از جمع فراری است؛ تا آنجا که می‌تواند از این دار‌و‌دسته که با فاصله در صف ایستاده‌اند، فاصله می‌گیرد. دور می‌شود. در کنجی در آخرین نقطه‌ای که مشرف است به آزمایشگاه پناه می‌گیرد. دست‌هایش را زنجیر می‌کند در سینه‌اش طوری‌که انگار بخواهد خودش را در آن پناهگاه ناامن محکم بغل کند.

در آزمایشگاه‌های تشخیص کووید-19چه خبر است

سلامت نیوز: از جمع فراری است؛ تا آنجا که می‌تواند از این دار‌و‌دسته که با فاصله در صف ایستاده‌اند، فاصله می‌گیرد. دور می‌شود. در کنجی در آخرین نقطه‌ای که مشرف است به آزمایشگاه پناه می‌گیرد. دست‌هایش را زنجیر می‌کند در سینه‌اش طوری‌که انگار بخواهد خودش را در آن پناهگاه ناامن محکم بغل کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،چند لایه دستمال کاغذی زیر 2ماسک ۳لایه چپانده، دهان و بینی‌اش به طرز بیرحمانه‌ای کیپ شده و مثل دونده‌ای که تازه به خط پایان مسابقات ماراتن رسیده، سخت نفس می‌کشد.سارا تنها آمده است. دلهره از چشمانش بیرون می‌ریزد. قرار است تا چند دقیقه دیگر وقتی جواب منفی تست کرونا را گذاشتند کف دستش، شادی‌اش را با بقیه تقسیم کند.

در جمع کوچک خانواده‌اش جشن بگیرد و به ریش دلهره‌های الان بخندد.دختر ۲۱ساله به ساعتش نگاه می‌کند؛ ۱۰صبح است. بند ماسک جراحی را محکم‌تر می‌کند، دستکش‌ها را می‌پوشد و به سمت آزمایشگاه می‌رود. به جمع ایستاده در صف که می‌رسد، نفسش را حبس می‌کند و طوری با احتیاط از کنار آنها رد می‌شود که غبار اطراف روی لباسش ننشیند.

سارا 2دقیقه پیش می‌گفت، می‌داند ۹۰درصد آدم‌هایی که در این صف ایستاده‌اند جواب کرونای‌شان مثبت است: «ازشون فاصله گرفتم، آخه من کرونا ندارم. تو یه آژانس هواپیمایی کار می‌کنم یکی از همکارانم که خیلی از من فاصله داره کرونا گرفته، من به‌خاطر استرس آمدم آزمایش بدهم.

هیچ علائمی هم ندارم حالم خوب خوبه. چند روز قبل آزمایش دادم و الان آمدم جوابش را بگیرم.»۱۰دقیقه بعد سارا کرونایی می‌شود. جواب تست مثبت است. صورتش رنگ گچ شده، مثل تسخیر‌شده‌ها، به آخر خط رسیده‌ها. توی پیاده‌رو فریاد می‌زند: «من نمی‌خوام بمیرم! من نمی‌خوام به‌خاطر کرونای لعنتی بمیرم. خدایا به‌خاطر هیچ و پوچ نباید بمیرم...»

واکنش کرونا‌مثبت‌ها به هیاهوی سارا 3 گونه است؛ دسته اول بی‌‌تفاوت هستند، گروه بعدی با او همزاد‌پنداری می‌کنند و برای احتمال مرگ‌شان پیش پیش اشک می‌ریزند، اما گروه سوم که واقع‌بینانه با موضوع روبه‌رو شده‌اند، سعی دارند به سارا بفهمانند: «نباید کرونا گرفت اما اگر مبتلا شدی هم دنیا به آخر نرسیده و قرار نیست بمیری.»برای سارا تاکسی می‌گیرند، راننده گذری بابت اینکه کسی سر کرایه با او چانه نمی‌زند، خوشحال است. سارا پشت‌سر راننده می‌نشیند، راننده شیشه را بالا می‌دهد، کولر را روشن می‌کند و ماسکش را بر‌می‌دارد تا در هوای سالم ماشین نفس بکشد!


تـست‌هـای مشکوک

۱۲۶‌آزمایشگاه تشخیص کرونا شبانه‌روزی در کشور فعالیت می‌کنند. در تهران علاوه بر انستیتو پاستور که به‌عنوان مرکز تشخیص ویروس کرونا معرفی شده، برخی بیمارستان‌ها و چند آزمایشگاه خصوصی هم در این زمینه خدمات می‌دهند که این روزها مقابل آنها، افراد مشکوک به کرونا صف می‌کشند. معروف‌ترین آزمایشگاه پایتخت، مرکز ویروس‌شناسی دکتر کیوان است در خیابان بهشتی.بین افرادی که برای تست کرونا به آزمایشگاه دکتر کیوان آمده‌اند، تعدادی پرستار و کادر درمانی بیمارستان‌ها هم هستند.

آنها و حتی تعدادی از مراجعه‌کنندگان می‌گویند تست رایگان بسیاری از بیمارستان‌ها برای تشخیص کرونا قابل اعتماد نیستند! به‌گفته فاطمه خانم «م» و خواهرش نرجس که هر دو پرستار 2 بیمارستان مختلف در تهران هستند، تست کرونای آنها در بیمارستان منفی بوده اما اینجا مثبت شده: «۴روز پیش به‌خاطر گلودرد و تب بالا تو بیمارستان خودمان تست دادیم گفتن منفیه. ما هم قاعدتا به کارمون تو بیمارستان ادامه دادیم اما 2روز بعد علائم شدیدتر شد. اومدیم اینجا تست دادیم، الان مثبت شد.

بازم خدا رو شکر که احتیاط کردیم اما مطمئنا خیلی‌ها رو به این ویروس آلوده کردیم. بالاخره آدم وقتی بدونه کرونا داره، بیشتر احتیاط می‌کنه تا وقتی اطلاع نداره از ناقل بودنش.»خانم رضایی، کارمند بخش خصوصی از مشکلاتی می‌گوید که یک تست اشتباه برای او و خانواده‌اش ایجاد کرده: «یک‌ماه پیش علائم کرونا داشتم. تو بیمارستان تست رایگان دادم، گفتن منفیه. با این تصور که کرونا ندارم به خونه رفتم. چند روز بعد حالم بد شد و بستری شدم. خدا رو شکر من خوب شدم اما هنوز درگیر بیماری کرونای پدر و مادرم و اطرافیانی هستم که به‌خاطر من مبتلا شدند.

امروز تست خواهرم هم مثبت شد؛ نگاهش کنید، اون گوشه ایستاده...»نه‌تنها پرسنل درمانی، حتی افراد عادی که به این آزمایشگاه مراجعه کرده‌اند هم از ناهمخوانی تست‌های رایگان با تست‌های آزمایشگاه‌های خصوصی شکایت دارند.آقای وحیدی ۴۵ساله راننده تاکسی است و به همشهری می‌گوید: «2روز به اصرار دخترم که خیلی نگران سلامتی من است، تست دادم توی بیمارستان.

قبول نکرد. گفت باید بریم آزمایشگاه خصوصی. همان ساعت در همان روز اومدم اینجا تست دادم. حالا بیمارستان می‌گه کرونا داری. اینجا تستم منفی شده! الان تکلیف من چیه!؟»

خطای کیت‌ها و کرونا‌دومی‌ها

خطای کیت‌های تشخیصی قابل کتمان نیست‌. شکایت‌های مردمی در این‌باره از طریق سامانه‌۱۹۰ به گوش وزارت بهداشت هم رسیده. محمد‌حسین حیدری، مدیرکل دفتر بازرسی وزارت بهداشت 2هفته پیش در نشست خبری که به‌صورت ویدئو‌کنفرانس در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت:«درمورد خطای کیت‌های تشخیصی متأسفانه این مسئله وجود دارد. بسیاری از این کیت‌ها بسته به اینکه تولید کدام شرکت داخلی یا خارجی باشند، میزانی از مثبت یا منفی کاذب دارند. این مشکل البته در ابتدای اپیدمی کرونا که مجبور بودیم هر کیت وارداتی یا حتی اهدایی را قبول کنیم بیشتر بود، اما با مدیریت انستیتو پاستور میزان خطای کیت‌های تشخیصی به حداقل رسیده است و آزمایشگاه‌های خصوصی هم تحت نظارت انستیتو پاستور کیفیت تست‌ها و زمان جوابدهی را بهتر کرده‌اند.»

محمد، پرستار یک بیمارستان دولتی امروز برای بار دوم تست کرونایش مثبت شده: «اسفند۹۸ کرونا گرفتم. بستری نشدم. درست مثل یه آنفلوآنزای خفیف بود. ۳روز تب و لرز و 2هفته سرفه؛ بعد تمام شد. اما چند روزه دوباره تب و گلودرد اومده سراغم. ۳روز پیش تست دادم، الان دوباره مثبته.»چندی پیش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در کره‌جنوبی اعلام کرد که آزمایش کرونای ۱۴۱بیمار پیشین کووید-۱۹ برای بار دوم مثبت شده است. البته قبل‌تر موارد محدودی هم از شهر ووهان چین، مرکز شیوع کرونا، گزارش شده بود اما هنوز یافته‌های علمی در مورد صحت و سقم ابتلا به کرونا برای بار دوم به نتیجه قطعی نرسیده است.


در همسایگی کرونا

از ۳۷نفری که طی ۳ساعت به این آزمایشگاه مراجعه کرده‌اند، جواب تست 23نفر مثبت است. هرچند پاسخگویی به‌صورت آنلاین است، اما بسیاری به‌صورت حضوری برای پاسخ مراجعه می‌کنند.رفت‌وآمد زیاد بیماران باعث شده کاسبان و اهالی محل شاکی شوند. در چند‌قدمی این آزمایشگاه سوپر‌مارکت، رستوران، مغازه میوه‌فروشی و دفتر مشاوره املاک واقع شده که هیچ‌کدام دل خوشی از این رفت‌وآمد‌ها ندارند.آقای مسعودی در دفتر املاکش یکه و تنها نشسته و ماسک را تا بیخ چشم‌ها بالا کشیده. چیدمان صندلی‌ها طوری است که کسی نتواند نزدیک شود. او می‌گوید‌ هر ۳مشاورش به کرونا مبتلا شده‌اند:

«افرادی که به این آزمایشگاه مراجعه می‌کنند، اغلب از ما آدرس آزمایشگاه رو می‌گرفتند. این در را باز می‌کردند و آدرس می‌گرفتند مشاورهای ما هم به‌خاطر همین موضوع کرونا گرفتند. الان پسرم به من گفته اگر سر کار بری ارتباطمون رو باهات قطع می‌کنیم. می‌ترسه منم کرونا بگیرم.» علاوه بر کاسبان و مغازه‌داران، اهالی محل هم از این وضعیت گلایه دارند. خانم سرابی می‌گوید: «اهالی این محل خدای ناکرده طرف صحبت‌شون بیمارها نیستن. ما به صاحب این آزمایشگاه و شهرداری انتقاد داریم. هیچ‌وقت این اطراف را ضد‌عفونی نکردند.

نقطه‌ای که اینقدر حساسه. نه پارکینگی داره نه سالن انتظار. بیچاره بیمارها تو پیاده‌رو می‌نشینند. انصاف هم خوب چیزیه.» تست کرونا این روزها در آزمایشگاه‌های خصوصی که گویا ضریب خطایشان کمتر است، ۲۵۰هزار تومان آب می‌خورد. بی‌شک بسیاری از مردم توانایی مالی ندارند و به همان تست‌های مجانی اکتفا می‌کنند. هرچند کرونا در اینجا و در صف جواب آزمایشگاه ترسناک‌تر و جدی‌‌تر است، اما بعد از گرفتن جواب مثبت آزمایش برای همه هم آنقدرها سخت نیست.

مادری به همراه دختر جوانش روی تنها نیمکت مقابل آزمایشگاه نشسته‌اند؛ بدون ماسک و دستکش در دوقدمی صف بیماران مشکوک به کرونا ظرف آبمیوه را سر می‌کشند. آنها با هم خوش و بش می‌کنند و لبخند می‌زنند. جواب تست‌شان مثبت است! مادر امیدوار است و می‌گوید: «‌تلاش کردیم که مبتلا نشیم‌ اما نشد. حالا پیش از مرگ وا‌ویلا کنیم که چی.

خدارو شکر که هنوز طوریمون نیست. فعلا حالم خوبه و بعدش هم خدا کریمه.» می‌گوید از همین‌جا می‌رود قرنطینه؛ برای 14روز و به همه می‌گوید که کرونا گرفته. در کیفش را باز می‌کند از میان بسته ۱۰۰تایی ماسک‌ها 2تا برمی‌دارند. ماسک‌‌ها را به چهره می‌کشند و در میان جمعیتی ناپدید می‌شوند که مثل آنها ماسک زده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha