آتش‌سوزی جنگل‌ها اتفاق نادری نیست. هر سال خبر آتش ‌گرفتن بخشی از جنگل‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌پیچد. شدت آتش و وسعتی که در بر می‌گیرد، می‌تواند خبر آتش‌سوزی را سر‌زبان‌ها بیندازد یا به دست فراموشی بسپارد.

حریق جنگلی از گچساران شروع شد

سلامت نیوز:آتش‌سوزی جنگل‌ها اتفاق نادری نیست. هر سال خبر آتش ‌گرفتن بخشی از جنگل‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌پیچد. شدت آتش و وسعتی که در بر می‌گیرد، می‌تواند خبر آتش‌سوزی را سر‌زبان‌ها بیندازد یا به دست فراموشی بسپارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ، هر سال در اواسط فصل بهار تمهیدات لازم برای آتش‌سوزی احتمالی در‌نظر گرفته می‌شود و جنگلبانان در حالت آماده‌باش قرار می‌گیرند چرا که آتش‌سوزی در فصل تابستان با توجه به گرم‌شدن هوا به مراتب بیشتر است. چند ماه پیش در گزارشی با تیتر «آتش سهل‌انگاری، داغی بر تن جنگل‌ها» از بالا رفتن احتمال آتش‌سوزی گفتیم و از اینکه امسال باران خوبی داشتیم و انبوه جنگل‌ها و گرمی هوا ممکن است کار دست‌مان بدهد.

تا اینکه در ساعت 18 روز دوم خرداد مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد از آتش‌سوزی چند نقطه از جنگل‌ها و مراتع شهرستان گچساران خبر داد. همچنین آتشی هم در جنگل‌های کرخه‌_شوش اتفاق افتاد که خیلی زود مهار شد. اگر پیگیر آخرین وضعیت جنگل‌های حریق‌زده هستید، این گزارش را بخوانید.

هرساله با آغاز روزهای گرم در اواسط فصل بهار عرصه‌های طبیعی، مراتع و جنگل‌ها بنا به دلایل مختلفی دچار آتش‌سوزی می‌شوند. به گفته کارشناسان، بخشی از این مراتع و جنگل از منابع طبیعی باارزش کشورمان به شمار می‌روند که همه‌ساله بنا بر دخالت عواملی همچون جرقه‌های حاصل از افزایش دما و وزش بادهای گرم و عوامل انسانی در شعله‌های آتش نابود می‌شوند.

امسال نیز شاهد شروع آتش‌سوزی‌هایی سطح مراتع و علفزارهای مناطق وسیعی از گچساران بوده‌ایم که به گفته مسوولان سهم عامل انسانی در وقوع این آتش‌سوزی‌ها هم کم از دیگر عوامل نیست. آتش‌سوزی در مراتع، مزارع، علفزارها و جنگل‌های این شهرستان به نوعی یک تراژدی غم‌انگیز است که همه‌ساله تکرار می‌شود؛ با اینکه بخش قابل‌توجهی از آن به ویژه در مواردی که عامل انسانی در آن دخیل است، قابلیت پیش‌بینی و پیشگیری دارد. 

350هکتار از گچساران طعمه حریق شد

از روز جمعه دوم خرداد سه نقطه در دیار بام نفت ایران طعمه حریق شده که علت برخی از آنها و میزان خسارت در دست بررسی قرار دارد. این درحالی است که این آتش‌سوزی‌ها به گفته آقای منصور عباسی، رییس منابع طبیعی گچساران در ارتفاعات دژسلیمان، پلاک انبارشاهی و تپه‌های مجاور کوی کارکنان دولت این شهرستان به وقوع پیوسته است.

وی در این خصوص گفته است که این آتش‌سوزی‌ها در بعدازظهر روز جمعه به جان مراتع، مزارع و مناطق جنگلی این شهرستان افتاده بود که با تلاش 60نفر از نیروهای منابع طبیعی، نیروهای مردمی و نیز نیروهای آتش‌نشانی شهرستان پس از 11ساعت تلاش بی‌و‌قفه مهار شد؛ اما به‌علت وزش باد و مشکلاتی مانند صعب‌العبور‌بودن منطقه، مجددا شعله‌ور شد.بنابراین به گفته بسیاری از کارشناسان، وجود بافت کوهستانی و سخت‌گذربودن؛ مهم‌ترین عامل افزایش خسارت ناشی از آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌های این استان است.

بیش از 80 درصد آتش‌سوزی‌های کهگیلویه و بویراحمد هم در مناطق سخت‌گذر رخ می‌دهد که تا رسیدن نیرو‌های امدادی بخش وسیعی از جنگل‌ها و مراتع نیز از بین رفته است. این درحالی است که 90درصد از اراضی این شهرستان را عرصه‌های ملی تشکیل می‌دهند که از این میزان نیز 70درصد مراتع و جنگل‌ها هستند، هرچند متاسفانه در فصول گرم سال گذشته حدود 350هکتار از مراتع جنگل‌های گچساران نیز طعمه حریق شد.

دو روز بعد از آتش‌سوزی، سخنگو و مسوول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به حجم آتش‌سوزی و نیاز نیروهای امدادی برای پایان بخشیدن به عملیات مهار آتش‌سوزی و جلوگیری از گسترش یا شعله‌ور‌شدن مجدد آتش، به دستور سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دو فروند بالگرد نیروی هوافضای سپاه به منطقه اعزام شد.

عزیز فعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم درباره علل آتش‌سوزی در این استان از احتمال عمدی‌بودن آن خبر داده و گفته است یک کمیته حقیقت‌یاب متشکل از نمایندگان فرمانداری، منابع طبیعی و آبخیزداری، اطلاعات، دادستانی و محیط‌زیست برای شناسایی متخلفان احتمالی آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران تشکیل شده است. 

مهار آتش‌سوزی در جنگل‌های کرخه‌‌-شوش

آتش‌سوزی در جنگل‌های کرخه‌‌-شوش هم در این چند روز حسابی خبرساز شد؛ آتش‌سوزی‌ای که خیلی زود مهار شد اما نشان داد اگر امسال فکری به حال جنگل‌ها نکنند، با گرم‌شدن هوا آتش‌سوزی‌های زیادی پیش رو خواهیم داشت. آقای محمد الوندی، رییس پارک ملی کرخه اظهار کرد: طبق بررسی به‌عمل‌آمده، این آتش‌سوزی از محل کاه وکلش مزارع کشاورزی به پارک ملی کرخه سرایت کرده است. وی با بیان اینکه پس از حدود چهار ساعت، آتش‌سوزی با تلاش نیروهای امدادی و آتش نشانی شهرستان مهار شده است، افزود:

در پی وقوع حریق در جنگل کرخه نیروهای امدادی و مردمی و آتش نشانی به منطقه اعزام ‌شدند. الوندی افزود: با تلاش بی‌وقفه آتش، مهار شده و اقدامات حفاظتی و مراقبتی برای جلوگیری از شعله‌ور‌شدن مجدد آتش در منطقه انجام شد. وی گفت: این آتش‌سوزی گسترده که از ساعت 19 در اطراف روستای قلعه نصیر بخش مرکزی در شمال شهرستان شوش به وقوع پیوست، پس از گذشت چهار ساعت مهار شد اما باتوجه به فصل زادآوری حیات وحش تعداد زیادی آشیانه پرندگان دچار حریق ‌شدند.

الوندی با پیش‌بینی اینکه احتمال زیاد عامل انسانی موجب بروز این آتش‌سوزی بوده است، اظهار کرد: میزان دقیق خسارت ناشی از آتش‌سوزی با اعزام کارشناسان به محل مشخص خواهد شد.

 آتش‌سوزی بیمارستان صحت ندارد

همانطور که در گزارش‌های قبل گفته‌ایم گرمای هوا و پوشش گیاهان امسال خطر آتش‌سوزی را چند برابر می‌کند.روز گذشته خبر آتش‌سوزی در بیمارستان دزفول در رسانه‌ها دست به دست شد تا اینکه معاون فرمانداری دزفول گفت: آتش‌سوزی در بیمارستان بزرگ دزفول صحت ندارد و علف‌های هرز و خشک در محوطه پشتی این بیمارستان دچار آتش‌سوزی ‌شدند که مهار شد.

آقای سیدحمید پورغفاری، اظهار کرد: علف‌های هرز و خشک در وسعت دو هکتار از محوطه پشتی بیمارستان بزرگ دزفول امروز دچار آتش‌سوزی شد که با ورود به موقع آتش‌نشانی این آتش‌سوزی مهار شد.آقای بهمن افراسیابی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری پیش از این  در گفت‌وگو با  گفته بود: «سال گذشته 15هزار هکتار از مراتع و جنگل‌ها طعمه حریق شدند البته حریق به صورت لکه‌ای بود اما آتش‌سوزی در مناطقی به چند هزار متر تا هزار هکتار هم رسید.

امسال پیش‌بینی آتش‌سوزی بیشتری در جنگل‌ها را داریم چراکه به‌دلیل باران زیاد جنگل‌ها سبز شده‌اند و به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه را شروع کرده‌ایم. در مرحله اول  مناطق بحرانی که در سال‌های گذشته به کرات دچار حریق شده‌اند شناسایی شده و آن‌ها را بلوک بندی کردیم. بلوک‌ها به مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی تقسیم شدند و برای هر قسمت تمهیدات لازم را در نظر گرفته‌ایم .»او با بیان اینکه سعی کرده‌ایم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم، ادامه داد: «یکی دیگر از  اقدامات  پیشگیرانه ما استفاده از  همیار طبیعت و بومیان محلی است تا بتوانیم روی این مناطق نظارت بیشتری داشته باشیم.

اجرای پروژه‌های آتش‌بر از دیگر اقدامات پیشگیرانه ماست که با مشارکت مردم انجام می‌شود.» افراسیابی با بیان اینکه امسال بارش باران زیاد بوده، جنگل‌ها سر سبز شده‌اند و همین موضوع امکان آتش‌سوزی را بالا می‌برد، گفت: «در مناطق قرق، که دام کمتر وارد می‌شود یک چرای سطحی خواهیم داشت تا از حجم پوشش گیاهی کاسته شود.» اگرچه این موارد از سوی معاون سازمان جنگل‌ها مطرح شده بود اما در روزهای آینده این موضوع و اقدامات صورت گرفته از سوی  پیگیری خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha