عضو کمیته کشوری کرونا با تاکید بر اینکه کرونا حداقل تا پایان سال با ما خواهد بود، گفت: کرونا هنوز تمام نشده و رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری‌ها باید همچون گذشته تداوم داشته باشد؛ این در حالیست که متاسفانه برخی مردم رعایت این اصول را رها کرده و به مسافرت و میهمانی می‌روند؛ به گونه‌ای که بر اساس آمار ۶۰ درصد مبتلایان جدید افرادی بودند که اخیرا به سفر رفته‌اند

۶۰ درصد مبتلایان جدید کرونا سفر رفته‌اند

سلامت نیوز:عضو کمیته کشوری کرونا با تاکید بر اینکه کرونا حداقل تا پایان سال با ما خواهد بود، گفت: کرونا هنوز  تمام نشده و رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری‌ها باید همچون گذشته تداوم داشته باشد؛ این در حالیست که متاسفانه برخی مردم رعایت این اصول را رها کرده و به مسافرت و میهمانی می‌روند؛ به گونه‌ای که بر اساس آمار ۶۰ درصد مبتلایان جدید افرادی بودند که اخیرا به سفر رفته‌اند


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مسعود مردانی - فوق تخصص بیماری‌های عفونی  با بیان اینکه موارد جدید کرونا ویروس جدید به سرعت رو به فزونی است، گفت: بحران کرونا در ایران به دلیل همکاری مردم و ایثار جامعه پزشکی تا حدودی کنترل شده بود، ‌ با این حال طی یک ماه اخیر موارد بیماری مجددا افزایش یافت، به طوری که برخی محققین از آن به عنوان موج دوم بیماری یاد کردند در حالیکه هنوز موج  دوم نیست و بیماری عمدتا در استان‌هایی بیشتر شایع شده که در ابتدای اپیدمی یعنی اسفند و فروردین موارد ابتلا نداشتند.


کرونا حداقل تا پایان سال با ما خواهد بود
مردانی با اشاره به افزایش موارد ابتلا و مرگ و میر کووید ۱۹، عنوان کرد: کرونا حداقل تا پایان سال با ما خواهد بود، گرچه برخی حتی معتقدند که این شرایط تا  ۲ سال آینده ادامه خواهد داشت و به نظر می‌رسد که بیماری باید به جزیی از زندگی مردم تبدیل شود.


آیا بازگشایی مشاغل در این شرایط منطقی است؟
این عضو کمیته کشور کرونا با اشاره به انتقاد برخی مبنی بر ضرورت تعطیلی مشاغل و عدم بازگشایی‌ها، با بیان اینکه تعطیل کردن کشور و مشاغل در شرایطی که می‌دانیم حداقل تا یک سال آینده باید با کرونا زندگی کنیم، آسیب زیادی به اقتصاد مملکت و معیشت مردم وارد می‌کند، البته این بازگشایی‌ها باید با رعایت اصول بهداشتی و فراهم آوردن بستر اجرای مناسب این قواعد در سطح جامعه همراه باشد.


ابتلاهای دسته جمعی به دنبال شرکت در تجمعات غیرضروری
وی ادامه داد: زمانیکه برای بازگشایی‌ها شرط گذاشته می‌شود، پروتکل‌ها باید دقیق اجرا شود، در حالیکه این شرایط به هیچ وجه از سوی صاحبان مشاغل و خود مردم رعایت نمی‌شود یا به عنوان نمونه بارها بر ممنوعیت برگزاری مراسم عروسی و عزا و عدم شرکت در تجمعات تاکید شده، ولی این مساله رعایت نمی‌شود؛ به گونه‌ای که بارها شاهد ابتلای دسته جمعی افراد یک خانواده یا فامیل به دنبال شرکت در این گونه تجمعات بوده‌ایم.


کرونا تمام نشده؛ اصول بهداشتی و فاصله گذاری‌ها را رها کنید
مردانی با بیان اینکه همه می‌دانیم که ادامه این شرایط و قرنطینه‌های طولانی‌مدت به خستگی جسمی و روحی افراد منجر شده، گفت: بیشتر افراد در این شرایط نیازمند تغییر ذائقه هستند ولی باید به این نکته توجه داشته باشیم که سلامت جامعه به اندازه سلامت جسم و روح فرد حائز اهمیت است، بنابراین باید بین این دو مساله تعادل برقرار کنیم.  


وی با اشاره به اعلام آمار روزانه ابتلا و مرگ و میر شهروندان، گفت: ممکن است عزیزان هر کدام از ما در بین این آمار باشد، بنابراین باید تمامی اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری‌ها را کماکان رعایت کنیم. از برگزاری و شرکت در مراسم و میهمانی‌های غیر ضروری اجتناب کنیم،  در اماکن عمومی و تجمعات حداقل فاصله گذاری اجتماعی یعنی ۱.۵ متر فاصله را رعایت کنیم و شست‌وشوی مداوم دست‌ها با آب و صابون را جهت قطع زنجیره انتقال عفونت‌های ویروسی فراموش نکنیم.


۶۰  درصد مبتلایان جدید اخیرا به سفر رفته بودند
وی با تاکید بر اجتناب از سفرهای غیرضروری، گفت:‌ در زمان اوج مجدد کرونا بیش از ۶۰  درصد مبتلایان  آنهایی بودند که طی تعطیلات ماه اخیر به سفر رفته بودند. این مساله ضرورت و اهمیت کاهش سفرهای غیرضروری را دو چندان می‌کند.


تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک در اماکن عمومی
این فوق تخصص عفونی با تاکید بر اهمیت استفاده از ماسک برای عموم افراد جامعه، اظهار کرد: ثابت شده که اگر دو نفر مقابل هم از ماسک استفاده کنند تا ۹۰ درصد از انتقال بیماری جلوگیری می‌شود. اگر فرد بیمار ماسک نزده، ولی نفر مقابل از ماسک استفاده کند احتمال انتقال بیماری ۲۵ درصد بوده و اگر هر دو از ماسک استفاده نکنند ۹۰ درصد احتمال ابتلا وجود دارد. این آمار بسیار هشدار دهنده است، بنابراین استفاده از ماسک بخصوص در مترو، اتوبوس‌های بین شهری، ادارات و جمع‌های بیش از ۱۰ نفر شدیدا توصیه می‌شود.


علت  تشدید وضعیت بحرانی در شهرهای جنوبی کشور
مردانی همچنین با تکذیب مجدد تاثیر گرما در از بین رفتن ویروس کرونا، گفت: تجربه اهواز، خوزستان و سیستان بلوچستان این مساله را تایید می‌کند. در حال حاضر اگرچه اهواز یکی از گرمترین مناطق کشور و یا حتی دنیاست و دمایی بین ۴۵ تا ۵۰ درجه دارد، ولی در وضعیت قرمز به سر می‌برد و نه تنها ویروس در این شهر از بین نرفته بلکه شدت نیز پیدا کرده است.


وی با اشاره به علل تشدید وضعیت بحرانی در اهواز و شهرهای جنوبی، گفت: متاسفانه مردم این شهرها نکات بهداشتی و فاصله گذاری‌ها را رها کردند و در ایام عید فطر و تعطیلات خرداد بی‌محابا در مجامع حضور پیدا کردند، همین مساله باعث شد که روز به روز موارد بیماری افزایش پیدا کند.


کروناویروس خودبخود از بین نمی‌رود
این فوق تخصص عفونی در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر احتمال از بین رفتن خودبخود ویروس کووید ۱۹، گفت: این اظهارات صحت ندارد. کروناویروس جدید از بین نمی‌رود، بلکه زمانی که ۳۰ تا ۷۰ درصد جمعیت جهان به آن مبتلا شوند به بیماری بومی دنیا تبدیل می‌شود؛ مثل سینوزیت یا گلودرد چرکی و یا عفونت ادراری.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha