واکسن کرونا می‌‌تواند یکی از ارزشمندترین دستاوردهای پزشکی قرن باشد، به همین دلیل تمام کشورهای جهان برای ساخت آن در تلاش هستند؛ البته نه فقط برای اینکه جان میلیون‌ها انسان را نجات دهند بلکه هر کشوری می‌‌خواهد افتخار این را به دست آورد که به اختلالی که شیوع کرونا در جهان ایجاد کرده است، پایان دهد و کشوری که موفق شود، قطعا اعتبار زیادی در علم پزشکی کسب خواهد کرد.

چینی‌ها، یک قدم نزدیک‌تر به واکسن کرونا

سلامت نیوز:واکسن کرونا می‌‌تواند یکی از ارزشمندترین دستاوردهای پزشکی قرن باشد، به همین دلیل تمام کشورهای جهان برای ساخت آن در تلاش هستند؛ البته نه فقط برای اینکه جان میلیون‌ها انسان را نجات دهند بلکه هر کشوری می‌‌خواهد افتخار این را به دست آورد که به اختلالی که شیوع کرونا در جهان ایجاد کرده است، پایان دهد و کشوری که موفق شود، قطعا اعتبار زیادی در علم پزشکی کسب خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،با این حساب بعد از شیوع کرونا تا به حال چندین کشور اطلاعات بسیار مهمی در رابطه با ساخت واکسن پیدا کرده و بعضی‌ها هم مدعی شده‌اند که تا چند ماه دیگر واکسن را به بازار جهانی عرضه خواهند کرد. در این بین روسیه در ساخت واکسن بیش از همه کشورها مدعی است و با وجود اینکه واکسن تولیدشده توسط روس‌ها بسیار سر و صدا کرد اما چینی‌ها از روس‌ها چند قدم جلوتر هستند و انگار سازمان بهداشت جهانی به آن اعتماد بیشتری دارد.

واکسن چینی‌ها حتی از واکسن ساخت آمریکا هم یک سر و گردن بالاتر است. این در حالی است که کشورهایی نظیر آمریکا اصلا دوست ندارند کشوری مثل چین که یک قدرت نوظهور است، در یافته‌‌‌های علمی از او پیشی بگیرد. در این گزارش همه‌چیز درباره واکسن چینی را آورده‌ایم.این روزها چینی‌ها در تکنولوژی، صنعت و حتی علم پزشکی از کشوری که خود را ابرقدرت معرفی می‌کند و دیگر کشورهای مدعی، پیشی گرفته و حالا هم مدعی شده‌اند که چند ماه دیگر واکسن کرونا را عرضه خواهند کرد.

عزم راسخ چین برای ساخت واکسن کرونا بر هیچ‌کس پوشیده نیست. نیمی از ۶ واکسن پیشتاز در دنیا که به مرحله نهایی یعنی کارآزمایی‌ وسیع رسیده‌اند، به این کشور تعلق دارند.27 مرداد بود که مقامات چینی از ثبت نخستین واکسن ضدکرونای ساخت این کشور خبر دادند. این واکسن که Ad5-nCoV نام دارد، توسط شرکت دارو‌‌سازی «کان سینو» چین و با سرپرستی «چن وی»، متخصص بیماری‌های عفونی این کشور، تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی republicworld «گویژن وو» کارشناس ارشد ایمنی زیستی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین در مصاحبه با تلویزیون دولتی چین اعلام کرد: «آزمایش‌های بالینی مرحله سوم این واکسن‌ها به آرامی پیش‌ رفت و واکسن‌‌ها می‌توانند در ماه نوامبر(10 آبان تا 9 آذر) یا دسامبر(10 آذر تا 10 دی) سال جاری برای استفاده عموم آماده شوند.»

 قیمت واکسن چینی 150 دلار است

در حال حاضر، چهار واکسن چینی که برای مقابله با کووید۱۹ ساخته شده‌اند، در مرحله نهایی آزمایش‌های بالینی قرار دارند. کارشناس ارشد ایمنی زیستی چین در مصاحبه‌ای گفته که خود از این واکسن استفاده کرده و هیچ عارضه جانبی را تجربه نکرده؛ البته او مشخص نکرد که از کدام واکسن استفاده کرده است. شرکت دارو‌‌سازی سینوفارم، سازنده یکی از واکسن‌های ضدکرونای چین که در حال طی مرحله نهایی آزمایش‌های کلینیکی است، بهای این واکسن را حدود ۱۵۰ دلار اعلام کرد.

طبق نظرسنجی‌‌ای که در شبکه ویبو چین در میان پنج هزار نفر انجام شده است، نشان می‌دهد که نیمی از مردم گفته‌اند قدرت چنین پرداختی را ندارند و نیمی دیگر ادعا کرده‌اند بهای واکسن ناچیز است و مایل به تزریق آن هستند؛ البته رییس یکی از شرکت‌های دارو‌‌سازی چین اعلام کرده است لازم نیست که همه یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت چین این واکسن را تزریق کنند اما پیشنهاد میشود که دانشجویان یا کسانی که در شهرها مشغول کار هستند، واکسن بزنند و در روستاها و مناطق محروم که کم جمعیت‌تر هستند، ضرورتی برای این کار نیست.

بد نیست بدانید که شرکت سینوواک بایوتک به تازگی اعلام کرده که واکسن چین کاملا برای سالمندان بی‌خطر است و هیچ عوارض جانبی برای آنها به دنبال ندارد. این درحالی مطرح شده که مقامات بهداشت و درمان چین معتقدند سیستم ایمنی سالمندان در مقایسه با جوانان ضعیف‌تر عمل می‌کند؛ اما به گزارش globalnews، این واکسن با ایجاد ایمنی در بدن سالمندان، می‌تواند از آنها در برابر ویروس کرونا نیز دفاع کند.

 اولین واکسن استنشاقی، یافته علمی چینی‌ها

اینکه می‌گوییم چینی‌ها در یافته‌های علمی چند قدمی جلوتر از کشورهای دیگر هستند یک ادعا نیست، به تازگی عده‌ای از پژوهشگران موفق به تولید نانوواکسنی برای مقابله با ویروس کرونا شده‌اند که برخلاف سایر روش‌ها تزریقی نیست. این پژوهشگران در مقیاس آزمایشگاهی یک واکسن حاوی نانوذرات ساختند که به‌صورت استنشاقی استفاده می‌شود. هنوز مدت زیادی از یافته دانشمندان نگذشته بود که دانشگاه هنگ‌کنگ (HKU) اعلام کرد واکسن استنشاقی کووید۱۹ که به‌طور مشترک توسط گروه میکروب‌شناسی این دانشگاه و موسسات مینلند ساخته ‌شده است، برای ورود به آزمایش‌های بالینی تایید شد.

بااینكه چند هفته بعد کشور انگلیس هم مدعی ساخت واکسن استنشاقی کووید19 شد اما چینی‌ها معتقد بودند واکسن آنها اولین واکسن استنشاقی کووید۱۹ است که توسط سازمان ملی پزشکی چین برای آزمایش بالینی روی انسان تایید شده است.» ناگفته نماند که در صورتی که این پروژه با موفقیت انجام شود، پتانسیل بالایی برای توسعه سریع واکسن‌های مورد نیاز دارد.  

کشورهایی که به کمک آمده‌اند

برای اینکه کشوری بتواند تست‌های بالینی گسترده‌ای انجام شود، نیاز به جامعه آماری بالایی دارد. اوایل شهریور بود که خبر رسید چین آزمایش‌های بالینی را با تزریق به کارگران معدن شروع کرده است. دولت چین بعد از انجام تست روی ارتش و کارمندان خود حالا دنبال جامعه آماری وسیع‌تری می‌گردد.

از قرار معلوم آرژانتین، پرو، مراکش، بحرین و امارات متحده عربی به گروه ملی زیست‌فناوری چین اجازه انجام مرحله سوم آزمایش را در کشور خود داده‌اند اما در این میان رابطه چین و امارات متحده عربی بیشتر سر زبان‌ها افتاده است. کشور چین این روزها با همکاری کشور امارات متحده عربی تست‌های بالینی خود را به سرانجام می‌رساند چراکه خبر تایید تست اورژانسی این واکسن روی کارمندان حوزه سلامت کشور امارات متحده عربی منتشر شده است.

از قرار معلوم این واکسن در اختیار 31 هزار داوطلب کادر درمان این کشور قرار گرفته است؛ البته مقام مسوول سازمان ملی مدیریت بلایا و بحران‌های اورژانسی امارات متحده عربی بعد از بررسی نتایج فازهای قبلی تست راضی به تست مجدد روی کادر بهداشت این کشور شده است.

دولت امارات متحده عربی اعلام کرده که واکسن سینوفام در ماه ژوئن تاییدیه خود را از دولت چین دریافت کرد و فاز اول و دوم تست در امارات موفقیت‌آمیز بود، به‌طوری که در بدن تمام داوطلبانی که این واکسن را دریافت ‌کردند، بعد از دو بار تزریق طی چهار هفته، آنتی‌بادی تولید شد؛ البته برخی دیگر از شرکت‌های چینی مانند «کلوور» و سینوواک هم آزمایش‌های بالینی در استرالیا و برزیل را آغاز کرده‌اند.

حالا جهان در انتظار نهایی‌شدن واكسن تهیه‌شده برای مقابله با بیماری كروناست و باید دید در گام بعدی تعداد میلیاردی تقاضا برای خرید واكسن كرونا در جهان چطور مدیریت خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha