در روزهای گرم تابستان با افزایش شمار بیماران در خوزستان بر باد می‌رود.

زندگی با ماسک؛ از خاک تا کرونا

سلامت نیوز: در حالی پا به آخرین روزهای ماه اردیبهشت می‌گذارد که باد‌ها، گرد و غبار بیگانه را به این سرزمین بلاخیز می‌آورد و در حالی که نفس‌ها از غبار به تنگ آمده، امیدها از مهار کرونا در روزهای گرم تابستان با افزایش شمار بیماران در خوزستان بر باد می‌رود.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه ابتکار ، استانی که 10 شهر آن برای دومین بار وارد قرنطینه و اعمال محدودیت‌های اجتماعی شده است. محدودیت‌هایی که به فقر و فشار اقتصادی بیشتر بر مردم محروم این منطقه دامن می‌زد.بیش از یک ماه است که بنا به دستور وزارت بهداشت و به دلیل «جلوگیری از سفر به مناطق کم‌خطر» و تفاوت در «تفسیر نتایج آزمایش‌ها»، خبری از آمار تفکیک شده استانی از موارد ابتلا به کرونا ویروس جدید در ایران نیست.

با این حال در روزهای اخیر آمار موارد ابتلا به کووید 19 در استان خوزستان در میان آماری که مسئولان از شمار مبتلایان و فوت‌شدگان منتشر می‌کنند دیده می‌شود. دلیل این اتفاق اما افزایش شمار مبتلایان به کووید 19 در این استان است. استانی که بیش از 10 شهرش در وضعیت خطرناکی از نظر اپیدمی کرونا قرار دارد.

براساس آماری که غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان روز 22 اردیبهشت ماه اعلام کرده، در یک ماه گذشته تعداد بیماران دلیل افزایش شمار مبتلایان در استان اما چند عامل بوده است. در درجه نخست، کاهش محدودیت‌ها و آغاز مجدد فعالیت بازار و اصناف که به رعایت نشدن فاصله اجتماعی و کاهش سطح هوشیاری مردم در مقابل بیماری کرونا منجر شده است و در درجه دوم، تقویت سیستم بیماریابی در این استان است.

استاندار خوزستان در روند افزایشی شمار بیماران در خوزستان در حالی است که مسئولان پس از اتخاذ تصمیم کاهش محدودیت‌ها در استان‌های کشور حتی زودتر از استان تهران، دوباره تصمیم به بازگشت محدودیت‌ها از جمله محدودیت در تردد بین شهری گرفته‌اند. براساس جلسه صبح یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا که با حضور مقام معظم رهبری، رئیس جمهوری و استاندار خوزستان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، برای 10 شهر این استان جنوبی ممنوعیت تردد اجتماعی اتخاذ شده است.

این تصمیم از 2 روز پیش تا پایان هفته جاری نیز در شهرستان‌های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، دزفول، مسجدسلیمان، شوشتر، هویزه، هندیجان و آبادان اجرا خواهد شد. محدودیتی که این بار به مراتب سختگیرانه‌تر از آنچه از اول تا 23 فروردین برای تمام استان‌ها اعمال شد، به اجرا درمی‌آید.

به دنبال برگزاری این جلسه، شورای تامین استان خوزستان هم به ریاست استاندار، مقررات محدودیت رفت و آمد برای شهرستان‌های خرمشهر و دشت آزادگان وضع کرد که به دنبال این تصمیم شورای تامین، حالا آبادان، اولین شهر کشور و تنها شهر این استان است که در قرنطینه کامل قرار گرفت و تمام ورودی‌های این شهرستان از سمت اهواز و ماهشهر هم مسدود شده است.

علاوه بر این، بنا به تصمیم جلسه یکشنبه ستاد ملی مقابله با کرونا و شورای تامین استان، در 10 شهرستان مورد اشاره، تمام دوایر دولتی و اصناف تا پایان هفته تعطیل هستند و نظارت روزانه برای بررسی نحوه تمکین اصناف و مراکز تجاری از این دستور هم جدی‌تر شده چنانکه به گفته معاون نظارت و بازرسی اداره صنعت، معادن و تجارت استان، علاوه بر ابلاغ دستورالعمل ممنوعیت فعالیت به تمام اتحادیه‌ها، پلمب واحد صنفی متخلف در انتظار صاحبان کسب و کار خواهد بود.

تنها صنوف مجاز به فعالیت در 10 شهرستان مورد اشاره شورای تامین استان، نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها و واحدهای عرضه‌کننده گوشت و مرغ و داروخانه‌ها، مراکز درمانی و عملیاتی و امدادی هستند. البته غیر از شهرستان آبادان که حالا باید قرنطینه کامل را سپری کند، برای هشتمین کلانشهر کشور هم که بالاترین آمار ابتلا را در بین شهرهای استان دارد، سخت‌گیری‌های بیشتری اعمال شده چنانکه دیروز معاون خدمات شهری شهرداری اهواز با اشاره به اعمال محدودیت‌های جدید در تمامی خیابان‌های اصلی شهر، از ممنوعیت فعالیت تاکسیرانی اهواز جز آژانس‌های خصوصی، ممنوعیت هرگونه تردد در بلوارهای ساحلی غربی و شرقی شهر،

ممنوعیت فعالیت هر صنف غیر از نانوایی‌ها، سوپرمارکت‌ها، پروتئینی‌ها، میوه و تر‌بارفروشی‌ها و داروخانه‌ها، تدابیر شدید ترافیکی، تعطیلی بازار هسته مرکزی شهر، ممنوعیت تردد در خیابان‌های اصلی اهواز از جمله خیابان اصلی کیانپارس، وهابی، چمران، زیتون، پاداد، کوروش، شریعتی، آزادگان، خیابان ۶۸ متری کوی علوی و هسته مرکزی شهر، ممنوعیت فعالیت مساجد، تعطیلی آرامستان اهواز، ممنوعیت فعالیت اتوبوسرانی و تداوم خاموشی پارک‌های شهر خبر داد.

افزایش محدودیت‌های سختگیرانه در استان خوزستان در حالی است که پای کلانتری‌ها نیز به ماجرای کنترل بیماری باز شده است. در مقابل اما این شرایط سختگیرانه با عدم استقبال مردم و بیمارانی که به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند روبه‌رو شده است.

فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفته است: «تعدادی از بیماران مبتلا به کرونا بستری نمی‌شوند و این بیماران، اصرار به قرنطینه خانگی دارند؛ طبق بررسی‌ها با وجود اینکه همکاران ما به صورت تلفنی و حضوری با آنها در تماس هستند اما برخی افراد، قرنطینه را رعایت نمی‌کنند که ناچار شدیم اسامی این افراد را از صبح سه‌شنبه به کلانتری‌های محل اعلام کنیم.» ابول‌نژادیان گفته: «به این ترتیب علاوه بر اینکه ما با این بیماران تماس داریم، کلانتری‌های محل نیز با آنها تماس خواهند داشت، زیرا بیمار کردن دیگران جرم است.» او افزوده است:

«اگر کسی بداند که بیمار است و قرنطینه را رعایت نکند و در جامعه حضور پیدا کند، جرم مرتکب شده و اعمال قانون خواهد شد.»حال خوزستان که اولین موارد ابتلا به کووید ۱۹ را از ۷ اسفند و یک هفته بعد از اعلام رسمی مرگ 2 مبتلای کووید ۱۹ در قم، به ثبت رسانده، با موج دوباره بیماران روبه‌رو شده است.

اتفاقی که در روزهایی که هواشناسی افزایش دما در این استان را پیش‌بینی و ثبت کرده، در حال وقوع است. اتفاقی که حالا فرضیات مطرح شده با محوریت مصونیت نسبی مناطق گرمسیر از اپیدمی کووید ۱۹ و کاهش فعالیت ویروس در هوای گرم را به کل رد می‌کند و آخرین امیدها به پایان حیات این ویروس باطل شده است.

خوزستان حالا در شرایطی با موج دوم کرونا روبه‌رو شده که یکی یکی بلاها از آسمان برای آن نازل می‌شود. این سرزمین بلاخیر در هفته اخیر بنا به گزارش‌های هواشناسی با پدیده گرد و غبار روبه‌رو بوده است. غباری که آمده تا با قطعی آب و برق به دلیل رطوبت هوا در شرایطی که گرما در این استان محروم روبه افزایش است، شرایط زندگی را برای مردم خوزستان با وجود کرونا سخت‌تر کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha