دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
کد خبر: 293823

رمز موفقیت در هر کار و تحقیقات علمی ، دقت در مشاهدات و پیگیری ،کارآگاهی و پاسخ به سوالات ایجاد شده است !

ویروس کرونا ، اچ ای وی جدید !

سلامت نیوز-*دکتر قاسم قارون: رمز موفقیت در هر کار و تحقیقات علمی  ، دقت در مشاهدات و پیگیری ،کارآگاهی و پاسخ  به سوالات ایجاد شده است !


به گزارش سلامت نیوز، بر این اصل ، میتوان بر اساس انواع مشاهدات کلینیکی و تحقیقات بین المللی اخیر در باره ویروس کرونا و عوارض بیماری زائی ِآن  به این نتیجه رسید  که :


۱ .  هیچو قت واکسن  کرونا  پیدا  نخواهد شد !
 ساده ترین دلیل آن ، گذشته از بیلان تحقیقات شش ماه گذشته ، خاصیت  جهش ژنتیکی  ویروس است ، که هر  روز حتی از  انواع و شدت جهش های جدید ویروس گزارش میرسد . این ویژگی بر اساس گزارش های تحقیقاتی متعدد در مورد این ویروس  مشاهده شده  است یا خیر؟
پس اگر خاصیت جهش ژنتیکی  در ویروس کرونا درست باشد ، همچون ویروس    اچ .ای .وی   ، امکان تهیه واکسن آن  خیلی ضعیف خواهد بود .


۲ . ویروس کرونا ممکن است با رعایت اصول بهداشتی و اجتماعی ، کمتر توسعه یافته  یا محدود گردد ، ولی از بین نخواهد رفت .نیازی به ذکر وضعیت و آمار این بیماری در این  مدت نیست. در جائیکه تعداد تلفات اچ. آی . وی در کشور آلمان سالانه درحدود پانصد نفر است ، ولی مرگ و میر ناشی از کرونا در برخی کشورها به روزانه بیش از پانصد نفر رسیده است.مضافاً بر اینکه امروزه آلودگی به ویروس اچ ای وی  قابل پیشگیری و کنترل میباشد ، در صورتیکه  در مورد کرونا  هم خطر آلودگی آن به مراتب بالا تر است و هم اینکه با وضعیت قابل پیش بینی آن هنوز خیلی فاصله داریم !


۳ . ولی میدانیم که در هر حال ویروس Covid 19  بعد از ورود به بدن به کمک یک سلول میزبان فعال میشود و هنوز هم مطمئن نیستیم ،  که به چه نوع سلول و چه بافتی علاقه خاص و یا گرایش  بیشتری دارد.پس از  این مرحله سلولهای آن بافت و یا گلبولهای سفید سیستم دفاعی  را  وادار به ترشح پروتئین های تحریکی ، التهابی مانند  سایتوکین  و مواد مشابه   میکند .
براین اساس ، منشا  ترشح سایتوکین میتواند  گلبول های سفید  (صرفنظر از اینکه چه نوع از  گلوبول های سفید اعم از لنفوسیت ها ،  ، B- cells  و یا T- cell باشد) و یا هر سلول در هر عضوی از بدن باشد . ترشح این مواد است که، بعنوان عکس العمل دفاعی ، موجب التهاب و یا تخریب انواع بافت در بدن میگردد  , نه اینکه خود ویروس به  بافتهای بدن حمله کند .چرا که ویروس به تنهائی هیچگونه ارزش بیماری زائی ندارد و قبل از ورود به  سلول های میزبان اجازه ورود به عضو خاصی نمی گیرد، بلکه بعد از ورود به سلول میزبان و تحریک ترشح پروتئین های بیماری زا ،خاصیت بیماری زایی پیدا می کند.


۴ . بدین ترتیب ، انواع پیدایش های کلینیکی  بسته به اینکه چه نوع پیش زمینه ، آمادگی ، یا دیوار شکسته از نوع ژنتیکی و یا اکتسابی در بیمار وجود داشته باشد ، بروز خواهد کرد . علت بروز این علائم ، اثر پروتئین های ترشح شده از نوع سایتوکین و غیره توسط سلول میزبان ،  ونه خود ویروس، است که باعث تخریب و عکس العمل های متنوع  شدیدتر در عضوی که زمینه های متعدد و آمادگی دارد ،میگردد .
 بیشترین و شاید بهترین نمونه از  این نوع  التهاب و عکس العمل ، تخریب بافت درونی عروق  است ، که با ازبین بردن عروق مویرگی و ایجاد لخته خون ،  باعث ترومبز و آسیب به عضو مربوطه و یا حتی سکته موضعی میگردد .
این حالت کاملاً شباهت کلینیکی با  سندرم وگنر  که یکی از ۵۱ نوع بیماری خود ایمنی   است دارد .

۵ . با توجه به مثبت بودن تست الایزا در تشخیص ترشح سایتوکین ها ، بعنوان مواد حساسیتی ، و درگیری سیستم اعصاب مرکزی – محیطی، در بیماری های خود ایمنی مانند  ام اس MS  ،  در عمل هیچ عضوی از در گیری با کرونا در امان نخواهد بود . به همین دلیل بنا بر گزارشهای اعلام شده ، Covid 19   نیز در درگیری های عضوی متعدد و متنوع از  ریه ، تا سکته های مغزی و انگشتان دست و پا نقش داشته است .
۶ .  بر این اصل بهترین درمان،  میبایست دارو های آنتی هیستامین ، آنتی سروتونین ، یعنی کورتیزون و یا اینتر فرون با دوز بالا باشد ، که  به قرار اطلاع در ایران کم و بیش استفاده  شده ولی نتایج آن رسماً گزارش نشده است.


۷ - از آنجاکه در هر سیستم بیولوژی و یا تکنولوژی، هرگونه آمادگی ، پیش زمینه و یا دیوار شکسته به تخریب سریعتر  همان سیستم کمک میکند ،  بهتر است ، که از هر نوع  بار اضافی بر سیستم دفاعی بدن ، بخصوص در این شرائط نا امن جلوگیری گردد .
بهترین دلیل آن ، آمادگی بیشتر افراد مسن و افراد دارای بیماری های زمینه ای  در ابتلای به کرونا و تشدید بیماری و فوت  آنها است .
این دسته از  افراد  نه تنها بدلیل بیماری های مزمن مضاعف ، بلکه چون در سنین بالا خود بخود غدد درون ریز ، از جمله غدد فوق کلیوی ضعیف و کوچکتر میگردند ‌، بیشتر در معرض شرائط حاد قرار دارند ، زیرا عضو ترشح کننده کورتیزول  قدرت ترشح کافی هورمونهای ضد التهاب را  ندارد .
نمونه مورد تائید این مسئله ، بیمارانی هستند که هنگام ابتلا  به بیماری های مزمن روماتیسمی و شبه روماتیسمی که دراز مدت با کورتون درمانی با  دوز پائین ، غددفوق کلیوی آنها تنبل شده ، قدرت عکس العمل های تهاجمی ، ضد التهابی مانند یک فرد جوان را ندارند .
  از این رو پیشنهاد میگردد ، اگر بالا بودن سن افراد و پائین بودن قدرت دفاعی هورمونی آنها را نمیتوان تغییر داد ، لا اقل از تشدید بار اضافی سیستم دفاعی از طریق استرسهای تغذیه ای و زیست محیطی ، که کراراً در مورد اثرات  تشدید ی آن در بیماریهای مزمن و خود ایمنی اشاره کرده ایم جلوگیری شود .
 با توجه به نکات فوق، استفاده از داروی ضد حساسیتی و ضد التهابی، می تواند زیر نظر پزشک، کارآیی بیشتری در درمان کرونا  داشته باشد ، ضمن اینکه برای احتیاط  باید  از هرگونه تحریکات مضاعف ،  در این شرائط نا امن جلوگیری شود.
 در مقاله " قحطی سلامت در ایران " به شرائط  نا مناسب سلامتی عمومی در همه سنین اشاره شده است.در این شرائط ، ملت ما نیاز به بار اضافی  ببماریهای جدید ندارد ،  لذا چاره ای جز رعایت اصول تغذیه و فرار از اپیدمی های جدید نیست و بر اساس اصل  :
"  برو قوی  شو  اگر راحت جهان‌طلبی "  و قانون " بهترین دفاع حمله است "  هر فرد باید برای حفظ سلامتی خود  اصول تغذیه را  رعایت کند .

 *  فرایبورگ - آلمان
برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به :
دکتر قاسم قارون،  " ام اس یک بیماری حساسیتی "، سلامت نیوز،28 فروردین 1395.
دکتر قاسم قارون،  "قحطی سلامت در ایران "، سلامت نیوز، 4 ابان 1396.
دکتر قاسم قارون ، " با طب بیو سایبرنتیک بیشتر آشنا شوید" سلامت نیوز، 11 اسفند 1394.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha