شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
کد خبر: 294572

دو مطالعه جدید که توسط متخصصان چینی و آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد که زدن ماسک تا چه حد می‌تواند در مهار ابتلا به ویروس کرونا مفید فایده واقع شود و این امر حتی در کنترل این ویروس در خانه و بین اعضای خانواده هم موثر است.

ماسک زدن در خانه هم برای مهار کرونا موثر است

سلامت نیوز:دو مطالعه جدید که توسط متخصصان چینی و آمریکایی انجام شده نشان می‌دهد که زدن ماسک تا چه حد می‌تواند در مهار ابتلا به ویروس کرونا مفید فایده واقع شود و این امر حتی در کنترل این ویروس در خانه و بین اعضای خانواده هم موثر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، همزمان با برداشته شدن گام به گام محدودیت‌های اعمال‌شده در بحران کرونا کسانی که دوباره فرصت لذت بردن از آزادی‌های ترددی را پیدا کرده‌اند درستی اقدامات کرونایی را بیش از پیش زیر سوال می‌برند. 


به گزارش روزنامه آلمانی "زوددویچه"، یکی از این اقدامات که از همان ابتدا مورد شک واقع شد زدن ماسک بر چهره است.
در کشورهای مختلف از همان آغاز این سوال مطرح بود که آیا زدن ماسک در وسایل حمل و نقل عمومی و هنگام خرید ضروری است؟ آیا ماسک می‌تواند جلوی ابتلا به ویروس کرونا را بگیرد؟


اینک دو بررسی جدید نشان می‌دهد که ماسک‌ پوشاننده بینی و دهان وسیله‌ای مؤثر در جلوگیری از شیوع ابتلا به ویروس "سارس ـ کووـ ۲" است. آن طور که متخصصان چینی در مجله تخصصی "BMJ گلوبال هلث" گزارش داده‌اند، حتی در خانه نیز این کار عاملی بازدارنده در ابتلا به بیماری "کووید ـ ۱۹" محسوب می‌شود.


این گروه از متخصصان و محققان علوم پزشکی در آزمایشات جدید ۳۳۵ نفر را در ۱۲۴ خانواده‌ که دست کم یک نفر در آن‌ها به کرونا مبتلا شده بود، مورد بررسی قرار دادند.
همان طور که سایر بررسی‌ها نیز نشان داده، بزرگ‌ترین خطر در ابتلا به کرونا تماس فرد به فرد با کسانی است که به این ویروس مبتلا شده ولی هنوز علائم را بروز نداده‌اند.


به گفته متخصصان چینی، در این مرحله است که پوشیدن ماسک در منزل می‌تواند تأثیری ویژه بر جا بگذارد. اگر شخص مبتلا و سایرین در خانه ماسک بزنند شانس آلوده شدن به ویروس برای افراد غیرمبتلا ۷۹ درصد پایین می‌آید. استفاده روزانه از وسایل ضد عفونی‌کننده نیز به همین اندازه مؤثر است.


یک بررسی مطالعاتی دیگر در چین و آمریکا که نتایج آن در مجله علمی "ساینس" منتشر شده به تأثیرات زدن ماسک پرداخته و بر کارایی استفاده از آن تأکید می‌کند.


در این بررسی طبق داده‌های اپیدمیولوژی معلوم می‌شود کشورهایی که خیلی زود استفاده از ماسک را اجباری کردند مانند تایوان، سنگاپور یا کره جنوبی خیلی بهتر توانستند جلوی شیوع کرونا را بگیرند. 


به علاوه، این کشورها کاری کردند تا تهیه ماسک برای شهروندان کم‌هزینه بوده و بتوانند از راه‌های مطمئن ماسک تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha