شاخص آلودگی هوای تهران روز گذشته در حالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته که آلاینده «ازن» تنها یک عدد با شاخص هوای ناسالم برای همه افراد فاصله داشت.

چرایی افزیش غلظت «ازن» در تهران و پیش‌بینی تابستانی آلوده

سلامت نیوز:شاخص آلودگی هوای تهران روز گذشته در حالی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفته که آلاینده «ازن» تنها یک عدد با شاخص هوای ناسالم برای همه افراد فاصله داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ،مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران می‌گوید که با سختگیرانه‌تر شدن اندازه‌گیری آلاینده‌ها، انتظار اعلام غلظت‌های بالایی از ازن را در تابستان داریم.
 روز گذشته (۲ خرداد) کیفیت هوا در تهران منتهی به ۱۱ صبح با شاخص میانگین ۱۴۹ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزایش غلظت آلاینده ازن سبب شد که تهران نخستین روز آلوده سال ۹۹ را داشته باشد. البته پیش از این نیز طی سال جاری هوای تهران برای ساعاتی در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت اما محدود بودن ساعات آلودگی هوا سبب شد شاخص میانگین کیفیت هوا همچنان در شرایط سالم قرار گیرد.

اعلام آلاینده ازن به عنوان شاخص آلودگی هوا در تهران به نسبت موضوع جدیدی است، چراکه حدود سه سال است که اندازه‌گیری غلظت آلاینده ازن در تهران دقیق‌تر و جدی‌تر از سال‌های قبل انجام شده است.


ازن آلاینده ماه‌های گرم سال است چراکه افزایش شدت تابش خورشید پیش‌سازهای این آلاینده را فعال می‌کند اما درحالیکه هنوز گرمای شدید هوا به تهران نرسیده، آلاینده ازن افزایش قابل توجهی یافته است. افزایش غلظت آلاینده ازن طی سال گذشته در ماه‌های گرم سبب شد که کیفیت هوای تهران ۲۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در شرایط ناسالم برای همه افراد قرار گیرد.


منابع افزایش غلظت ازن چیست؟

در مورد چگونگی تشکیل آلاینده ازن باید گفت که پیش‌سازهای آن مواد آلی فرار (VOC) و ناکس یا اکسیدهای نیتروژن است. در واقع به نوعی خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن هستند و تمامی این منابع در حضور گرما و نور خورشید، ازن را تولید می‌کنند همچنین استفاده از سوخت گازوییل در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.


علت افزیش غلظت آلاینده ازن در تهران

حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - در گفت و گو با ایسنا درباره چرایی افزایش آلاینده ازن می‌گوید: دلیل مهم افزایش غلظت آلاینده ازن، تغییر نحوه محاسبه‌ شاخص‌ها است. از ابتدای امسال بر اساس ابلاغ سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت نحوه اندازه‌گیری آلاینده‌ها تغییر کرد و سختگیرانه‌تر شد.


وی ادامه داد: علاوه بر این عدم اجرای طرح ترافیک و توقف وزش باد در تهران، سبب افزایش غلظت آلاینده «ازن» شده است.به گفته وی،  در حال حاضر غلضت اوزن در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بسیار بالاتر است و با توجه به این موضوع می‌توانیم انتظار اعلام غلظت‌های بالایی از ازن را در تابستان داشته باشیم.

ازن چه تاثیری روی سلامت افراد دارد؟

آلاینده ازن مانند هر آلاینده دیگری تاثیراتی سوء بر سلامت انسان دارد. بر اساس اعلام دانشگاه‌های علوم پزشکی مواجهه با این آلاینده می‌تواند سبب تحریک سیستم تنفسی، ایجاد سرفه، تحریک گلو، درد قفسه سینه، ایجاد و تشدید آسم و آلرژی و در صورت مواجهه مکرر سبب تخریب بافت ریه شود. این عوارض در کودکان و سالمندان و افراد دارای بیماری‌های تنفسی عوارض بسیار جدی‌تری را به همراه دارد.

از این رو به افراد جامعه توصیه می‌شود که در برخی ساعات ظهر و عصر که تابش خورشید به بیشترین مقدار خود می‌رسد حضور خود در فضاهای باز را کاهش دهند همچنین بهتر است که گروه‌های حساس در روزهایی که شاخص آلاینده ازن افزایش می‌یابد از فعالیت‌های طولانی و سنگین در فضاهای باز خودداری کنند.
بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، غلظت ازن از ابتدای سال تاکنون شش روز به عنوان آلاینده شاخص هوای پایتخت اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha