دوشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 299729

آلودگی هوا در ایران در حالی با همه‌گیری کرونا به فراموشی سپرده شده که این پدیده 3برابر کشنده‌تر از ابتلا به کرونا در کشور است. براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کرونا طی یک‌سال اپیدمی خود در ایران در بدترین حالت جان 50هزار نفر را خواهد گرفت.

سال سخت تنفس

سلامت نیوز:آلودگی هوا در ایران در حالی با همه‌گیری کرونا به فراموشی سپرده شده که این پدیده 3برابر کشنده‌تر از ابتلا به کرونا در کشور است. براساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، کرونا طی یک‌سال اپیدمی خود در ایران در بدترین حالت جان 50هزار نفر را خواهد گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،اما آلایندهای احتراقی احتمالا موجب مرگ زودرس  هزاران ایرانی خواهد شد. آنچه از آمار و ارقام روزهای آلوده در سال99 به‌دست می‌آید، گویای این واقعیت است که عوامل آلوده‌کننده هوا در کشور به‌وضوح به حال خود رها شده‌اند و همه توجه مسئولان صرف مبارزه با کرونا شده که موفقیت در مقابله با آن با یک مسافرت یا حضور در یک مراسم زیر سؤال می‌رود. 

سال‌هاست که آلودگی هوا معضل مهم محیط‌زیست در ایران است و 14نهاد رسمی کشور، طبق قوانین بالادستی باید برای کاهش آن فعالیت کنند. اما نداشتن نظارت کافی بر این نهادها از یک‌سو و فراموش‌کردن اولویت‌های حیاتی از سوی دیگر، صحنه را به نفع آلودگی هوای گسترده در پاییز و زمستان سال‌جاری فراهم کرده است. اما آلودگی هوا عامل صدها بیماری خطرناک و مؤثر در کشور است.

ابتلا به «آلزایمر»، «ام.‌اس»، «پارکینسون»، «‌بیماری‌های قلبی-عروقی»، «بیماری‌های تنفسی»، «خودایمنی»، «سقط جنین» و البته «مرگ زودرس» ازجمله مهم‌ترین بلایایی است که با آلاینده‌های سمی در شهرهای کشور ایجاد می‌شوند. در برابر چنین موجی هرسال برنامه‌های کوتاه‌مدت و کم‌اثر اجرا می‌شود اما هیچ‌یک آنگونه که باید کارایی ندارند و سال‌جاری نیز این شرایط تشدید و وضعیت بد و بدتر می‌شود.


مرگ زودرس

گزارش اخیر سازمان بهداشت جهانی درباره آلودگی هوای خاورمیانه با اشاره به تبعات آلودگی هوا در 7شهر بزرگ ایران نشان می‌دهد که سالانه ۲۹هزار و ۵۰۰نفر در این شهرها به‌طور مستقیم جان خود را بر اثر آلودگی هوا از دست می‌دهند. این تعداد فوتی ۸درصد مرگ‌ومیرها در کشور است. سازمان بهداشت جهانی این پیش‌بینی را با آلودگی هوای سال۱۹۵۳ لندن مقایسه کرده است. لندن آلوده هر هفته 7هزار قربانی  می‌گرفت.


هشدار پاییز

یناگفته پیداست که در پاییز با توجه به وارونگی دما، آلودگی هوا نیز افزایش می‌یابد. این وضعیت در حالی نگران‌کننده‌تر می‌شود که قرار باشد ستاد ملی کرونا که پیش از این 3بار طرح ترافیک را در تهران و شهرهای بزرگ کشور تعطیل کرد، باز هم چنین نسخه‌ای برای مردم بپیچد. بر مبنای تصمیم این ستاد، در 6‌ماه نخست امسال نسبت به سال قبل تعداد روزهای آلوده کاملا قابل مشاهده بود و تعداد گزارش روزهای آلوده بیشتر شد.

مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست آنگونه که سازمان حفاظت محیط‌زیست منتشر کرد، در این‌باره گفته است: مردم در پاییز و با شرایط بیماری کرونا بار رفت‌وآمد بر‌ خودرو‌های شخصی است که همین موضوع، موجب تشدید آلودگی هوا خواهد شد.


و اما مازوت

معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور فقط به‌ خودروها محدود نمی‌شود. طی ماه‌های اخیر گاز در تعداد زیادی از نیروگاه‌ها قطع ‌شد و آنها به سمت سوخت جایگزین یعنی گازوئیل و مازوت رفتند. یکی از شواهد آن اینکه طی 17روز نخست شهریورماه امسال، غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در شهر تهران به نحو عجیبی افزایش یافت.احمد طاهری، مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوا در این‌باره  می‌گوید:

حداکثر غلظت این آلاینده در روزهای عادیppb ۲۰ است که طی این دوره زمانی، این میزان 5برابر افزایش داشت. با بررسی‌های صورت‌گرفته و تعطیلی 4روزه در میانه این دوره، بالاترین احتمال مربوط به استفاده از سوخت‌های دیزل با گوگرد بالا یا مازوت در صنایع واقع در جنوب شهر تهران است که دی‌اکسیدگوگرد بالا تولید می‌کنند و پیش از این نیز بارها سابقه چنین اقدامی داشته‌اند.


 همدستی آلودگی هوا و کرونا 


دوم شهریورماه سال‌جاری  در گزارشی درباره «احتمال اوج‌گیری کرونا با آلودگی هوا» هشدار داد. به‌تازگی نیز دکتر سیدمحمد جزایری، رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی ایران در این‌باره اعلام کرد که مقالات علمی معتبر دنیا نشان می‌دهند آلودگی هوا سبب آسان‌تر شدن انتقال ویروس کرونا و افزایش موارد بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از آن می‌شود.

به‌گفته جزایری، در کشور ما به دلایل مختلف، میزان آلاینده‌های هوا در شهرهای بزرگ به‌خصوص تهران بالاست و معمولا از اواخر پاییز شاهد پدیده وارونگی دما هستیم که این موضوع احتمال شیوع بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد. درصورتی که برنامه‌های منظم برای رفع معضل آلودگی هوا اندیشیده نشود، به‌احتمال فراوان شاهد افزایش چشمگیر موارد کووید-۱۹ خواهیم بود. بنابراین، باید دستگاه‌های اجرایی کشور از الان به فکر چاره‌اندیشی برای کاهش این معضل در آستانه ورود به فصل پاییز باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha