پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: مردان باید هرگونه تغییر در ادرار شامل احتباس، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار را جدی بگیرند و حتما پس از ۴۰ سالگی برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.

راه‌های درمان سنگ کلیه و پیشگیری برگشت

سلامت نیوز:رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: مردان باید هرگونه تغییر در ادرار شامل احتباس، تکرر ادرار و  وجود خون در ادرار را جدی بگیرند و حتما پس از ۴۰ سالگی برای معاینه به پزشک مراجعه کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا،‌ دکتر عباس بصیری با اشاره به بیماری‌های کلیوی و موارد مرتبط با آن، از فعالیت کلینیک پیشگیری از سنگ کلیه وابسته به مرکز تحقیقات کلیه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی خبر داد و با اشاره به حضور متخصصان برجسته اورولوژی و تغذیه در کلینیک پیشگیری از سنگ، اظهار داشت: در این کلینیک که در پلی کلینیک بیمارستان شهید دکتر لبافی نژاد قرار دارد روزانه ۲۰ بیمار با هدف شناسایی نوع سنگ و تلاش برای جلوگیری از ایجاد مجدد سنگ‌های کلیوی پذیرش می‌شوند.


رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از فعالیت منحصر بفرد این کلینیک در کشور و سطح خاورمیانه خبر داد و گفت: در سراسر دنیا تنها ۲ کلینیک پیشگیری سنگ وجود دارد که یکی در آمریکا و دیگری در اروپا قرار دارد.


سنگ کلیه یکی از مهم‌ترین عوامل نارسایی کلیه
وی افزود: در کلینیک پیشگیری از سنگ کلیه دانشگاه وضعیت و علل تشکیل سنگ در بیماران ضمن انجام آزمایشات لازم بررسی می‌شود و در ادامه درمان‌های لازم به همراه رژیم غذایی، ارائه می‌شود.
بصیری با بیان اینکه سنگ کلیه به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل نارسایی کلیه شناخته می‌شود، اظهار داشت: سنگ‌های کلیوی رسوب مواد معدنی هستند که در یکی از کلیه‌ها یا هر دوی آن‌ها ایجاد می‌شوند. سنگ‌های ریز معمولا در هنگام دفع بسیار دردناک هستند و این درحالی است که سنگ‌های درشت می‌توانند سراسر کلیه را درگیر و بدون هیچ نشانه‌ای‌ با آسیب جدی به کلیه فرد همراه باشند.
وی با تاکید بر این موضوع که در تعداد قابل توجهی از بیماران، سنگ سازی کلیه ارثی بوده و علت خاصی را برای تشکیل آن پیدا نمی‌کنیم، سابقه بیماری در خانواده و علائم ادراری را یکی از مهمترین نشانه‌های بررسی این بیماری ذکر کرد.  


نحوه پیشگیری از عود مجدد سنگ کلیه
بصیری افزود: جهت جلوگیری از عود مجدد سنگ باید بیماری زمینه‌ای را درمان کرد. به بیمار توصیه می‌شود که روزانه ۲ تا ۳ لیتر مایعات بنوشد؛ چراکه مصرف مایعات زیاد شرط اول درمان انواع سنگ‌ها و جلوگیری از تشکیل آن است. همچنین حذف مصرف نمک به طور کلی و به حداقل رساندن مصرف گوشت و تمامی پروتئین‌های حیوانی نیز از جمله توصیه‌های دیگر برای جلوگیری از عود این بیماری است.
وی ادامه داد: سنگ سازی در تعداد قابل توجهی از بیماران ارثی بوده، بنابراین مراجعه به موقع برای بررسی و درمان لازم سبب جلوگیری از آسیب دائمی به کلیه می‌شود.


شایع‌ترین مشکلات ارولوژی
بصیری با بیان اینکه بیماری‌های کلیوی، مجاری ادراری و سنگ کلیه و پروستات شایع‌ترین مشکلات ارولوژی است، گفت: به طور کلی هر کدام از این مشکلات  ۳۰ درصد بیماری‌های اورولوژی کلیه را تشکیل می‌دهند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به بیماری تنگی "لگنچه" و تنگی "حالب" اظهار داشت: این بیماری نوعی بیماری مادرزادی و ژنتیکی است به شکلی که فرد مبتلا سنگینی اطراف کلیه را امری بسیار عادی تلقی می‌کند، تنگی لگنچه به مرور زمان باعث متورم شدن کلیه‌ها می‌شود و تخریب کلیه مهم‌ترین و بدترین عارضه این بیماری است.
این فوق تخصص بیماری‌های کلیوی با بیان اینکه برخی از موارد بیماری تنگی لگنچه با سونوگرافی‌های پیشرفته در دوران بارداری قابل تشخیص است، افزود: با استفاده از روش ابداعی جدید امکان درمان سریع‌تر و با کمترین درد عارضه تنگی لگنچه برطرف می‌شود و لازم است کسانی که دارای سابقه ارثی ابتلا به این بیماری هستند به این موضوع توجه کنند.
وی ادامه داد: عدم درمان افرادی که دچار تنگی مجرای ادراری هستند، در طولانی مدت موجب از بین رفتن قدرت انقباضی مثانه شده و ادرار باقی مانده در مثانه سبب بروز عفونت‌های مکرر و در نهایت آسیب به کلیه‌ها می‌شود.


علائم مهم عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توصیه کرد: سوزش ادرار، قطع و وصل شدن یا چکه کردن ادرار، تب‌های طولانی، شب ادراری‌های مکرر و دفع مشکل ادرار می‌تواند یکی از علائم مهم در عفونت‌های کلیه و مجاری ادراری باشد و در هر جنس و سنی نیازمند توجه ویژه‌ است.
رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی و مجاری ادرار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سرطان پروستات جزو شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است، افزود: امروزه ثابت شده سرطان پروستات جنبه ارثی دارد و مردان باید هرگونه تغییر در ادرار شامل احتباس، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار را جدی بگیرند و حتما به پزشک جهت معاینه مراجعه کنند.


علل نارسایی و عفونت کلیه در زنان
وی در پایان افزود: خانم‌هایی که به سن یائسگی می‌رسند نیز باید توجه داشته باشند در این مرحله به دلیل تغییر در میزان تولید هورمون‌هایی نظیر استروژن و پروژسترون در ناحیه تناسلی مخاط خشک و چسبنده می‌شود و ادرار به درستی تخلیه نمی‌شود. همین موضوع می‌تواند باعث نارسایی و عفونت کلیه در زنان شود.
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha