بیماری همه‌گیر کرونا باعث شده بسیاری از افراد قرارهای پزشکی و چکاپ‌های منظم خود را به تعویق بیندازند، اما این موضوع در موارد خاص می‌تواند تبعات برگشت‌ناپذیری داشته باشد. توصیه می‌شود اگر علایم احتمالی سرطان دارید، در مراجعه به پزشک تأخیر نکنید.

نشانه‌های نخست سرطان را بشناسید

سلامت نیوز: بیماری همه‌گیر کرونا باعث شده بسیاری از افراد قرارهای پزشکی و چکاپ‌های منظم خود را به تعویق بیندازند، اما این موضوع در موارد خاص می‌تواند تبعات برگشت‌ناپذیری داشته باشد. توصیه می‌شود اگر علایم احتمالی سرطان دارید، در مراجعه به پزشک تأخیر نکنید.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، به گفته کارشناسان سیستم بهداشت سدرس سینا در لس‌آنجلس علایمی مانند ظهور یک توده کوچک در پستان، لکه‌های خون در مدفوع یا به وجود آمدن و تغییر اندازه یک خال عجیب روی پوست، نباید نادیده گرفته شود.

دکتر دن تئودورسكو (Dan Theodorescu) مدیر مرکز بهداشت سدرس سینا در این رابطه گفت: «ما امروزه روندی نگران‌کننده را مشاهده می‌کنیم كه برخی از تشخیص‌های سرطان به دلیل اختلال در درک مراقبت ناشی از کووید 19 به تأخیر می‌افتند.

من اکیداً توصیه می‌کنم هرکسی كه مشكوك به ابتلا به سرطان بوده و نشانه‌های آن را مشاهده کند با پزشك خود تماس بگیرد زیرا در حال حاضر می‌توان از سیستم‌های درمان از راه دور استفاده کرده و در صورت نیاز بیماران مشکوک و درخطر این عوارض باید بتوانند بلافاصله از کمک‌های پزشکی استفاده كنند. به‌عنوان‌مثال، علائم سرطان روده بزرگ شامل دیده شدن خون در مدفوع، تغییر در فعالیت روده که بیش از چند روز طول می‌کشد، دردهای مستمر، نفخ و خستگی مداوم است.»

    ما امروزه روندی نگران‌کننده را مشاهده می‌کنیم كه برخی از تشخیص‌های سرطان به دلیل اختلال در درک مراقبت ناشی از کووید 19 به تأخیر می‌افتند. اکیداً توصیه می‌شود هرکسی كه مشكوك به ابتلا به سرطان بوده و نشانه‌های آن را مشاهده کند با پزشك خود تماس بگیرد زیرا در حال حاضر می‌توان از سیستم‌های درمان از راه دور استفاده کرده و در صورت نیاز بیماران مشکوک و درخطر این عوارض باید بتوانند بلافاصله از کمک‌های پزشکی استفاده كنند.

علایم سرطان پوست شامل رشد توده‌ای غیرمتعارف روی سطح پوست است که در اندازه، رنگ یا شکل با لبه‌های خاردار نامنظم تغییر می‌کند. همچنین مراقب زخم‌هایی باشید که رشد سریع داشته یا مانند زگیل ظاهرشده و همراه با خونریزی یا پوسته‌پوسته شدن هستند و معمولاً بهبود پیدا نمی‌کنند.

دکتر امید حمید، مدیر برنامه ملانوما و سرطان پوست در کلینیک و انستیتوی تحقیقات لس‌آنجلس در این رابطه گفت: «هرگونه تغییر در وضعیت پوست بدن و به‌طورکلی مشاهده توده جدید، زخم، خونریزی، خارش یا غده‌های لنفاوی ملتهب در نزدیکی یک ضایعه پوستی باید جدی گرفته‌شده و در صورت مشاهده این موارد باید مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید. مشاوره‌های اولیه در حال حاضر و به دلیل شیوع کرونا می‌تواند از راه دور انجام شود.»

علائم سرطان ریه می‌تواند شامل سرفه یا تنگی نفس باشد که از بین نرفته و بدتر شود، درد در دنده یا شانه، کاهش وزن غیرقابل توضیح یا سرفه خونی نیز ازجمله دیگر علائم سرطان ریه هستند.

دکتر کارن رک کمپ (Karen Reckamp)، متخصص بخش سرطان ریه و مدیر بخش آنکولوژی پزشکی مرکز بهداشت لس‌آنجلس در این رابطه گفت: «برخی علائم سرطان ریه شبیه به شرایط غیر سرطانی است، بنابراین ممکن است توسط افراد بیمار به آن‌ها توجهی نشود درحالی‌که امروزه روش‌های تشخیصی این نوع سرطان به‌سادگی قابل‌استفاده هستند.»

تکرر ادرار، ضعف جریان ادرار، درد یا سوزش در هنگام ادرار کردن و اختلال در نعوظ ممکن است نشانه‌هایی از سرطان پروستات باشد.

دکتر استفان فریدلند (Stephen Freedland) مدیر مرکز تحقیقات یکپارچه سرطان و شیوه زندگی، اخیراً از کنفرانس‌های از راه دور و پزشکی برای مشاوره به بیماران دارای سرطان غیرتهاجمی پروستات استفاده کرده است.

سرطان پستان می‌تواند به‌عنوان توده‌ای در ناحیه پستان یا زیر بغل ظاهر شود. علائم این بیماری همچنین می‌تواند شامل ترشحات نوک پستان باشد که به رنگ زرد یا خونین و ورم و خارش روی نوک پستان باشد. متأسفانه این بیماری بسیار شایع بوده و از هر 7 زن یک نفر در جهان به این بیماری مبتلا می‌شود.

دکتر هیثر مک آرتور (Heather McArthur) متخصص بیماری‌های پستان نیز در این رابطه اعلام کرد: اگر مبتلا به سرطان سینه هستید، ما به‌طورمعمول قادریم استراتژی درمانی شمارا تنظیم کنیم تا بدون اینکه اثربخشی را به خطر بیندازد، خطر سرکوب سیستم ایمنی به حداقل برسد.

از طریق همكاری با جراحان، ما در بعضی موارد می‌توانیم با ایمن كردن جراحی با استفاده از روش‌های پیشگیری از دارو، به‌راحتی روند رشد بیماری را به تعویق بیندازیم. به‌طور خلاصه، ما می‌توانیم در این زمان سخت گزینه‌های درمانی ایمن و مؤثر را در اختیار بیماران قرار دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha