سه‌شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 299779

اگر چه مدتی است که جنگل‌های کشور طعمه حریق شده‌اند و خسارت‌های زیادی دیده‌اند اما آنطور که در خبرها آمده است تنها مشکل جنگل‌ها، حریق نیست و دخالت انسان، تعرضات و قطع درختان و... به این منابع ارزشمند طی سال‌ها باعث طغیان و ظهور برخی آفات شده است.آفاتی که اگر برای مقابله با آن‌ها تدابیری اتخاذ نشود، می‌توانند همانند آتش این منابع ارزشمند را نابود کنند.

تهدید جنگل‌ها، از آتش تا ملخ

سلامت نیوز:اگر چه مدتی است که جنگل‌های کشور طعمه حریق شده‌اند و خسارت‌های زیادی دیده‌اند اما آنطور که در خبرها آمده است تنها مشکل جنگل‌ها، حریق نیست و دخالت انسان، تعرضات و قطع درختان و... به این منابع ارزشمند طی سال‌ها باعث طغیان و ظهور برخی آفات شده است.آفاتی که اگر برای مقابله با آن‌ها تدابیری اتخاذ نشود، می‌توانند همانند آتش این منابع ارزشمند را نابود کنند.

آفت‌های مختلف  در دو سال گذشته

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،خیلی بی‌سر و صدا به جان جنگل‌ها افتاده و آن‌ها را از درون نابود می‌کند.حتی شاید بیشتر از آتش‌سوزی‌هایی که چند وقت اخیر سر و صدای زیادی کرده جان جنگل‌ها را به خطر انداخته است. روز گذشته مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها گفت: «طی دو سال اخیر خسارات آفات در تمام عرصه‌های منابع طبیعی از جمله جنگل‌های طبیعی، بیابان، جنگل‌های دست کاشت و مراتع افزایش پیدا کرده است.»


ملخ‌ها، خطرناک‌ترین آفات 

حمله ملخ‌ها به مزارع کشاورزی چند سالی است در کشور ما تکرار می‌شود. این آفت آنقدر خطرناک است که اگر کنترل نشود  امنیت غذایی کشور را تهدید می‌کند. سال گذشته یورش ملخ‌ها ۳۸‌درصد جنگل‌ها و بیشه‌زارها، ۲۱‌درصد باغ‌ها و مزارع و ۳۶‌درصد تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین ۲۱‌درصد مراتع درجه یک و دو کشور را در استان‌های خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان‌و‌بلوچستان و جنوب استان کرمان تحت‌تاثیر قرار داد. برای از بین بردن ملخ‌ها در هر هکتار زمین، علاوه بر سم‌پاشی زمینی، گاهی لازم است از سم‌پاشی هوایی استفاده شود. 

امیر مسعود جلالی  هم مهم‌ترین آفت را ملخ‌ها عنوان کرد و با اشاره به اینکه در همه نواحی رویشی کشور یک سری آفات کلیدی وجود دارد، اظهار کرد: «این آفات کلیدی شناسایی شده‌اند. برای مثال در برخی از جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی کشور با آفت شپشک سفید تاغ، ملخ کوهان‌دار، آفت برگ‌خوار و مکنده‌ها مواجه هستیم.

مهم‌ترین آفاتی که سالانه خسارت زیادی به ما وارد می‌کند ملخ‌ها هستند که بخشی از آن‌ها بومی و بخشی دیگر مهاجرند. بد نیست بدانید  ملخ قدرت پرواز بسیار زیادی دارد و در یک شبانه‌روز می‌تواند تا 150‌کیلومتر پرواز کنند. ملخ‌ها در مسیر عبور خود با تغذیه از سبزینه‌های مختلف ازجمله جنگل‌ها، باغ‌های میوه، علوفه، غلات، صیفی و مراتع را از بین می‌برند و با توجه به قدرت تخریبی بالایی که دارند باعث قحطی در منطقه نیز می‌شوند.

همچنین ملخ صحرایی می‌تواند 6 تا 20‌ساعت بدون وقفه با سرعت وزش باد 12 تا 120‌کیلومتر بر ساعت پرواز کند. این ملخ‌ها وزن دو تا سه گرم دارند و در حمله آخرشان به جنوب کشور دیده شده که به جز سبزینه‌ها به تنه درختان نیز حمله‌ور شده‌اند.


آفات بلای جان جنگل‌ها

طغیان آفت‌ها در جنگل‌های کشور باعث شده است که درختان خشک شوند. هر چند نمی‌توان از این بلا رهایی یافت اما می‌توان با پیشگیری جنگل‌ها را در مقابل آن ایمن کرد. مدیر کل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل‌ها  با بیان اینکه برخی آفات قرنطینه‌ای هستند و از کشورهای دیگر به کشور ما وارد می‌شوند، تصریح کرد:

علاوه بر این برخی آفات عمومی هستند که به بخش‌های مختلفی از جمله حوزه کشاورزی، باغبانی و منابع طبیعی خسارت‌هایی را وارد می‌کنند. دسته‌ای دیگر از آفات نیز اختصاصی هستند که در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی و منابع طبیعی دیده می‌شوند. مدیریت آفات عمومی و قرنطینه‌ای برعهده سازمان حفظ نباتات و مدیریت آفات اختصاصی در منابع طبیعی برعهده ماست.

او با اشاره به اینکه آفات اختصاصی در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی از جمله ملخ کوهان‌دار تاغ، موریانه، موش‌ها و... هر ساله خسارتی را وارد می‌کنند، گفت: دوران اوج ظهور و خسارت این‌ها مشخص است و باتوجه به آن برنامه‌هایی را برای کاهش خسارات دنبال می‌کنیم. به گفته جلالی طی دو سال اخیر نوسانات اقلیمی سبب شده است که خسارات آفات در تمام عرصه‌های منابع طبیعی از جمله جنگل‌های طبیعی، بیابان، جنگل‌های دست کاشت و مراتع افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: از آنجایی که محدودیت‌هایی برای استفاده از ترکیبات شیمیایی در عرصه‌های طبیعی وجود دارد، اولویت ما برای مقابله با آفات استفاده از سموم شیمیایی نیست. به همین دلیل کنترل‌های مکانیکی و بیولوژیک در دستور کار است و در حال حاضر برای آنکه بتوانیم مدیریت بهتری در زمینه کنترل آفات در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی کشور داشته باشیم دو رویکرد اصلی را با همکاری دفتر امور بیابان پیگیری می‌کنیم.


خسارت آفت‌ها را حداقل می‌رسانیم

چند وقتی است که در جنگل‌های زاگرس بیماری جوانه خوار بلوط، قارچ ذغالی و سوسک چوبخوار وجود دارد، همچنین شاهد انواع آفات و بیماری در جنگل‌های هیرکانی هستیم که آفت‌های شاخص، شب پره و قارچ بلایت شمشاد است که ۴۲‌هزار هکتار و بیش از ۸۰‌درصد شمشادزارها در منطقه هیرکانی آلوده به این بیماری هستند. 

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت  سازمان جنگل‌ها تصریح کرد: «براساس این دو رویکرد برنامه‌هایی برای عرصه‌هایی داریم که از قبل در آن‌ها جنگل‌کاری صورت گرفته و عرصه‌هایی که قرار است طی سال‌های آینده در آن جنگل‌کاری صورت بگیرد. از این‌رو باید برای جنگل‌کاری‌های جدید در عرصه‌های بیابانی کشور دقت و هماهنگی‌های بیشتری در زمینه انتخاب نهال، محل، نوع و تاریخ کشت داشته باشیم. از سوی دیگر یک سری اقدامات فنی در عرصه‌هایی که از قبل جنگل‌کاری شده‌اند از جمله عملیات پرورشی، جوان‌گرایی نهال‌ها و مقاوم‌سازی آن‌ها انجام دهیم تا خسارت‌های آفات به حداقل برسد.

جلالی در ادامه گفت: برای مقابله با آفات عمومی نیز هماهنگی‌هایی را با کمیته تخصصی گیاه پزشکی انجام داده‌ایم  و قرار شد که پس از این برای نقل و انتقال نهال‌ها و کاشت آن‌ها گواهی سلامت نهال را دریافت کنیم تا مطمئن شویم که سالم‌ترین نهال را در عرصه‌های بیابانی کشت می‌کنیم. او در پایان ضمن اشاره به همکاری با موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اظهار کرد:

تاکید ما این است که اقدامات مقابله‌ای با آفات به جای اینکه استانی صورت گیرد منطقه‌ای باشد چراکه بعضی اوقات دیده می‌شود که یک آفت به صورت مشترک به چند استان خسارت می‌زند و اگر مقابله با آن منطقه‌ای نباشد در دفع آفت به‌طور کامل موفق نخواهیم بود.

پیش از این وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری  گفته بود: طغیان گسترده آفات در جنگل‌های دست کاشت مناطق بیابانی کشور که به سبب برخی عوامل اقلیمی و انسانی رخ داده، سابقه نداشته است و اگر این جنگل‌های دست کاشت از بین برود طوفان‌های ماسه‌ای می‌تواند روستاها و شهرهای بزرگ را در بر بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha