حضور ناخواسته ویروس «كرونا» در كشور، سه ماهه شد. در طول سه ماه گذشته مسوولان وزارت بهداشت و متخصصان حوزه سلامت با فرضیاتی در مورد رفتار ویروس كرونا، پیش‌بینی می‌كردند كه با افزایش دمای هوا در بسیاری استان‌ها، شاهد كاهش فعالیت ویروس و حتی ریشه‌كنی آن در كشور باشیم.

بعد از 96 روز هنوز وضعیت كشور از بابت شیوع بیماری به ثبات نرسیده است

سلامت نیوز: حضور ناخواسته ویروس «كرونا» در كشور، سه ماهه شد. در طول سه ماه گذشته مسوولان وزارت بهداشت و متخصصان حوزه سلامت با فرضیاتی در مورد رفتار ویروس كرونا، پیش‌بینی می‌كردند كه با افزایش دمای هوا در بسیاری استان‌ها، شاهد كاهش فعالیت ویروس و حتی ریشه‌كنی آن در كشور باشیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،اما آمار صعودی ابتلا در استان خوزستان تا امروز، خط باطلی بر تمام پیش‌بینی‌ها كشیده است. بنا بر آخرین اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز از آمار تجمیعی این استان جنوبی و در حالی كه بنا بر پیش‌بینی سازمان هواشناسی، بیشینه دمای هوا تا 10 روز آینده در اغلب نقاط این استان، تا مرز 50 درجه هم افزایش خواهد یافت، تعداد مبتلایان كووید 19 در استان خوزستان به 11 هزار و 48 نفر افزایش یافته كه از این تعداد، 465 نفر فوت كرده و 9 هزار و 831 نفر بهبود یافته‌اند كه این اعداد نشان می‌دهد نرخ فوت به ازای كل مبتلایان كووید 19 در این استان، 4.2 درصد است.

این نرخ، خاص استان خوزستان و البته حتی ظرف 24 ساعت هم، ناپایدار است و در هیچ‌یك از دیگر استان‌های كشور، چنین نرخی حتی با فرض یكسان بودن آمار ابتلا به دست نمی‌آید.

این نرخ حتی برای مابه‌ازای فوتی‌ها از كل مبتلایان كشور هم قابل تعمیم نیست. دیروز سخنگوی وزارت بهداشت در اعلام روزانه از آخرین وضعیت ابتلا، بهبود و فوت مبتلایان كووید 19 در كشور گزارش داد كه «با شناسایی 2 هزار و 23 مورد جدید كووید ۱۹در كشور ظرف 4 تا 5 خرداد، مجموع مبتلایان این بیماری در كشور به 137 هزار و 724 نفر رسید. در همین بازه زمانی، ۳۴ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۷ هزار و ۴۵۱ نفر رسید.

تا امروز ۱۰۷ هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران، بهبود یافته و 2 هزار و 585 نفر از مبتلایان، در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.»با استناد به آمار اعلام شده از سوی كیانوش جهانپور، نرخ فوت كووید 19 در كشور، حالا و در آغاز ششمین روز خرداد ماه به 5.4 درصد رسیده در حالی كه روز 25 فروردین كه تعداد كل ابتلا در كشور، 73 هزار و 303 نفر و تعداد فوتی‌ها، 4 هزار و 585 نفر بود، نرخ فوت به ازای ابتلا 6.25 درصد بود.

از روز 25 اسفند هم بگوییم كه تعداد كل ابتلا در این روز 13 هزار و 938 نفر و تعداد كل فوت، 724 نفر بود اما نرخ فوت به ازای ابتلا، 5.19 درصد بود. این مابه‌ازاها، یك پیام ساده دارد؛ «كرونا» ویروسی با رفتار غیرقابل پیش‌بینی است و بنابراین، هیچ دستورالعمل واحد یا هیچ نسخه سراسری و ثابتی برای مصونیت از این ویروس وجود ندارد. 

 البته باید توجه داشت كه وزارت بهداشت، از روز 4 فروردین ماه، رویه خودداری از اعلام استانی ابتلا و فوت و بهبودی را در پیش گرفت و احتمالا این وظیفه- غیر از چند استان -  به روسای دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور كه نمایندگان وزیر بهداشت در استان هستند، واگذار شد.

حالا آنچه به عنوان گزارش‌های استانی از وضعیت شیوع بیماری بر خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گیرد، نمایه‌ای از عملكرد ساكنان آن استان‌ها هم هست. آمار بسیاری استان‌ها، كامل است و روسا یا سخنگوی دانشگاه‌ها، این وظیفه را در قبال ساكنان استان و باقی شهروندان دارند كه آمار را به‌طور منظم اعلام كنند. اما در برخی دیگر از استان‌ها، این مسوولان، نه تنها از اعلام آمار شانه خالی می‌كنند، حتی زحمت به‌روزرسانی اعداد و ارقام را هم به خود نمی‌دهند چنانكه آمار استانی از وضعیت ابتلا و فوت یا بهبودی در برخی استان‌ها، مربوط به اواخر اردیبهشت است.

بی‌اهمیت فرض كردن آمار توسط یك مقام مسوول، نمایه بی‌اهمیت فرض كردن توصیه‌های مسوولان برای مردم آن استان است. قطعا ملاحظات امنیتی یكی از دلایل حذف اعلام تفكیكی از سوی وزارت بهداشت بوده و شنیده‌های  حاكی از آن است كه در بعضی استان‌ها همچون قم، به دلایل خاص، اعلام آمار كل مبتلایان یا متوفیان كووید 19، ممنوع شده اما در برخی استان‌ها هم، رفتار و منش شخصی مسوولان و از جمله رقابت‌ها و مواضع شخصی، مانع از آن شده كه حساسیت شهروندان و ساكنان استان نسبت به اطلاع از آمار بومی را نادیده گرفته یا كم‌اهمیت فرض كنند. 

اما نكته دیگر كه باید مورد توجه باشد؛ در اولین روزهای ورود ویروس كرونا به كشور و در حالی كه مهم‌ترین توصیه تمام متخصصان سلامت این بود كه «تنها راه پیشگیری، شست‌و‌شوی مكرر دست‌ها با آب و صابون است»، یكی از متخصصان عفونی تاكید كرد كه «مردم ایران چندان به رعایت بهداشت فردی توجه نمی‌كنند و شاید ورود این ویروس، راهی باشد برای افزایش توجه به این مهم.»

حالا آمار‌های وحشتناك از شمار مبتلایان در كشورهایی همچون ایالات متحده امریكا، روسیه، انگلستان، اسپانیا و آلمان این سوال را پیش می‌آورد كه آیا رعایت بهداشت فردی و شست‌و‌شوی مكرر دست‌ها با آب و صابون، در این كشورها هم مورد بی‌توجهی بوده كه آمار مبتلایان این‌طور تصاعدی و بی‌وقفه رو به افزایش است؟

در پاسخ به این سوال می‌توان گفت كه شست‌وشوی مكرر دست‌ها با آب و صابون، عامل مهم و پیشگیرانه است اما از آنجا كه ویروس كرونا، برای ورود خود خبر قبلی نمی‌دهد و حتی نمی‌توان گفت تمام كسانی كه تا امروز مبتلا شده‌اند، افراد بی‌توجه به رعایت بهداشت فردی بوده‌اند، پس فقط یك جمله باقی می‌ماند؛ با ویروسی طرف هستیم كه هر طور بخواهد، هر وقت بخواهد و هر جا بخواهد، حاضر می‌شود و هیچ راه گریزی از آلودگی به «كرونا» وجود ندارد. مصداق سردرگمی‌های تمام كارشناسان سلامت در اقصا نقاط دنیا، نوشته‌های دیروز سخنگوی وزارت بهداشت است كه خاصیت حفاظتی دستكش برای پیشگیری از آلودگی به ویروس كرونا را رد می‌كرد. جهانپور در صفحه توییتر خود نوشته بود:

« ماسك فیلتردار، نام غلطی است كه به ماسك‌های سوپاپ‌دار اطلاق شده و به‌رغم اینكه بارها در رسانه‌ها توضیح داده شده، هنوز افراد عادی با هزینه گزاف آن را با شبه‌فیلتردار بودن تهیه می‌كنند، این ماسك برای جمعیت عادی نیست و حتی ریسك انتقال ویروس از مصرف‌كننده مبتلا را افزایش می‌دهد. توصیه WHO (سازمان جهانی بهداشت) به عموم مردم؛ دستكش كارایی لازم ندارد؛ دست‌ها را مكرر بشویید. ویروس كرونا روی دستكش می‌ماند، بنابراین اگر صورت خود را لمس كنید، ویروس به شما منتقل خواهد شد.

كماكان شستن مكرر دست‌ها، بهترین اقدام در مقابله با كووید۱۹ است و اثر بیشتری نسبت به استفاده از دستكش دارد.»حالا فقط یك فرضیه به قطعیت نزدیك شده است: «ویروس كرونا وارد زندگی ما شده، با ما زندگی می‌كند و باید حضور ناخواسته‌اش را مثل هوایی كه تنفس می‌كنیم، بپذیریم.» روز یكشنبه، رییس‌جمهوری به وزیر كشور دستور داد در استان‌ها و شهرهایی كه ظرف روزهای گذشته با افزایش آمار ابتلای كووید 19 مواجه بوده‌اند، مراقبت‌ها تشدید شود. تشدید مراقبت‌ها البته در 96 روز گذشته نشان داده كه اغلب مردم ایران، تا وقتی پای جریمه و توبیخ ریالی در كار نباشد، حتی به سلامت خودشان هم توجه چندانی ندارند و اهل زندگی در «حال» هستند.

 از دید كارشناسان تصاویری كه ظرف روزهای گذشته از جاده‌های منتهی به شهرهای شمالی كشور در صفحات خبرگزاری‌ها منتشر شد، واقعا باعث تاسف بود. تا لحظه تنظیم این گزارش هم خبرها از پلیس راهور این مضمون را داشت كه محورهای هراز و چالوس و فیروزكوه، مثل ایام «بی‌كرونا»، با تراكم سنگین ترافیك مواجه است و حتی گفته شد كه به دلیل حجم بالای خودروها در این جاده‌ها، در ساعات عصرگاهی آخرین روز تعطیلات، قرار است برخی محورها به سمت تهران، یك‌طرفه شود.

تعداد بسیار زیادی از رانندگان و مسافران خودروهایی كه ظرف 5 روز گذشته، باربندها را از چمدان و چادر مسافرتی و زیرانداز و وسایل پیك‌نیك پر كردند، همان كسانی بودند كه در اولین روزهای اسفند، برای خرید فله‌ای دستكش و ماسك به داروخانه‌ها هجوم بردند و قفسه سوپرماركت‌ها را از مواد غذایی اولیه خالی كردند و با رفتارهای خجالت‌آور، خاطره تاسفباری از مواجهه با یك بحران برجای گذاشتند، اما به جای شرمندگی از رفتارهای خود، در نقد بی‌توجهی دولت، با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از كشور همزبان و همصدا شدند و نمایش مظلومیت اجرا كردند.

ظرف هفته گذشته، مسوولان وزارت بهداشت و تمام دست‌اندركاران امنیت و سلامت كشور، این تاكید را داشتند كه «این ایام، ایام سفر نیست. به شهرهای دیگر سفر نكنید تا بیماری را برای شهرهای سفید سوغات نبرید. به شهرهای دیگر سفر نكنید تا موج جدید بیماری را با خود برنگردانید.»

ولی تصاویر ثبت شده از تراكم سنگین خودروهای عازم سفر تفریحی در این 5 روز نشان داد كه بسیاری از ایرانی‌ها؛ همان‌هایی كه در این روزها، بی‌توجه به تمام توصیه‌ها و خواهش‌ها و التماس‌های مسوولان حوزه امنیت و سلامت، عازم سفرهای تفریحی و گشت و گذار در شهرهای دیگر شدند، نه فقط برای سلامت خودشان ارزش قائل نیستند، بلكه فقط در شعار و نمایش‌های بشردوستانه، فریاد «ایران، ایران» سر می‌دهند اما پای عمل كه می‌رسد، به هیچ یك از این شعارها كمترین باور و اعتقادی ندارند.

این جماعت كه تعدادشان هم كم نیست، به دولت ثابت كردند كه «قرنطینه و محدودیت تردد» در ایران، برخلاف بسیاری از كشورهای دنیا و با وجود بی‌میلی دولت به چنین رفتاری، اتفاقا برای این آدم‌ها باید تبدیل به قانون و جریمه با ضمانت اجرایی ریالی شود تا جدیت و ضرورت آن را «باور» كنند. به همین دلیل بود شاید كه رییس‌جمهوری هم روز یكشنبه در گفت‌وگویی كه با وزیر خود داشت، این هشدار را خطاب به همین مردم داد كه «به استانداران استان‌ها و مسوولان شهرهایی كه در روزهای اخیر شاهد رشد تعداد مبتلایان به ویروس كرونا بوده‌اند، ابلاغ كنید كه مراقبت‌ها را افزایش داده و با توجیه افكار عمومی و اطلاع‌رسانی دقیق، مردم را به رعایت كامل اصول بهداشتی دعوت كنند.

مردم برخی استان‌ها و چند شهر كشور كه به دلیل رعایت نكردن اصول بهداشتی از سوی مردم، ابتلا به ویروس كرونا رشد داشته باید توجه داشته باشند كه اگر اصول و مقررات بهداشتی را رعایت نكنند، ممكن است مجبور به بازگرداندن برخی محدودیت‌ها شویم.»  حالا مسوولان وزارت بهداشت هشدارهایی درباره وخامت دوباره شرایط برخی استان‌ها از جمله مازندران می‌دهند و از پایداری وضعیت قرمز در استان خوزستان می‌گویند. 

محمدمهدی گویا، رییس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هشدار داده كه «مسافرت‌های اخیر در سطح استان مازندران احتمال بروز موج جدید بیماری را افزایش خواهد داد.» ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزیر بهداشت هم در توضیح آخرین وضعیت شیوع كووید 19 در خوزستان گفته كه «تعداد افرادی كه از یك بیمار، مبتلا می‌شوند به طرز قابل توجهی كاهش یافته اما همچنان این رقم بالای یك نفر است و فكر می‌كنیم افزایش نسبی در چند روز آینده در استان خوزستان خواهیم داشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha