یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵

13 استان کشور از این هفته شاهد بازگشت محدودیت‌های کرونایی بودند؛ سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، فارس، خراسان‌رضوی، کرمان، البرز و تهران از جمله این استان‌ها هستند.

آژیر وضعیت قرمز در ایران

سلامت نیوز:13 استان کشور از این هفته شاهد بازگشت محدودیت‌های کرونایی بودند؛ سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، فارس، خراسان‌رضوی، کرمان، البرز و تهران از جمله این استان‌ها هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 2449 بیمار جدید مبتلا به کووید 19 در کشور شناسایی و 1148 مورد بستری شدند. همچنین ۱۴۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند. خوزستان، آذربایجان‌های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان‌رضوی و ایلام در وضعیت قرمز و تهران، فارس، اصفهان، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان، البرز و لرستان در وضع هشدار قرار دارند.


افزایش آمار شهرستان‌های قرمز

 علاوه بر اعلام استان‌های با وضع قرمز و در شرایط هشدار، شهرهای قرمز هم به صورت جداگانه اعلام می‌شوند. بر اساس اعلام معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش از ۱۲۰ شهرستان کشور در وضع قرمز از نظر میزان شیوع کرونا قرار دارند که در این میان بیشترین شهرستان‌های قرمز در استان‌های خراسان‌رضوی، آذربایجان‌غربی و خوزستان است.

آمار شهرستان‌های قرمز با توجه به افزایش موارد ابتلا روز به روز در حال افزایش است. برای مثال خوزستان هفته گذشته 9 شهرستان قرمز داشت که این عدد روز گذشته به 12 شهرستان رسید. کرونا در مازندران هم شیب صعودی دارد و پرستاران و پزشکان در حال بازگشت به شرایط کاری اسفند و فروردین هستند.

هرچند هنوز بین استان‌های دارای وضعیت قرمز نام مازندران دیده نمی‌شود، اما به گفته مسئولان ارشد استان 2 شهر وارد وضعیت قرمز شدند و 4 شهر نیز در آستانه قرمز شدن قرار دارند.  فاطمه کاظمی- همدان: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، نام همدان هم در بین استان‌هایی است که در وضعیت هشدار قرار دارند و روز گذشته هم 3 شهرستان همدان، ملایر و تویسرکان این استان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. 

هم‌اکنون500 بیمار مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان‌های همدان بستری هستند و آمار فوتی‌های بر اثر این ویروس از مرز 180 نفر گذشته است.آذربایجان شرقی تا همین چند هفته قبل جزو استان‌های سفید و  زرد از نظر ابتلا به کرونا قرار داشت، اما در روزهای اخیر بنا‌بر گفته محمدحسین صومی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز مراجعه مبتلایان به کرونا به مراکز درمانی افزایش یافته و وضع شکننده است و ممکن است با ورود به وضعیت قرمز، محدودیت‌هایی در این استان اعمال شود.

آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، کرمان، هرمزگان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، همدان، مازندران، سیستان و بلوچستان، بوشهر و فارس هرکدام چند شهر قرمز دارند و در استان‌های اردبیل، البرز، کهگیلویه و بویراحمد و یزد هم یک شهرستان قرمز تعیین شده است.


محدودیت‌هایی که اصناف را نشانه رفته‌اند

در روزهای اخیر با افزایش آمار مبتلایان و همچنین افزایش مرگ‌ومیر، علاوه بر نگرانی از کمبود امکانات بهداشتی، بیکاری و مشکلات اقتصادی ناشی از بازگشت قرنطینه به مهم‌ترین دغدغه مردم تبدیل شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس با آمارهای منتشرشده این نگرانی مردم را تایید می‌کند. بنابر گزارش این مرکز تا پایان امسال احتمال بیکاری 2 تا 6 میلیون نفر برآورد می‌شود که این آسیب بیشتر متوجه دهک‌های پایین خواهد بود.

بر اساس آمار معاون رفاه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بیکاران هم این پیش‌بینی چندان دور از انتظار نیست. به گفته احمد میدری، تا تاریخ ۲۷ اردیبهشت  حدود ۷۶۰ هزار نفر اعلام بیکاری کردند.  فرحناز چراغی- کرمانشاه: کرمانشاه از استان‌هایی است که 17 محدودیت‌ جدید کرونایی در آن از شنبه آغاز شد. هنوز از اعمال محدودیت‌ در حوزه فعالیت اصناف خبری نیست، اما شهرام کرمی، دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه تاکید می‌کند که از  12 تیرماه هیچ تالاری حق فعالیت ندارد.

در این استان تاکنون 28 هزار واحد آسیب‌دیده برای دریافت تسهیلات تأیید شده‌اند که استمرار این وضعیت می‌تواند آمارشان را همچنان افزایش دهد.در البرز هم همان‌طور که اخبار منتشرشده در روزهای اخیر نشان داد، وضعیت ابتلا به کرونا قرمز شده و مسئولان هشدار داده‌اند اگر شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، احتمال اعلام محدودیت وجود دارد.

کامران اصغری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران نیز مدتی پیش از ثبت‌نام 37 هزار کارگر برای دریافت بیمه بیکاری خبر داده و گفته بود که از این تعداد، 3۰ هزار و ۲۵۶ کارگر مشمول دریافت مقرری شناخته شدند. هم‌اکنون حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران می‌گوید:

«در صورتی روند صعودی بیماری ادامه داشته باشد، ناچار به اجرای محدودیت‌های اجتماعی و صنفی هستیم».در همدان، قم و آذربایجان شرقی نیز احتمال بازگشت محدودیت وجود دارد.

محمدرضا قدیر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم از آماده‌باش 2 بیمارستان فرقانی و شهید بهشتی خبر می‌دهد و مسئولان دیگر تاکید می‌کنند که اگر کرونا در روزهای آینده فروکش نکند، قطعا با افزایش محدودیت‌های تردد، تعطیلی مراکز خدماتی و کسب و کارها مواجه خواهیم بود. این تجربه زیانبار یک بار در اواخر سال گذشته و اوایل امسال اتفاق افتاد و اگر مردم فاصله اجتماعی و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، تکرار می‌شود.

فقط آمار افرادی که در قم مشمول دریافت بیمه بیکاری شده بودند، به بیش از 12 هزار نفر می‌رسد.  پوپک قاسمی- اردبیل: در اردبیل هم این هشدار داده شده است. شهرام حبیب‌زاده، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از احتمال قرمز شدن وضع این استان در هفته جاری خبر می‌دهد و می‌گوید که تعداد بیماران از 92 نفر در هفته گذشته به 145 مورد در حال حاضر رسیده است.

او توضیح می‌دهد که اگر شرایط به نحوی پیش رود که آمار بستری‌ها و موارد مبتلایان چشمگیر شود، برای ایمن‌سازی افراد به‌ناچار فعالیت بسیاری از اصناف و کسبه به حالت تعلیق درخواهد آمد؛ وضعیتی که ممکن است به آمار 8 هزار کارگر بیکارشده این استان در ماه‌های گذشته بیفزاید. 

بر اساس گفته‌های مسئولان استان مرکزی هم، با ادامه روند افزایشی، احتمال دوباره تعطیلی برخی از مشاغل پرخطر در این استان وجود دارد.ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز خبر از بستری شدن بیش از 200 نفر در بیمارستان‌های استان می‌دهد و می‌گوید که در صورت بی‌توجهی مردم به فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، این احتمال وجود دارد که وضع استان گیلان مانند روزهای نخست شیوع این بیماری قرمز و محدودیت‌های جدید اعمال شود.هشدار برای اعمال محدودیت‌های جدید نگرانی اصلی اصناف مختلف است. جلال‌الدین محمدشکریه، نائب رئیس اصناف کشور و رئیس اتحادیه امور صنفی گیلان به همشهری می‌گوید:

«اصناف کشور به دنبال دریافت تسهیلات دولتی هستند که به آنها وعده داده شده بود، اما هنوز دریافت نکردند. همچنین در انتظار تحقق تخفیف‌های مالیاتی و تامین اجتماعی و... هستند».طبق بررسی‌ها در ایام کرونا اصناف کشور روزی ۲۵ هزار میلیارد تومان ضرر کردند و در این شرایط، قطعا همه باید تلاش کنیم تا با خروج شهرها از وضعیت قرمز و کاهش محدودیت‌ها، از ضرر بیشتر اصناف و بیکاری قشرهای مختلف جلوگیری کنیم.

آمارها نشان می‌دهد از زمان شیوع کرونا تاکنون با توجه به محدودیت‌ها و شرایط قرنطینه، هر ماه ۶۷ رسته صنفی یعنی یک میلیون و ۷۰۴ هزار و ۸۵۶ واحد صنفی بیش از ۲۵ هزار و ۵۳ میلیارد و ۵۴۳ میلیون و ۱۵ هزار تومان ضرر و زیان دیدند.


نگرانی از آینده

 اشکان جهان‌آرای- ساری: علاوه بر نگرانی اصناف، مسئولان، و کادر درمانی استان‌های مختلف از برخوردار گرفته تا محروم روزهای خوبی را از نظر امکانات بهداشتی و درمانی برای آینده پیش‌بینی نمی‌کنند. حسین، پرستار یکی از بیمارستان‌های غرب مازندران به همشهری می‌گوید: «فعلا از نظر تجهیزات مشکلی نداریم چون تعداد بستری‌ها کم است، اما اگر شرایط با همین روند ادامه داشته باشد، ممکن است با مشکل مواجه شویم». در برخی شهرهای مازندران شرایط نگران‌کننده شده است.

آمل یکی از همین شهرهاست که گفته می‌شود وضعیت آن باز هم قرمز شده. یکی از اعضای کادر درمان بیمارستان امام خمینی (ره) آمل به همشهری می‌گوید: «از نظر تجهیزات و امکانات نسبت به اوایل شیوع کرونا وضع بهتری داریم، اما نگران همه‌گیری مجدد ویروس هستیم، زیرا هم کادر درمان خسته هستند و هم در صورت تکرار شرایط حاد قطعا با چالش کمبود فضا و امکانات مواجه می‌شویم».در بین اظهارنظرهای مطرح‌شده اما ابراز نگرانی مسئولان بهداشتی مازندران زنگ خطر را بیشتر به گوش می‌رساند. سیدعباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گوید:

«نسبت به اوایل اسفند تجارب و امکانات بیشتری داریم و طرح‌های متعدد درمانی طی این مدت به بهره‌برداری رسید، اما در صورت استمرار بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در پیک جدید با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد». روح‌اله کریمی- قم : در قم هم چنین نگرانی‌هایی وجود دارد.

حدود 150 روز از عمر پرستاران و کادر درمانی برای مقابله با کرونا گذشته و احتمال بازگشت روزهای سخت پیک کرونا برایشان کابوس است. یکی از پرستاران بیمارستان کامکار قم به همشهری می‌گوید که ترس از ابتلا به کرونا و بی‌توجهی شهروندان به رعایت فاصله اجتماعی، فکر و ذهن پزشکان و پرستاران این مرکز درمانی را درگیر کرده است. او تصویری از صفوف فشرده شهروندان در دفاتر پیشخوان دولت و دیگر مراکز عمومی و خدماتی را نشان می‌دهد و بیان می‌کند:

«وقتی شهروندان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، ما پایانی برای ریشه‌کن شدن کرونا پیش‌بینی نمی‌کنیم».وی البته تاکید می‌کند که تجهیزات حفاظتی برای کادر درمانی به میزان لازم وجود دارد و داروهای مورد نیاز بیماران تأمین می‌شود، اما در شرایطی که همه کشورهای جهان درگیر مقابله با این ویروس هستند، اگر شاهد پیک مجدد شیوع کرونا باشیم قطعا برای تأمین این تجهیزات و داروها مشکلاتی ایجاد می‌شود.

یکی از پرستاران بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل هم که در بخش کرونا فعالیت می‌کند، می‌گوید: «در حال حاضر کمبودی وجود ندارد، اما اگر با این روند تعداد بستری‌ها افزایش پیدا کند، از نظر تعداد تخت، تجهیزات و نیروی انسانی مشکلاتی پیش خواهد آمد».


مشکلات کادر درمانی 

فرشته رضایی- رشت: در رشت اما در حال حاضر هم اوضاع چندان مساعد نیست. یکی از پرستاران باسابقه رشت به تحقیقات صورت‌گرفته در گیلان اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که گویا فقط ۸ درصد افراد ماسک می‌زنند و بقیه حتی بسیاری از مشاغل رعایت نمی‌کنند.او از کمبود ماسک 95n و دستکش لاتکس می‌گوید که بسیاری از کشورها صادرات آن را ممنوع کرده‌اند و با موج دوم مشخص نیست چه اتفاقی بیفتد.

به گفته این پرستار‌، تا هفته قبل فقط بیمارستان رازی پذیرش بیمار کرونایی داشت و الان در بیمارستان رسول اکرم (ص) نیز بیماران کرونا پذیرش می‌شوند. یکی از پرستاران بیمارستان بعثت همدان هم به کمبودهای مشابهی در این استان اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: «به ما تأکید می‌کنند از ماسک95 n استفاده کنیم در حالی که من تاکنون چنین ماسکی از نزدیک ندیده‌ام و تا چند روز پیش فقط از ماسک فیلتردار استفاده می‌کردم که با هزینه شخصی تهیه می‌شد». این پرستار از دیگر کمبودهای کادر درمان هم می‌گوید و توضیح می‌دهد:

«با همان دستکش که بیمار را ساکشن می‌کنیم، تلفن جواب می‌دهیم و خودکار دستمان می‌گیریم چون سهمیه دستکش واقعا پایین است. هوا هم گرم است و خیلی از همکاران استفاده از لباس مخصوص را کنار گذاشته‌اند چون قابل تحمل نیست».یک پرستار بیمارستان قلب و عروق  امام علی(ع) کرمانشاه هم دغدغه مشابهی را طرح می‌کند و با اشاره به افزایش مراجعه بیماران کرونایی به بیمارستان از کمبود تجهیزات کادر درمانی برای مقابله با کرونا گلایه می‌کند.

ماسک تنها تجهیزاتی است که در اختیار او و همکارانش قرار می‌گیرد که آن هم جیره‌بندی شده است. رضا تابش با بیان اینکه روزانه و در هر شیفت تنها 2 ماسک ساده به آنها تحویل داده می‌شود، از مثبت شدن تست اغلب پرسنل به دلیل کمبود تجهیزات حفاظتی خبر می‌دهد.


کمبود تخت‌های بیمارستانی 

فتانه احدی-کرج: در البرز آنطور که پرستار یکی از بیمارستان امام علی (ع) می‌گوید، همه تخت‌های بیمارستان پر شده است و گاهی جا برای پذیرش مراجعان جدید وجود ندارد. در آی‌سی‌یو هم تخت خالی وجود ندارد. هرچند در این استان اگر نیاز باشد بیمارستان کوثر دوباره به بخش ویژه کرونا تبدیل می‌شود، اما آینده را نمی‌شود پیش‌بینی کرد و اگر تعداد بیماران همین طور افزایش یابد، حتما  با کمبود تجهیزات مواجه خواهیم بود.مشکلی که در البرز دیده می‌شود در آذربایجان‌شرقی هم به عنوان معضل روزهای اخیر مطرح شده است.

یکی از مسئولان بیمارستانی تبریز به همشهری توضیح می‌دهد که تا حدود یک ماه قبل و با وجود افزایش بیماران، شرایط تحت کنترل بود، اما در روزهای اخیر با کمبود تخت‌های درمانی به‌ویژه تخت‌های مراقبت ویژه مواجه هستیم.او با اشاره به فوت روزانه 8 تا 10 نفر در استان از کمبود پرستار و پزشک متخصص و حتی رزیدنت‌های بخش تنفسی هم خبر می‌دهد. بنابر اظهار نظر عباسعلی درستی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز روزانه بیش از هزار تست کرونا در استان صورت می‌گیرد که حدود 40 درصد این تست‌ها مثبت است.

هرچند کمتر از یک‌سوم این مبتلایان بستری می‌شوند اما با توجه به ظرفیت 800 نفری بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و ظرفیت 300 نفری بیمارستان سینا به عنوان 2 بیمارستان مرجع این بیماری در استان و ادامه مراجعه بیماران، این مراکز درمانی با مشکل کمبود تخت و تجهیزات بهداشتی و درمانی روبه‌رو شده‌اند.


اجرای پروتکل‌ها، راه‌حل نهایی

با توجه به شیب صعودی آمار کرونا، براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است، طبق رنگی که برای نشان دادن وضعیت شیوع کرونا در استان‌های مختلف اعلام می‌شود، برای فعالیت 4 گروه شغلی، تصمیم‌گیری می‌شود. در این مصوبه مشاغل به 4 گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت‌شان ادامه می‌دهند. به عنوان مثال، در شرایط سفید هر 4 گروه فعالیت دارند.

در شرایط زرد، گروه 4 از فعالیت منع شده و در شرایط نارنجی گروه 3 نیز ممنوع می‌شود. اما در شرایط قرمز، فقط گروه یک می‌تواند فعالیت کند. گروه یک، شامل، تمام گروه‌های امدادی و درمانی، گروه‌هایی که برای تامین مایحتاج و ارزاق مردم فعالیت دارند و همچنین، خدمات اضطراری می‌شود، اما به طور کلی طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیاست کلی اجرای پروتکل‌ها و تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌هاست، نه اعمال محدودیت.


ممانعت از انجام تست کرونادر مراکز درمانی

سید مرتضی احمدپور- تبریز: در روزهای گذشته خبرهایی از استان‌های مختلف به گوش می‌رسد که مراکز درمانی از برخی بیماران سرپایی مشکوک به کرونا تست نمی‌گیرند. در تهران، همدان و همچنین آذربایجان‌شرقی این مسئله گزارش شده است. به گفته چند نفراز کادر درمانی بیمارستان‌های تبریز، محدودیت تست‌های کرونا موجب شده است تا عملا از مراجعان مشکوک به کرونا تست لازم صورت نگیرد و فقط به آزمایش عفونت خون اکتفا شود که این آزمایش هم با دفترچه بیمه تا 100 هزار تومان هزینه دارد.

در حال حاضر فقط از بیماران بالای60 سال و بدحال تست می‌گیرند و درباره افراد مشکوک به کرونا بدون ثبت در سامانه فقط توصیه‌های مراقبتی اکتفا می‌شود. ممانعت از تست کامل کرونا کادر درمانی را هم نسبت به ایمنی محیط نگران کرده است.


بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس تا پایان امسال احتمال بیکاری 2 تا 6 میلیون نفر برآورد می‌شودطبق اعلام وزارت بهداشت بیش از ۱۲۰ شهرستان کشور از نظر میزان شیوع کرونا در وضع قرمز قرار دارندسیاست کلی سیستم بهداشت و درمان کشور اجرای پروتکل‌ها و تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌هاست، نه اعمال محدودیت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha