دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵

با وجود همه هشدارها و درخواست‌ها در رابطه با اینکه مردم در تعطیلی چند روزه (ششم تا نهم شهریور) به سفر نروند و رفتن مردم به سفر باعث بروز زودهنگام موج سوم کرونا در کشور می‌‌شود، اما گوش کسی به این هشدارها بدهکار نبود و سیل مسافران به‌سوی شهرهای شمالی از چهارشنبه شب سرازیر شد.

موج سوم کرونا؛ سوغاتی سفرهای اخیر

سلامت نیوز: با وجود همه هشدارها و درخواست‌ها در رابطه با اینکه مردم در تعطیلی چند روزه (ششم تا نهم شهریور) به سفر نروند و رفتن مردم به سفر باعث بروز زودهنگام موج سوم کرونا در کشور می‌‌شود، اما گوش کسی به این هشدارها بدهکار نبود و سیل مسافران به‌سوی شهرهای شمالی از چهارشنبه شب سرازیر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از رونامه آرمان ملی ،این درحالی است که استان‌های مازندران و گیلان به لحاظ شدت شیوع کرونا در وضعیت قرمز و استان گلستان در وضعیت هشدار قرار دارد. در روزهایی که مردم در شبکه‌های اجتماعی دائم عکس‌های سفرشان را به رخ دیگران می‌کشند، پلیس راهور ناجا از ترافیک سنگین در محور یک‌طرفه چالوس به سمت تهران در روز یکشنبه خبر داد. همچنین ترافیک در محور هراز نیز نیمه‌سنگین است.

همچنین در آزادراه قزوین ـ رشت نیز ترافیک به صورت نیمه‌سنگین و پر‌تراکم وجود داشت. جاده‌های منتهی به استان مازندران و گیلان در شرایطی با حجم سنگین ترافیک روبه‌رو شدند که بسیاری به‌خوبی می‌دانند این استان‌ها در شرایط قرمز هستند و هجوم مسافران به شهرهای این دو استان، در روزهای آینده باعث بروز وضعیت فراتر از قرمز می‌شود، همچنین بسیاری از مسافران هنگام بازگشت به شهرهایشان سوغاتی کرونا را همراه خود می‌آورند.

حمیدرضا مبشری، رئیس شبکه بهداشت شهرستان رامسر که طی تعطیلات گذشته با حجم بسیار بالایی از مسافر روبه‌رو بوده، از بروز فاجعه در روزهای آینده و موج سوم کرونا در این شهرستان خبر داده است. همزمان مینو محرز، عضو کمیته ملی مقابله با کرونا می‌گوید به دلیل سفرهای زیاد در این روزها در آینده نزدیک شاهد شدت گرفتن کرونا خواهیم بود و با وجود روند کاهشی موارد ابتلا و مرگ بر اثر کووید19 هنوز 28 استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. در این بین نیز قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت از مسافرانی که به مازندران سفر کرده‌اند، گلایه کرد و گفت: نگران افزایش آمارهای ابتلا به کرونا پس از این سفرها هستیم. کادر درمانی با تمام توان مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند اما با بی‌توجهی عده‌ای از مردم، آنها هم خسته می‌شوند».


شرایط خطرناک است
اما برای آنهایی که گوش‌هایشان را در مقابل همه هشدارهای کاشناسان گرفته‌اند و چشم‌شان را بر وضعیت کشور بسته‌اند و سفر چند روزه را به ابتلا به کرونا ترجیح داده‌اند، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران یک پیام دارد. علیرضا زالی از احتمال ایجاد پیک بعدی بیماری با افزایش سفرها خبر داد و گفت: قطعا با شرایط سخت‌تری مواجه خواهیم شد چون کادر درمانی دیگر توانی برای افزایش بیماران ندارد.

‌ وی یادآور شد: هم در عید نوروز، هم در عید فطر و هم در تعطیلات متراکم خردادماه این افزایش آماری برای ما اثبات شده است، بنابر‌این یکی از عوامل پرخطر و پر‌ریسک سفرهایی است که انجام می‌شود، به‌ویژه در استان‌هایی که وضعیت قرمز بیماری را دارند هرگونه تردد می‌تواند در چرخش این ویروس اثر داشته باشد.


تداوم کاهش آمار مرگ و میر
در این بین کاهش آمار مرگ و میر در چند وقت گذشته، یکی از دلایل سهل‌انگاری مردم نسبت به سفر به استان‌های شمالی بود. طبق آمار وزارت بهداشت از شنبه (8 شهریور) تا یکشنبه (9 شهریور99) 1754 بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند و 103 بیمار جانشان را از دست دادند. با احتساب این آمار، مجموع بیماران کووید19 در کشور به 373 هزار و 570 نفر رسید و تا‌کنون 21 هزار و 462 نفر جانشان را از دست داده‌اند.

همچنین 3759 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند. بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند و وضعیت استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در حالت هشدار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha