دوشنبه‌شب، در اخبار شامگاهی شبكه خبر، خبر جالبی پخش شد؛ خبر امضای تفاهمنامه همكاری بین دبیركل شبكه دانشگاه مجازی جهان اسلام و رییس پردیس فارابی دانشگاه تهران.

بی‌توجهی ایرانی‌ها به ضرورت استفاده از ماسک

سلامت نیوز:دوشنبه‌شب، در اخبار شامگاهی شبكه خبر، خبر جالبی پخش شد؛ خبر امضای تفاهمنامه همكاری بین دبیركل شبكه دانشگاه مجازی جهان اسلام و رییس پردیس فارابی دانشگاه تهران. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،بخش جالب این خبر مربوط به نحوه امضای تفاهمنامه بود. دو رییس كه انتظار می‌رود از اقشار تحصیلكرده كشور هم باشند، بدون رعایت «فاصله‌گذاری اجتماعی» (حداقل یك و نیم متر)، بدون استفاده از ماسك و دستكش، كنار یكدیگر نشسته و مشغول امضای تفاهمنامه بودند. پس از پایان امضا، از جا برخاستند و رو به دوربین فیلمبرداران رسانه‌های تصویری ایستادند و مجلد تفاهمنامه را رد و بدل كردند و لبخندزنان، با یكدیگر دست دادند. 

این خبر، دقایقی پس از برنامه شبانگاهی «تیتر امشب» پخش شد و جالب اینكه مهمان «تیتر امشب» دوشنبه شب، ایرج حریرچی بود؛ معاون كل وزارت بهداشت كه ظرف هفته‌های گذشته با نمودارها و آمارهای نگران‌كننده‌ای درباره افزایش شیوع كووید19 به استودیوی تلویزیون آمده است. او دیشب هم با ابراز نگرانی جدی از افزایش تصاعدی فوتی‌های كووید19 در كشور، از ابتلای 9 هزار و 847 پزشك و پرستار و بهیار به كووید19 خبر داد و رو به همه مردم ایران كه مخاطب برنامه بودند، گفت:

«اگر برای سلامتی خودتان نگران نیستید، برای این پزشكان و پرستاران و بهیاران دل‌تان بسوزد. اینها بچه‌های شما هستند. اینها، نخبه‌های كشور هستند كه همگی با رتبه‌های تك‌رقمی در كنكور پذیرفته شده‌اند و حالا مثل برگ‌های پاییزی بر اثر ابتلا به كووید19 در بخش مراقبت از بیماران كرونا به زمین می‌افتند.»

حریرچی با ابراز نگرانی جدی از افزایش نرخ فوت مبتلایان كرونا در مقابل شاخص فوت كشور هم گفت: «ظرف 4 ماه گذشته‌ ۱۳۰ هزار نفر در كشور فوت كرده‌اند كه حدود ۸‌درصد از این تعداد یعنی بیش از ۱۰ هزار فوتی ناشی از بیماری كروناست.

طبق آمار‌ها هر ۳۵ دقیقه یك فوتی در كشور بر اثر تصادفات داریم، اما هر 9 دقیقه، یك نفر بر اثر كرونا فوت می‌كند چون از ۲۴ خرداد روند افزایشی آمار فوت كرونا ازسر گرفته شد و بدتر اینكه به‌ازای 10 مبتلای كرونا، فقط یك بیمار شناسایی می‌شود.»

حریرچی این هشدارها را در پایان روزی مطرح كرد كه تعداد فوتی‌های كرونا در كشور و ظرف 4 ماه گذشته، ركورد زده بود و به 162 نفر در یك شبانه‌روز رسیده بود. چند دقیقه پس از پایان برنامه «تیتر امشب»، یك گزارش شهری هم پخش شد كه گزارشگران شبكه خبر به خیابان‌ها رفته بودند و از مردمی كه ماسك به صورت نداشتند درباره بار وجدانی سهیم شدن در ابتلای یك هموطن به كووید19 به دلیل بی‌توجهی به پروتكل‌های بهداشتی می‌پرسیدند.

شرایط امروز كشور از بابت افزایش تعداد مبتلایان كووید19 به دلیل رفتار خودخواهانه مردم ایران، واقعا باعث تاسف است. شرایط امروزی كه در تمام استان‌ها شاهد هستیم حتی رهبری را هم به اعتراض واداشته و ایشان، اخیرا با گلایه از مسوولانی كه ضرورت استفاده از ماسك را نادیده می‌گیرند، گفتند: «اگر اطراف من هم دو یا سه نفر باشند، بنده هم حتما ماسك می‌زنم كما اینكه می‌زنم. ولی در مواردی، وقتی مسوول دولتی در اجتماعی ماسك نمی‌زند آن جوان هم كه در خیابان راه می‌رود، تشویق می‌شود كه ماسك نزند.»

بنا به آخرین گزارشی كه وزارت بهداشت ارایه داده، ظرف شبانه‌روز 9 تا 10 تیر ماه، ۱۴۷ نفر از مبتلایان كووید19 در كشور فوت كرده‌اند و دو هزار و ۴۵۷ بیمار جدید شناسایی شده‌اند. به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، حالا تعداد كل مبتلایان كووید19 در كشور به ۲۲۷ هزار و ۶۶۲ نفر و تعداد فوتی‌های این بیماری ویروسی به ۱۰ هزار و ۸۱۷ نفر رسیده است.

استان‌های خوزستان، كردستان، آذربایجان‌های‌غربی و شرقی، هرمزگان، بوشهر، خراسان‌رضوی و كرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های سیستان‌وبلوچستان، ایلام، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند و دیروز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران هشدار داد كه ۱۵ روز دیگر، میزان بروز، بستری و مرگ و میر بیماران كرونایی بیشتر خواهد شد چون اپیدمی بیماری در كشور از یك ماه قبل دوباره آغاز شده و این اتفاق و افزایش تعداد ابتلا و فوت در كل كشور، نتیجه مستقیم بی‌توجهی مردم به رعایت پروتكل‌های بهداشتی است.

به گفته این مقام مسوول، شدت شیوع در كشور ظرف روزهای اخیر در حدی افزایش یافته كه ۵۰درصد تست‌های كرونا منجر به بستری بیمار می‌شود در حالی كه تا یك ماه قبل، شدت شیوع در حدی تضعیف شده بود كه برخی بخش‌های بستری مبتلایان كووید19 در برخی بیمارستان‌های كشور به دلیل ظرفیت خالی صددرصدی، تعطیل شد و مسوولان از این بابت ابراز خوشنودی داشتند اما دوشنبه‌شب، حریرچی هم هشدار داد كه شیوع بیماری در حدی شدت یافته كه حالا بیمارستان‌های دانشگاهی همچون بیمارستان امام خمینی و بیمارستان مسیح‌دانشوری و بیمارستان سینا و بیمارستان شریعتی در حال آماده‌سازی تخت‌های جدید برای بستری‌های جدید هستند چون حالا ظرف این روزها، دوباره با پر شدن ظرفیت تخت‌های موجود از مبتلایان كرونا مواجه شده‌اند.

 در بسیاری استان‌ها هم بیمارستان‌ها دوباره به وضعیت آماده‌باش درآمده‌اند ازجمله كه دیروز، رییس دانشگاه علوم پزشكی قم از آماده‌باش مجدد مجموعه درمانی در این استان و همچنین آماده‌باش بیمارستان فرقانی و شهید بهشتی به دلیل گسترش مجدد ویروس خبر داد و از مردم خواست كه به قم سفر نكنند.مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشكی بیرجند هم نسبت به افزایش 10 برابری آمار مبتلایان ظرف سه هفته گذشته در این استان ابراز نگرانی كرد و به خبرگزاری مهر گفت:

«طی دوره‌ای در اردیبهشت و اوایل خرداد ماه، آمار ابتلا به كرونا در استان تثبیت شده بود و در مدت همه‌گیری بیماری كرونا، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بیرجند تنها یك بیمار مزمن بستری داشتیم، اما اكنون تمام تخت‌ها پر شده و تاكنون ۲ بخش مراقبت‌های ویژه ICU برای مبتلایان كرونا در بیرجند راه‌اندازی كرده‌ایم كه ظرفیت تخت‌های این دو بخش پر شده و درصدد راه‌اندازی و تجهیز بخش سوم هستیم چون در یك ماه و نیم گذشته تعداد بیماران بستری كرونا ۴ یا ۵ نفر بودند اما اكنون روزانه ۴۵ تا ۵۰ نفر بستری می‌شوند.»

رییس دانشگاه علوم پزشكی استان البرز هم با ابراز نگرانی از تند شدن شیب بیماری كرونا در استان ظرف دو هفته گذشته، خبر داد كه تعداد بیماران كرونایی بستری در بیمارستان‌های استان كه به كمتر از ۱۰۰ نفر رسیده بود، از شب دوشنبه با شیب صعودی از ۳۸۸ نفر فراتر رفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha