انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر بار دیگر اذهان را متوجه ایمنی ساختمان‌ها و به خصوص اماکن پرتجمع نظیر مراکز درمانی کرد؛ موضوعی که مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور سوالاتی را در مورد آن مطرح کرده که به نظر می‌رسد تاکنون پاسخی منطقی به آنها داده نشده است.

پرسش‌های بی‌پاسخ درباره انفجار کلینیک سینااطهر

سلامت نیوز: انفجار و آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر بار دیگر اذهان را متوجه ایمنی ساختمان‌ها و به خصوص اماکن پرتجمع نظیر مراکز درمانی کرد؛ موضوعی که مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور سوالاتی را در مورد آن مطرح کرده که به نظر می‌رسد تاکنون پاسخی منطقی به آنها داده نشده است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان ملی نوشت: جواد نوفرستی با اشاره به حادثه انفجار در کلینیک سینا اطهر که منجر به مرگ 19 نفر شد، اظهار کرد: واقعیت این است که ما از حوادث درس نمی‌گیریم. اگر می‌خواستیم درس بگیریم بعد از فاجعه‌ای که برای ساختمان پلاسکو رخ داد، انتظار این بود که فکری برای برای ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه و مراکز تجمعی نظیر همین بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بشود. اما اقدامی نشد و درس عبرت نگرفتیم که این بار حادثه‌ای دیگر در کلینیک سینااطهر رخ داد. ظاهرا گویا هیچ‌تجربه و اتفاقی را جدی نمی‌گیریم و این اتفاق نیز دیر یا زود فراموش می شود. وی ادامه داد:‌ متاسفانه موضوع ایمنی در حساس‌ترین ساختمان‌ها نیز مورد توجه قرار نمی‌گیرد. نباید فکر کنیم که ایمنی فقط مربوط به دیگران است و حادثه برای ما رخ نخواهد داد. راستش را بخواهید احساس من و تجربه‌ای که از حوادث قبلی داشته‌ام این است که مدتی پیگیر این حادثه می‌شویم و بعد هم بدون آنکه تغییرات خاصی در ایمنی ساختمان‌ها رخ دهد این حادثه هم فراموش می‌شود تا حادثه‌ای دیگر فرا برسد.

ضوابط برای صدور مجوز فعالیت

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور درباره اینکه آیا ضوابط و قانونی برای صدور مجوز فعالیت برای مراکز درمانی وجود دارد یا خیر، گفت: قوانین در مورد ایمنی و استانداردهای مراکز درمانی وجود دارد، اما اینکه این قوانین چطور و چقدر اجرا می شود محل سوال است. دقیقا مانند مقررات ملی ساختمان که 22 مبحث دارد و معلوم نیست چقدر اجرا می‌شود؟ سوال اینجاست که چطور در یک کوچه تنگ و باریک که حتی پیاده شدن بیمار از خودرو نیز با چالش روبه‌رو است، یک کلینیک درمانی فعالیت می‌کند، پس قبل از اینکه به سراغ قوانین جدید برویم باید ببینیم همین قوانینی که وجود دارد چقدر به درستی اجرا می شود؟ نوفرستی درباره اینکه به نظر می‌رسد سنجش ایمنی تمامی ساختمان‌ها امری دشوار باشد، گفت: ممکن است نتوان در زمانی کوتاه همه ساختمان ها را ارزیابی ایمنی کرد، اما حداقل می‌توان و باید از مهم‌ترین ساختمان‌ها شروع کنیم که مراکز درمانی قطعا جزو آن محسوب می‌شود. مردم انتظار دارند که بیمارستان‌ها جای ایمنی باشد، اما چطور است که این مرکز درمانی به گفته مسئولان شهرداری سه تا چهار بار اخطار ایمنی دریافت کرده اما هیچ تغیری در وضعیت ایمنی آن ایجاد نشده است؟

نوفرستی با تاکید بر اینکه باید تعارف را کنار بگذاریم، گفت: آنچه در حال رخ دادن است سبب شده اینطور به نظر برسد که برای جان انسان‌ها ارزش قائل نیستیم. کلینیک سینا اطهر در یک منطقه محروم یا حاشیه‌شهر نبود، در یکی از گران‌قیمت‌ترین مناطق تهران قرار داشت و طبیعتا با توجه به خدماتی که ارائه می‌کرد، مرکزی با مشکلات مالی و ... هم نبود. پس باید برای ایمنی‌اش هزینه می‌شد که نشد و نتیجه آن هم جانباختن 19 نفر و مصدوم شدن چیزی نزدیک به همین تعداد شد. بگذریم که میلیاردها تومان نیز خسارت مالی به آن وارد شده که قطعا اگر بنا بود برای ایمنی هزینه شود بسیار کمتر بود.

مرگ پزشکان و پرسنل کلینیک

وی با اشاره به گزارش پزشکی قانونی در مورد اینکه اکثر جانباختگان جزو پزشکان و پرسنل همان کلینیک بودند، گفت: متاسفانه نگاه به درآمدزایی سبب شده که حتی برای جان این افراد هم ارزش چندانی وجود نداشته باشد، افرادی که در خدمت آن مجموعه بوده و برای اعتبار و درآمد آن مجموعه در حال فعالیت بودند. مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور تصریح کرد:‌ لازم است وزارت کشور، وزارت بهداشت و دیگر دستگاه ها دستورالعملی جامع برای ارزیابی ایمنی همه جانبه مراکز درمانی داشته باشند. اینکه ما بیاییم پیام تسلیت بدهیم و دستور رسیدگی و برخورد با خاطیان را صادر کنیم خوب است اما برای جلوگیری از تکرار این حوادث چه کار کرده ایم؟ در مورد پلاسکو هم که همینطور شد اما دیدیم که اتفاقی رخ نداد. نوفرستی با بیان اینکه در مورد پلاسکو هم گفته شد که آتش‌نشانی بارها پیرامون عدم ایمنی ساختمان تذکر داده بودند، گفت:‌ از زمان حادثه پلاسکو تا این حادثه سه و سال و نیم گذشته است. چرا هیچ تغییری ایجاد نشد تا آتش نشانی توان و اختیاراتش بیشتر شود و صرفا به تذکر بسنده نشود. چرا باید بعد از سه‌سال و نیم از حادثه پلاسکو باز هم پاسخ همانی است که در مورد ساختمان پلاسکو گفته شد و باید بگوییم اخطار دادیم اما کسی توجه نکرد؟ وی با بیان اینکه متاسفانه ما شاهد این هستیم که ماموران و کارشناسان آتش نشانی حتی اجازه ورود به ساختمان ها را هم ندارند، گفت: مالک می تواند از ورود کارشناسان آتش‌نشانی به ملکش جلوگیری کند. اینها نشان می دهد که ما در بخش نظارتی ضعف قانونی داریم. چرا فقط باید اخطار بدهند. لازم است قانونی باشد تا مشابه همان قانون که اگر یک ساختمان عوارض یا مالیاتش را ندهد پلمب می‌شود، با ساختمان‌های ناایمن که اخطار آتش نشانی دریافت کرده‌اند برخورد شود. مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور ادامه داد:‌ متاسفانه در جایی که بحث پول و درآمد است قدرت پلمب در قانون پیش‌بینی شده است، اما در جایی که بحث جان و ایمنی مردم است، فقط می‌توان اخطار داد و امکان پلمب وجود ندارد. اگر کلینیک سینا اطهر مالیات و عوارض نداده بود، آیا تاکنون اجازه فعالیت داشت؟

تاکید بر ایمنی مراکز درمانی

نوفرستی با تاکید بر اینکه هزینه در حوزه آموزش و ایمنی، سرمایه گذاری محسوب می شود، گفت: بنابراین هر چقدر که ما بتوانیم مراکز درمانی و دیگر فضاهای عمومی را به شکل امن بسازیم قطعا در درازمدت نتیجه مطلوبی خواهد داشت. هزینه کردن برای ایمنی اتلاف سرمایه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha