شیوع بیماری کرونا احتمالا سلامت روان تعداد زیادی از ما را تحت تاثیر قرار داده است.

اهمیت سلامت روان و روان درمانی در دوران کرونا

سلامت نیوز: شیوع بیماری کرونا احتمالا سلامت روان تعداد زیادی از ما را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز، در این دوره و با توجه به شیوع ویروس کرونا ، احتمالا احساسات مختلف و متفاوتی را تجربه کرده باشید و درگیر مسائل روانشناختی مانند اضطراب، افسردگی، وسواس و عدم تمرکز و... باشید.
به طورکلی، در بحران ها معمولا ما در ابتدا شوکه می شویم و سپس به تدریج خود را با شرایط تطبیق می دهیم. با این حال، همه ی افراد به این صورت واکنش نشان نمی دهند و  در واقع، درک این موضوع خیلی مهم است که بسیاری از افراد توانایی تنظیم و تعدیل هیجان های منفی که در این زمان دارند تجربه می کنند ندارند!
و نیاز دارند که از کمک روان درمانگران استفاده کنند و به کمک آن ها بتوانند احساسات خود را تعدیل کنند و بهبودی پیدا کنند و بازدهی بهتری داشته باشند.
به عنوان مثال اگر بخاطر شرایط به وجود آمده همه گیری کرونا در چندین ماه گذشته، دچار افسردگی شده اید و نمی خواهید یا نمی توانید از خدمات روانشناسی و انواع روان درمانی افسردگی به صورت حضوری استفاده کنید می توانید از انواع  روان درمانی آنلاین و روانکاوی و مشاوره روانشناسی آنلاین و مجازی که در شرایط حال حاضر ایمن تر هم هستند، استفاده کنید.
همان طور که بیان شد، انتظار می رود که ما فراز و نشیب هایی را در این مدت تجربه کرده باشیم و انتظار می رود که به نوعی رفتار ها و سبک زندگی مان نیز دچار تغییراتی باشد.
با وجود همه استرس ها و آسیب هایی که همه گیری ویروس کرونا ایجاد کرده است، ما می توانیم فعالیت هایی را که برای خود و خانواده خودمان انجام می دهیم تا حدودی کنترل کنیم، برای مثال می توانیم یک برنامه فعالیتی در خانه یا برنامه ای بهزیستی (بهبود دهنده  سلامت روان) را برای خود و خانواده مان ایجاد کنیم.



چگونه یک برنامه بهزیستی ایجاد کنیم؟

 در ادامه نکاتی که برای تهیه یک برنامه بهزیستی دارای اهمیت است را بیان می کنیم: 


به فعالیت های معمول خود بچسبید یا آن ها را با وضعیت جدید سازگار کنید:

در یک زمان یکسان مشخص بیدار شوید و در زمان مناسب هم به رخت خواب بروید.
اهداف بسیار بلند پروازانه برای خود تعیین نکنید!
به فرزندان تان نیز کمک کنید که این کار را انجام دهند( با نوجوانان خود صحبت کنید و برنامه ای با فرزندان خود ایجاد کنید).
فضایی پیدا کنید که بتوانید در آن جا  کار کنید. این مکان را به محلی که برای کار کردن به آن جا می روید تبدیل کنید. این درمورد فرزندانتان اگر به مدرسه یا دانشگاه می روند نیز صادق است. 
به زمان مطالعه – یا کار خود مطابق معمول پایبند باشید.
مطابق زمان معمول غذا بخورید.


با دیگران در ارتباط باشید

گفتگو با خانواده و دوستان خود داشته باشید(تماس تلفنی، تماس تصویری و ..)  به دیگران بگویید که چه احساسی دارید و به چه چیزهایی نیاز دارید:

می توانید با یکی از دوستان تان که حمایت گر است در تماس باشید، همچنین اطمینان حاصل کنید که فرزندانتان نیز با دوستانشان به صورت آنلاین ارتباط دارند.
تیم های کار گروهی، اگر آنها را برای کار یا مدرسه و دانشگاه دارید در این شرایط دارید باید مرتبا به صورت آنلاین ملاقات هایی را ترتیب دهیدو در تماس با  آن ها باشید.


کارهایی را انجام دهید که از آن ها لذت می برید

کتاب هایی را بخوانید که زمان مطالعه آن ها را نداشته اید، نقاشی بکشید، برقصید ، آواز بخوانید، انجام بازی هایی با خانواده، کلاس های آنلاین در زمینه های مختلف، فیلم ها و سریال های مورد علاقه تان را ببینید، پرورش و رسیدگی گیاهان، پیاده روی و انجام فعالیت های ورزشی و غیره.

غوطه وری در اطلاعات را کاهش دهید

ما دائما غرق در اطلاعات، پیام ها و اخبار ها هستیم.
استرس یک واکنش طبیعی است زمانی که ما از همه طرف تحت فشار قرار بگیریم. این استرس ها  همچنین بر بدن ما منعکس می شوند . یعنی به عنوان مثال،  ما احساس خستگی می کنیم و یا سیستم ایمنی بدن ما ضعیف تر می شود.
بنابراین در معرض اطلاعات و اخبار های بد و استرس آمیز قرار گرفتن را کنترل کنید. ما نمی توانیم از وضعیتی که در آن قرار داریم فرار کنیم، اما می توانیم قرار گرفتن در معرض شرایط استرس آمیز را برای خود تغییر دهیم.


بر خلق خود نظارت داشته باشید

می توانید از مقیاس خودآگاهی استفاده کنید. به این فکر کنید که می توانید احساسات تان را از 1 تا 10 در مقیاس قرار دهید. شماره 1 احساس شادی است و شماره 10 وقتی احساس بدی دارید. از قبل طرحی تهیه کنید که چگونه با احساس نا خوشایند کنار می آیید. یک برنامه تهیه کنید : برای مثال  وقتی احساس نا خوشایندی دارم، استراحت می کنم و آهنگ مورد علاقه ام را  گوش می کنم، با یک فردی تلفنی صحبت می کنم . این برنامه ریزی به شما کمک می کند که وقتی احساسات ناخوشایند را تجربه می کنید سریع تر اقداماتی را انجام دهید.

 
برنامه ریزی کنید و یک روز عالی داشته باشید!

تمرکز کنید بر اینکه اکنون و حالا چه چیزی در حال رخ دادن است.
در برنامه ی روزانه ی خود ورزش را قرار دهید.
سپاسگذاری کنید (هر روز صبح یک ، دو یا سه چیز را یادداشت کنید که از آنها سپاسگزار هستید).
دستاوردهای خود را در انتهای روز جشن بگیرید (در مورد کلیه کارهایی که در طول روز موفق به انجام آن شده اید تأمل کنید).


با خودتان مهربان باشید!

اگر شما حس انجام کاری را ندارید، اشکالی ندارد. مهم است که در این دوران کرونا با خودتان مهربان باشید و خودتان را بخاطر اینکه مطابق معمول انرژی انجام کار ها و درس های تان را ندارید سرزنش نکنید. و زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید تا انرژی لازم را برای انجام کار ها بازیابید.

کمک حرفه ای دریافت کنید

تمام مواردی که در بالا بیان شد، بخشی از کار هایی است که به شما برای حفظ و بهبود سلامت روان تان در این دوران شیوع ویروس کرونا کمک می کند.
علی رغم  اهمیت این موارد برای بهبودی سلامت روان در دوران کرونا، و ضرورت انجام آن ها باز هم بنظر می رسد که همیشه خود فرد نمی تواند باعث بهبود حالات روانی و تعدیل احساسات منفی و به طور کلی مشکلاتی که با آن ها مواجه می شود، باشد.
یعنی در برخی موارد، این اضطراب و اندوهی که فرد در حال تجربه کردن است خیلی از فعالیت هایش را تحت تاثیر قرار داده و به نوعی فعالیت های زندگی اش را تحت تاثیر قرار داده و مختل کرده است.
برای همین منظور، بهتر است که این افراد از روان درمانی استفاده کنند.
و در ارتباط با یک روان درمانگر خوب قرار بگیرند تا مسائل و مشکلات و احساسات خودشان را با او در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • شادی ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
    0 0
    واقعاً سخته تو این دوران از افسردگی دور موند :(