سه‌شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 294494

رفته‌رفته اغلب مشاغل، بعد از ۳ ماه دورکاری یا تعطیلی، کار خود را از سر گرفته‌اند و علاوه بر افزایش ترددهای درون و برون‌شهری، با فراموش کردن خطر کرونا، بی‌توجهی به رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، آمار ابتلا در برخی استان‌ها شیب فزاینده‌ای به خود گرفته است.

کرونا همچنان تهدید می‌کند

سلامت نیوز:رفته‌رفته اغلب مشاغل، بعد از ۳ ماه دورکاری یا تعطیلی، کار خود را از سر گرفته‌اند و علاوه بر افزایش ترددهای درون و برون‌شهری، با فراموش کردن خطر کرونا، بی‌توجهی به رعایت موارد بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، آمار ابتلا در برخی استان‌ها شیب فزاینده‌ای به خود گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،افزایش آمار مبتلایان به حدی است که مسئولان بهداشت و درمان استانی و کارشناسان نسبت به بازگشت روزهای بحرانی اسفندماه و افزایش آمار بیماران بستری هشدار می‌دهند و معتقدند اگر این شرایط کنترل نشود، ممکن است حتی آمار مرگ و میر هم افزایش یابد.


افزایش 50 درصدی مبتلایان در بوشهر

 در بوشهر در یکی - دو هفته اخیر، آمار مبتلایان از حدود 500 نفر به بیش از هزار نفر رسیده و مسئولان استانی را به‌ویژه برای 2 شهرستان بوشهر و دشتستان نگران کرده است. رئیس علوم پزشکی بوشهر البته تاکید می‌کند که فعلا بیش از 90 درصد افراد شناسایی‌شده بیماران سرپایی و فاقد علامت هستند، اما اگر این آمار از حدود مشخصی بالاتر برود، احتمال افزایش بیماران بستری وجود دارد که کادر درمان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

 سعید کشمیری، پیشنهاد ستاد استانی مقابله با کرونا در بوشهر را قرنطینه محلی و منطقه‌ای می‌داند تا شرایط کنترل شود؛ هرچند به گفته وی، فعلا به اداره‌ها یا مراکزی که آمار مبتلایانشان بالاست پیشنهاد تعطیلی یک هفته تا 10 روزه داده می‌شود.

 او رفتارهای اجتماعی مردم و حضور در مراسم یا تجمع‌ها و حضور شاغلان بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اداره‌ها را یکی از دلایل مهم افزایش آمار مبتلایان می‌داند و می‌گوید که مسئولان بوشهر با آموزش و جداسازی بیماران یا افراد مشکوک سعی در قطع این زنجیره دارند.رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، از بازرسی اداره بهداشت و استانداری هم خبر می‌دهد و می‌گوید: به مراکزی که پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند، تذکر می‌دهند. 

به گفته وی، تاکنون حدود هزار مبتلا در بوشهر شناسایی شده است که از این تعداد 13 نفر فوت کرده‌اند و حدود 450 نفر بهبودی کامل یافته‌اند و 450 نفر در قرنطینه خانگی هستند و 50 نفر هم در بیمارستان‌ها بستری.

 
آینده کرونا؛ سخت‌تر از گذشته

صحبت‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی - درمانی آذربایجان‌ غربی هم شبیه به کشمیری است. افزایش آمار ابتلا، وضعیت قرمز اغلب شهرستان‌ها و زنگ خطر پیک دوم کرونا از مهم‌ترین نگرانی‌های جواد آقازاده است. او از انجام روزانه بیش از 500 تست کرونا در استان خبر می‌دهد و می‌گوید: از یک هفته گذشته تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در استان افزایش یافته و زنگ خطر پیک دوم به صدا درآمده است.

جواد آقازاده با تاکید بر این‌که به دلیل افزایش شیوع ویروس باید پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته شود، می‌افزاید: در صورت بی‌توجهی به این موضوع، وضعیت طی هفته آینده بدتر خواهد شد.وی ارومیه، خوی، سلماس و بوکان را شهرستان‌هایی با بیشترین تعداد مبتلایان معرفی و اظهار می‌کند:

با 4 مورد فوتی جدید (۲مورد از تکاب، یک مورد از خوی و یک مورد میاندوآب) تعداد فوتی‌های استان تا یازدهم خرداد به ۲۲۴ مورد افزایش یافته است. آقازاده بی‌تفاوتی برخی افراد جامعه به رعایت موازین بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را بسیار خطرناک می‌داند و پیش‌بینی می‌کند آینده شیوع بیماری کرونا سخت‌تر از گذشته باشد. او معتقد است برای کنترل این بیماری نیازمند همکاری، همدلی و آموزش هستیم.

 زنگ خطر در کردستان هم به صدا درآمد

زنگ خطر در کردستان هم به صدا درآمده است و در روزهای گذشته آمار مبتلایان به ‌کووید 19 ‌در سنندج، سقز و مریوان افزایش قابل‌توجهی داشته است. به گفته معاون امور بهداشتی کردستان، احتمال افزایش مجدد موارد بستری و شدید کووید 19 در هفته‌های آینده وجود دارد.

 ابراهیم قادری باتوجه به احتمال افزایش مرگ و میر در اثر کووید 19 در روزهای آینده توصیه می‌کند عموم مردم باید در اطلاع‌رسانی و دادن هشدارهای لازم به خانواده خود نسبت به خطر این ویروس منحوس، خصوصا افراد دارای بیماری‌های مزمن، به صورت وسیع اقدام کنند.


وضعیت قرمز نیشابور

 در نیشابور هم با وجود کاهش آمار در اردیبهشت‌ماه، در دهه اول خرداد آمار مبتلایان نسبت به مدت مشابه ماه قبل بیش از 50 درصد افزایش یافته است و این شهرستان را بار دیگر در وضعیت هشدار قرار داده.فرماندار نیشابور می‌گوید: متاسفانه آمار تلفات ناشی از ویروس کرونا از ابتدا تا دهم خردادماه افزایشی بوده و وارد پیک جدیدی شده‌ایم.علیرضا قامتی تاکید می‌کند که مردم باید بدانند شرایط کرونا هنوز تغییر نکرده است و اگر روال به همین شکل ادامه داشته باشد و مردم همکاری نکنند، ناگزیر در بخشهایی محدودیت‌ اعمال می‌شود.


راه‌حل دزفول 

در خوزستان هم شرایط بحرانی است و بر اساس آمار، حدود 25 درصد مبتلایان کشوری در این استان شناسایی می‌شوند. با این حال دزفول که ماه گذشته شرایط بحرانی را پشت سر می‌گذاشت، حالا شرایطش بهبود یافته است و به دنبال راه‌حلی برای کنترل بحران است.معاون آموزشی تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان این‌که این دانشگاه با افزایش ظرفیت آزمایشگاه کرونا سعی دارد بیماران کم‌علامت را هم در همان مراحل ابتدایی غربالگری کند به همشهری می‌گوید: این اقدام تشخیصی در دزفول برای اولین بار انجام می‌شود، اما باید توجه داشت با این کار نمونه‌های بیشتری گرفته می‌شود و تعداد مبتلایان افزایش خواهد یافت.

البته جای نگرانی وجود ندارد چون افزایش این آزمایش باعث می‌شود که افراد مثبت کم‌علامت شناسایی و از ارتباط آنها با افراد دیگر جلوگیری شود. این اقدام به نوعی کمک به سلامت و مبتلا نشدن دیگران خواهد بود.میثم مرد‌سلطانی از آمادگی علوم پزشکی دزفول برای انجام روزانه 300 تا 700 تست کرونا خبر می‌دهد و تاکید می‌کند که این شهرستان از نظر تعداد تست به نسبت جمعیت یکی از بالاترین شاخص‌ها را در کشور دارد.   طبق نظر سنجی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزهای اخیر، اعتقاد به فاصله‌گذاری اجتماعی در میان مردم از 90 درصد به 30، ترس از کرونا از 70 درصد به 24 درصد، اعتقاد به در خانه ماندن از 82 درصد به 30 درصد کاهش یافته است. این آمارها، در کنار افزایش سفرهای بین‌شهری و رفتار بی‌محابای مردم، زنگ خطری است که باید از سوی مسئولان جدی گرفته شود.  


 هشدار یک متخصص ‌ به مردم 
یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان این‌که عمده استان‌هایی که در موج اول، موارد بیماری نداشتند با افزایش ترددها شاهد افزایش آمار مبتلایان هستند به همشهری می‌گوید: آمار بالای مبتلایان در روزهای اول در برخی از استان‌ها موجب شده است در حال حاضر به شرایط ثبات برسند. مسعود مردانی تهران، گیلان، مازندران، قم و اصفهان را استان‌هایی‌ می‌داند که به شرایط ثبات رسیده‌اند، اما به گفته وی، موج جدید شیوع کرونا در خوزستان، کرمانشاه، کردستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان در جریان است و اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود فاجعه جنوب به استان‌های دیگر هم تسری خواهد یافت.

 مردانی هم نگران افزایش آمار بستری و هم موارد انتقالی به آی‌.سی‌.یو است و توضیح می‌دهد که با افزایش آمار مبتلایان و بی‌توجهی مردم در هفته‌های آینده شاهد افزایش موارد بستری خواهیم بود. او ادامه می‌دهد:‌ رعایت موارد بهداشتی نصف شده، ترس از کرونا ریخته، مسافرت چندبرابر شده و به همین دلیل گردش ویروس افزایش یافته است و اگر این موارد جدی گرفته نشود ممکن است به روزهای اول بحران یعنی اسفندماه برگردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha