یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 294335

یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی درباره برخی مباحث در فضای مجازی مبنی بر ایجاد مشکلات خونی و لخته خونی در بیماری کووید-۱۹، گفت: قبلا فکر می‌کردند که کرونا عفونت حاد ریوی و تنفسی است، اما اکنون متوجه شدند که بیشتر مکانیزمی عروقی در همه بدن است از قلب گرفته تا سایر اندام‌های بدن و این خطرناک‌تر است.

"کرونا" بیماری تنفسی است یا مشکل خونی؟

سلامت نیوز:یک فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی درباره برخی مباحث در فضای مجازی مبنی بر ایجاد مشکلات خونی و لخته خونی در بیماری کووید-۱۹، گفت: قبلا فکر می‌کردند که کرونا عفونت حاد ریوی و تنفسی است، اما اکنون متوجه شدند که بیشتر مکانیزمی عروقی در همه بدن است از قلب گرفته تا سایر اندام‌های بدن و این خطرناک‌تر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مینو محرز درباره برخی اظهارات مبنی بر تاثیر کرونا بر روی خون و ایجاد لخته‌های خونی، گفت: کرونا در بدن و ریه مسائل عروقی ایجاد می‌کند، نه خونی. به این صورت که لخته‌های عروقی ایجاد کرده و مکانیسم آن بیشتر در عروق است. البته ریه و سایر اندام‌های بدن را نیز گرفتار می‌کند.


وی افزود: در همه اندام‌ها، رگ‌های خونی ریز وجود دارد که کرونا می‌تواند اختلالات عروقی ایجاد کند. در همه جای بدن عروق ریز وجود دارند. بنابراین مکانیزم بیماری کووید-۱۹ این است که ترومبوزهایی (ایجاد لخته خون در  دیواره داخلی یک ورید عمقی است) در عروق ریز ایجاد می‌کند.


محرز ادامه داد: مکانیزم و گرفتاری در بیماری کووید-۱۹ ایجاد لخته خون در عروق ریز است که در ریه هم آمبولی‌های ریزی (وجود لخته خون یا گاهی چربی در یکی از سرخرگ‌های ریوی ویا بافت شش‌ها) ایجاد می‌کند. بنابراین ترومبوزهایی که در عروق می‌دهد و مکانیزم کووید-۱۹ بیشتر عروقی است.


 محرز همچنین گفت: مکانیزم عمل کرونا اینگونه است که در عروق ریز ایجاد لخته و تورم می‌کند. مانند بیماری‌های رماتیسمی که رگ‌های کوچک متورم می‌شوند. عروق ریز در همه جای بدن وجود دارند، در نتیجه در عروق لخته و تورم ایجاد شده و بیمار دچار مشکل می‌شود. اینکه بیماری بیشتر خودش را با سرفه نشان می‌دهد، به این دلیل است که وقتی در ریه این ترومبوز و آمبولی ایجاد شود، علائم دارد و سرفه ایجاد می‌کند. قبلا فکر می‌کردند که کرونا عفونت حاد ریوی و تنفسی است، اما اکنون متوجه شدند که بیشتر مکانیزمی عروقی در همه بدن است از قلب گرفته تا سایر اندام‌های بدن و این خطرناک‌تر است.


وی ادامه داد: به همین دلیل است که این بیماری سکته‌های قلبی و مغزی ایجاد می‌کند. البته در همه بیماران این اتفاق نمی‌افتد، بلکه برخی نوع معمولی بیماری را می‌گیرند، اما در موارد شدید مکانیزم عملش می‌تواند به صورت ایجاد سکته نیز باشد. در جوانان که عادت به کم‌خونی ندارند، یک دفعه تمام رگ‌های کوچک متورم شده و در برخی از آن‌ها لخته‌های خونی ریز ایجاد می‌شود و بر همین اساس فرد دچار سکته قلبی، مغزی و یا نارسایی شدید ریه می‌شود.


محرز با بیان اینکه در حال حاضر از داروهای انعقادی هم در درمان کرونا استفاده می‌کنند، گفت: البته مشکل این است که کرونا هم منجر به تورم رگ‌ها می‌شود و هم لخته خونی ایجاد می‌کند. این داروها بر روی ورم تاثیر ندارد. داروهای انعقادی فقط از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند. بر همین اساس در بیماران بدحال بعضا توانستیم از کورتون پاسخ بگیریم، اما دنیا هنوز درمان مشخصی برای این بیماری ندارد.


وی همچنین گفت: این بیماری در برخی افراد بدون علامت است و در برخی افراد هم در تمام عروق اعضای حیاتی ترومبوز ایجاد می‌کند. بنابراین بسته به وضعیت بدن و ویروس، شدت و ضعف آن متفاوت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha