از امروز «فاصله‌گذاری پویا» برای كنترل استانی و منطقه‌ای «كرونا» در كشور اجرا می‌شود. آن‌طور كه معاون كل وزارت بهداشت توضیح داده، فاصله‌گذاری پویا به معنای تفویض اختیار به مدیران استانی برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در منطقه تحت پوشش خود با توجه به شرایط مرگ و ابتلای كرونا و البته، تفاوت فرهنگ بومی و شدت بی‌توجهی‌ها به رعایت پروتكل‌های بهداشتی در هر منطقه است.

چه شد كرونا باز هم برگشت

سلامت نیوز: از امروز «فاصله‌گذاری پویا» برای كنترل استانی و منطقه‌ای «كرونا» در كشور اجرا می‌شود. آن‌طور كه معاون كل وزارت بهداشت توضیح داده، فاصله‌گذاری پویا به معنای تفویض اختیار به مدیران استانی برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در منطقه تحت پوشش خود با توجه به شرایط مرگ و ابتلای كرونا و البته، تفاوت فرهنگ بومی و شدت بی‌توجهی‌ها به رعایت پروتكل‌های بهداشتی در هر منطقه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،اگرچه این تصمیم، تاخیر 3 ماهه دارد و لازم بود از ابتدای امسال و به دنبال اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی در سراسر كشور، استانداران و شورای تامین استان‌ها، هر یك ضمن هماهنگی كامل با ستاد ملی مقابله با كرونا، به جای تبعیت از یك نسخه واحد، برای تمدید محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در منطقه تابعه خود، مختار باشند، اما حالا هم می‌شود امیدوار بود با اجرای این طرح كه با آغاز پیك دوم بیماری در استان‌هایی همچون البرز - به عنوان شاهراه عبوری برای رسیدن به پایتخت یا خطه شمالی و غربی كشور – همزمان شده، مهارگسیختگی مجدد ویروس كرونا در بسیاری نقاط، باز هم به شرایط اسفند و فروردین بازگردد.

در حالی كه به گفته ایرج حریرچی، تصمیم برای اجرای «فاصله‌گذاری پویا» از جمله مصوبات ستاد ملی مقابله با كرونا و تحت لوای رییس‌جمهوری است، تشدید شرایط هشدار و بازگشت بسیاری از مناطق سفید و زرد به وضعیت قرمز ظرف روزهای گذشته، مهم‌ترین دلیل این تصمیم سختگیرانه است چنانكه ظرف روزهای گذشته هم حسن روحانی به مردم هشدار داده بود كه در صورت بی‌توجهی به رعایت پروتكل‌های بهداشتی، محدودیت‌ها برمی‌گردد.

دلیل هشدار رییس‌جمهوری هم چیزی نبود جز گزارش‌های مستمر وزیر بهداشت از بی‌توجهی عمومی به رعایت پروتكل‌های بهداشتی و این پروتكل‌ها چه بود و هست؟ خودداری از سفرهای تفریحی، خودداری از ترددهای غیرضروری در اماكن عمومی و مراكز پرتجمع، ضرورت استفاده از ماسك در تمام مكان‌های دارای تجمع و به ‌خصوص در وسایل حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوس و تاكسی، خودداری از برگزاری یا شركت در عروسی‌ها و عزاداری‌ها و هرگونه مراسم منجر به تجمع افراد.  اما اخبار روزهای گذشته درباره نتایج حاصل از بی‌توجهی عمومی به این پروتكل‌ها، اخبار بسیار بدی است.

بد به این معنا كه مسوولان استان اصفهان می‌گویند از هر 10 اصفهانی، 3 نفر ناقل ویروس هستند، استان البرز وارد پیك دوم بیماری شده، مسوولان استان سیستان و بلوچستان از افزایش روزانه آمار مرگ و ابتلا خبر می‌دهند، وضعیت استان بوشهر به شرایط قرمز رسیده، در استان كردستان، سازمان‌های مردم‌نهاد و مسوولان شورای شهر خواستار قرنطینه سنندج شده‌اند و... واقعیت امروز، آن هم در حالی كه فقط 75 روز از تشویق و تقدیر مردم به دلیل توجه خانه‌نشینی در تعطیلات نوروز می‌گذرد، این است كه مردم ایران، در آزمون احترام به قانون و خودداری از رفتارهای پرخطر و ناقض پروتكل‌های بهداشتی در نبود ناظر و ضابط قضایی و در نبود جریمه ریالی مردود شدند.

بدتر اینكه، ثابت كردند اگر در تعطیلات نوروز هم خانه‌نشین بوده‌اند، دلیل، نه احترام به قانون، بلكه ترس از اجبار به پرداخت جریمه نقدی بوده است. حالا، رفتارهای جمعیت عمومی و آمارهای حاكی از افزایش ابتلای نیازمند بستری و مرگ‌های كرونا، دولت را نگران‌تر كرده چون اسفندماه، دولت با احتساب ممنوعیت و محدودیت‌هایی كه طبق تصمیمات ستاد ملی مقابله با كرونا اتخاذ كرده بود، پیش‌بینی‌هایی هم از خسارات اقتصادی و حتی میزان هزینه‌كرد برای موج‌های ابتلا و بستری و رقمی هم برای جبران این خسارات كه بار انسانی هم داشت، ذخیره كرد.

اما حالا با این مهارگسیختگی رفتارهای جمعیت عمومی كه ابتلای حادتر و بستری‌های بیشتر را رقم می‌زند، دولت صرفا با پرشدن ظرفیت تخت‌ مراقبت‌های ویژه مواجه است در حالی كه حالا هیچ پس‌اندازی برای مقابله با این رفتارهای عنان‌گسیخته مردم ندارد و این‌بار، موج هزینه‌های سربار، ارتفاعی به مراتب بلندتر خواهد داشت. امروز، حضور ویروس كرونا در ایران، وارد پنجمین ماه شد. واقعا در این 4 ماه گذشته شاهد چه صحنه‌هایی بودیم؟ خیل مردم نیكوكاری كه با اطمینان به قانونمداری جمعیت عمومی، خواستند باری از سفره بیماری كم كرده و با تامین و توزیع بسته‌های غذایی و اقلام بهداشتی كمك حال تیم درمان باشند.

در كنار آنها، پرستاران و پزشكان داوطلب یا بنا به ضرورت تصمیم محل خدمت، در مراكز درمانی ماندگار شدند تا به جمعیت ناآگاه و غافلگیر با هجوم ویروس كرونا خدمت كنند و هفته‌ها و ساعت‌ها، از خانه و خانواده خود گذشتند و به خاطر مراقبت از هموطنان بیمار، وظایف اخلاقی و قسم‌های خود را بار دیگر در بخش‌های صددرصد آلوده بیمارستان‌ها و پای تخت بدحال‌ترین مبتلایان كرونا، بازخوانی و تمرین كردند. علاوه بر این، 4 ماه، واقعا فرصت كافی و مناسبی بود كه مردم، همه جمعیت كشور، با واقعیت این بیماری، با ضرورت‌های پیشگیری و حتی با الزامات موثر در كند كردن چرخش ویروس و جبر احترام به پروتكل‌های بهداشتی و جبر احترام به حقوق انسانی هموطنان خود آشنا شوند.

اما پاسخ همه این نیكوكاری‌ها و جانفشانی‌های هزاران نیكوكار و پرستار و پزشك از سوی مردم چه بود؟ موج هجوم مردمی كه تحمل خانه‌نشینی نداشتند و بی‌توجه به همه درخواست‌های مسوولان وزارت بهداشت و دولت، بار سفر بستند و راهی مقاصد گردشگری شدند حتی به قیمت اینكه وسط چمنزارها و بیابان‌ها چادر بزنند و از دسترسی به سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی سالم محروم باشند. ظرف یك ماه گذشته و در تعطیلات پیاپی این ایام، ترافیك سنگین جاده‌های منتهی به مناطق گردشگری و استان‌های مسافرپذیر همچون خطه شمال در حدی بود كه تمام این روزها، پلیس جاده‌ای ناچار شد مثل ایام عادی سال، برای روان‌تر شدن بار ترافیك، مسیرهای رفت یا برگشت را یك‌طرفه كند.

این رفتار مردم را اضافه كنید به هزاران هزار نفر از ساكنان تهران كه از 17 خرداد و به دنبال بازگشت طرح ترافیك، با مترو آشتی كردند اما انگار كه از كرونا خبری نیست و همگی، برادرانه و خواهرانه و بی‌توجه به برچسب‌های «رعایت فاصله اجتماعی» روی صندلی‌های مترو و بدون ماسك، كنار هم می‌نشینند و با قیافه‌های حق به جانب، حتی وقتی توسط گزارشگران تلویزیون غافلگیر می‌شوند، رو به دوربین‌های گزارشگران كه از آنها می‌پرسند: «چرا سفر؟ چرا بدون ماسك؟ چرا تجمع؟ مگر نمی‌دانید كرونا هست؟ مگر از كرونا نمی‌ترسید؟»، می‌گویند:«كرونا دیگر تمام شده.»این جواب برای مردم كشوری كه به‌زعم گزارش‌های جهانی، ركورددار استفاده از شبكه‌های اجتماعی فیلتر شده است، اتفاقا بیشتر باعث خجالت است، چراكه تصور بر این است آدم‌هایی كه وقت و پول خود را به پای شبكه‌های فارسی زبان ماهواره و شبكه‌های اجتماعی و دیدن و خواندن و شنیدن هزاران خبر سطحی و غلط و جنجالی و دروغ حرام می‌كنند و دولت را به پنهانكاری واقعیت و پنهان كردن شرایط وخیم این بیماری متهم می‌كنند، حداقل، با رعایت اصول بهداشتی كه در همان شبكه‌های اجتماعی و كانال‌های ماهواره‌ای توصیه می‌شود، رفتاری به‌زعم خود متفاوت درپیش بگیرند و برگ برنده‌ای در مقابل دولت در دست داشته باشند.

اما آنچه امروز در واگن‌های مترو، در جاده‌های بین استانی و حتی در مراكز خرید شاهدیم، این ازدحام‌های تفریحی و غیرضروری، این صورت‌های بدون ماسك كه نگاه‌هایی جسور و شجاعانه به نشانه قهرمان بودن دارند و میله‌های مترو را با دست‌های بدون دستكش در آغوش می‌گیرند و با همان دست‌ها، خواب و خستگی را هم از چشم‌های‌شان پاك می‌كنند و گوشی تلفن‌شان را روشن یا خاموش می‌كنند و دستی هم به موی سر و دهان‌شان می‌كشند، نشان می‌دهد كه همه ادعاها بابت تمارض به مخالفت با دولت‌ها، صرفا از یك بیماری نه چندان كهنه نشات می‌گیرد:

«امروز در جامعه ایران، مخالف بودن، مد است.»پس این مدگراها كه با رفتارهای یك ماه اخیرشان نشان داده‌اند هیچ دركی از احترام به حقوق شهروندی و انسانی آدم‌ها ندارند، سفر می‌روند و از سفرهای تفریحی خود فیلم و عكس در شبكه‌های اجتماعی می‌گذارند و باقی اعضا هم كسانی مثل خودشان هستند، برایشان كف می‌زنند كه «عجب تابوشكنی قشنگی مرتكب شده‌اند.»و در همین ایام به مهمانی و عروسی می‌روند و از حضورشان فیلم و عكس منتشر می‌كنند و باقی اعضا برایشان كف می‌زنند كه «آفرین كه چطور شجاعانه حرص دولت را درمی‌آورند.»اشكالی ندارد.

در همه كشورها، تعدادی از جمعیت، رفتار و مصوبات دولت‌های‌شان را دوست ندارند و می‌خواهند به هر نحو، اعتراض خود را نسبت به این رفتارها اعلام كنند و می‌كنند. اما امروز در كشور ما چه خبر است؟ دولت از مردم چه می‌خواهد؟ ما به عنوان جمعیت عمومی و شهروند ملزم به چه بایدها و نبایدهایی شده‌ایم؟ مجموع آنچه ظرف این 4 ماه دولت از ما خواسته چند جمله ساده بوده: «اگر كار ضروری ندارید، از خانه خارج نشوید، در تجمعات شركت نكنید، در مكان‌های پرازدحام و پرتجمع ماسك بزنید، فعلا، قید سفر تفریحی را بزنید.»

توجیه دولت هم در این 4 ماه برای همه این درخواست‌ها، فقط و فقط یك جمله بوده. دولت نگفت ماسك بزنید كه مثلا درآمد ارزی زیاد شود یا شمار اختلاس كمتر شود یا فلان وزیر در مقامش ابقا شود یا سفر نروید كه مثلا فلان كشور دست از تحریم ما بردارد یا فلان كشور به تحریم ما خاتمه بدهد یا فلان رانت برچیده شود؛ دولت خیلی ساده گفت: «مردم، اگر برای سلامت خودتان هم ارزش قائل نیستید، به سلامت دیگران احترام بگذارید.

ممكن است شما یك ناقل و مبتلای بدون علامت باشید. اگر ماسك نزنید، اگر سفر بروید، اگر در تجمعات شركت كنید، باعث بیماری و حتی مرگ دیگران خواهید شد.» خیلی جالب است. از اوایل اسفند و به محض انتشار اخبار رسمی ورود ویروس كرونا به ایران، یك باره، 82 میلیون نفر جمعیت، در مقابل جمع 35 نفره هیات دولت، صف بستند و دایه كل جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی و خواستار تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها و حتی ادارات شدند. حالا بیش از 100 روز است كه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل است و ادارات هم مشمول دوركاری شده‌اند.

اما مشابه این ایام را كه كم نداریم؛ وقتی هوای تهران آلوده است و مدارس تعطیل می‌شد كه سلامت دانش‌آموز حفظ شود، عصر همان روز تعطیلی كه آلودگی هوا هم به اوج می‌رسد، می‌شود سراغ دانش‌آموز و كل اعضای خانواده‌اش را در فلان پارك و فلان سینما و فلان شهربازی و مركز خرید گرفت. حالا هم شرایط فرقی نكرده.

مردم، 13 روز تعطیلات نوروز را در خانه ماندند چون از جریمه 500 هزار تومانی دولت می‌ترسیدند. جریمه تمام شد و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و محدودیت‌های تردد – اگرچه بسیار بسیار زود – برچیده شد و دولت از این مردم «قانون‌شناس» تشكر كرد و مردم هم به خودشان گرفتند كه عجب انسان‌های متمدن و بافرهنگی هستند كه از زور پرداخت نشدن جریمه، خانه‌نشین شده‌اند.

دوربین گزارشگران تلویزیون، مثل یك دوربین مخفی، ماه را از پشت ابر به بیرون هل داد و معلوم شد چه مردم بافرهنگی بودند این جماعت چند صد هزار خانواری كه همگی در این تعطیلات یك ماه اخیر، چمدان سفر بستند چون بهترین فرصت بود برای شناخت وطن عزیزمان و سراغ گرفتن از اقوام در دور افتاده‌ترین روستاهای كشور. حالا این شما و این كارنامه رفتاری كه در این یك ماه داشتید:    

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی استان بوشهر گفت: «گردش ویروس كرونا در استان بوشهر سرعت و شدت گرفته‌ و بررسی‌ها نشان می‌دهد ۴۰ درصد كل موارد مثبت بیماری در استان بوشهر در هفته جاری شناسایی شده‌ و در روزهای اخیر ۷۰ تا ۸۰ درصد نمونه‌های آزمایش شده مثبت بوده‌ كه این نشان‌دهنده شدت گرفتن گردش بیماری است.»   رییس دانشگاه علوم پزشكی زاهدان گفت: «تا ١۵ روز آینده روند افزایش آمار روزانه بیماران كرونا مثبت استان همچنان ادامه دارد و روزانه بین ٢٠٠ تا ٣٠٠ نفر مبتلای جدید خواهیم داشت.

در چند روز اخیر ١۵ درصد بیماران كشور مربوط به استان سیستان و بلوچستان بوده است.»   معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی البرز با بیان اینكه طی روزهای اخیر آمار بستری و مرگ و میر ناشی از كرونا در استان افزایش داشت، اعلام كرد:«استان البرز وارد پیك دوم بیماری شده و آمار بستری و مرگ و میر به‌طور جدی در حال افزایش است. »   رییس دانشگاه علوم پزشكی هرمزگان اعلام كرد:«وضعیت استان هرمزگان از نظر شیوع ویروس كرونا قرمز است و طی ۱۰ روز اخیر آمار مبتلایان همچنان رو به افزایش است و حالا فوتی‌ها تعدادی از مبتلایان بدون بیماری زمینه‌ای هستند. هم‌اكنون از هر دو آزمایش، یكی مثبت است و بیماران عمدتا بدحال هستند.»   

 سرپرست دانشگاه علوم پزشكی یاسوج گفت: «تا دو هفته گذشته، روزی ۲۰۰ نمونه داشتیم كه حدود ۵ تا ۸ درصد موارد، مبتلا به كرونا بودند اما هم‌اكنون روزانه ۲۸۰ نمونه داریم كه تعداد موارد مثبت ۱۵ درصد افزایش داشته است.تعداد موارد مثبت و تعداد بیماران بدحال نیز افزایش یافته و طی بازدیدهایی كه از اصناف داشتیم متاسفانه شاهد بی‌توجهی و بی‌اهمیت گماشتن كروناویروس، توسط مردم، اصناف و ادارات بودیم كه كمتر از ۵ درصد جمعیت از ماسك و وسایل حفاظتی استفاده می‌كردند.»

  رییس گروه بیماری‌های واگیر مركز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: «بعد از هر مراسم عروسی و عزا حدود ۵۰ نفر مبتلا به كرونا در هر خانواده شناسایی می‌كنیم. هر روز نتیجه حدود ۳۰ درصد نمونه‌ها در آزمایشگاه مثبت می‌شود و تعداد موارد فوتی نسبت به هفته‌های گذشته افزایش یافته است.»    سرپرست دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز گفت:

«در بخش تخت‌های ویژه كمبود داریم و در شهرهای دزفول و آبادان نیز ظرفیت آی‌سی‌یو تكمیل شده است. همچنان ۹ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز هستند و برای كمك به این شهرها، نیروهای كمكی را از شهرهای سفید به شهرهای قرمز منتقل كرده‌ایم. در حال حاضر ۴۶ درصد فوتی‌ها، 4 روز بعد از بستری فوت می‌كنند چون افراد دیرتر به ما مراجعه می‌كنند.»   با افزایش تعداد مشكوك مبتلا به كرونا در مازندران، رییس دانشگاه علوم پزشكی مازندران هم گفت: «۶۰ درصد مبتلایان جدید كسانی هستند كه به سفر رفته بودند.» 

 رییس دانشگاه علوم پزشكی گلستان گفت: «۵ شهرستان از مجموع ۱۴ شهرستان استان در وضعیت قرمز كرونا قرار گرفت.»   استاندار كرمانشاه  با اشاره به افزایش دوباره شیوع كرونا در استان گفت: «بستری‌های كرونا در استان از مرز 400 نفر گذشته و این به معنی به صدا درآمدن زنگ خطر و ایجاد شرایط سخت برای استان است.»   معاون كل وزیر بهداشت، كردستان را در ردیف 3 استان اول كشور در میزان شیوع و ابتلا به بیماری كرونا اعلام كرد و گفت:

«متاسفانه از اوایل خرداد با كمتر شدن رعایت نكات بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در استان تعداد مبتلاها رو به فزونی نهاد و دلیل اصلی شیوع كرونا در كردستان و خصوصا سنندج، برگزاری مراسم ترحیم و عروسی و حضور افراد در تجمع‌هاست چنانكه به ما خبر دادند كه در سنندج مردم مراسم عروسی را در كارواش برگزار می‌كنند و چنین موضوعی شاید برای اولین‌بار است كه در تاریخ بشریت اتفاق می‌افتد.»   سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی گیلان گفت:«بیماری كرونا همچنان در تمام نقاط استان فعال است و در برخی روزها شاهد بستری شدن ۵۰ تا ۶۵ بیمار جدید در بیمارستان های استان هستیم. »    نقاهتگاه‌های شیراز به دلیل افزایش شیوع كرونا، دوباره بازگشایی شد. طی روزهای گذشته به دلیل رعایت نشدن پروتكل‌های بهداشتی، آمار ابتلا ظرف ۲۴ ساعت در شیراز به دوبرابر افزایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha