دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر: 300434

رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با تاکید بر مداخلات به موقع شنوایی از طریق نظام‌های مراقبت بهداشتی اولیه، گفت: عدم دسترسی افراد کم شنوا به مداخلات به موقع مانند استفاده از سمعک و... می‌تواند آثار سوئی در ابعاد جهانی به وجود آورد.

اجازه ندهید کم شنوایی محدودتان کند

سلامت نیوز:رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت با تاکید بر مداخلات به موقع شنوایی از طریق نظام‌های مراقبت بهداشتی اولیه، گفت: عدم دسترسی افراد کم شنوا به مداخلات به موقع مانند استفاده از سمعک و... می‌تواند آثار سوئی در ابعاد جهانی به وجود آورد.


به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سعید محمودیان با اشاره به شعار امسال هفته جهانی ناشنوایی و کم شنوایی مبنی بر «شنوایی برای زندگی: اجازه ندهید کم شنوایی محدودتان کند»، گفت: مراقبت از شنوایی برای همه، غربالگری، درمان، توانبخشی و ارتباط موثر، امسال مورد تاکید قرار گرفته است.


وی افزود: تأکید سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۲۰ میلادی بر روی مداخلات به موقع و مؤثر متمرکز شده است که بتوان بر اساس آن اطمینان حاصل کرد که افراد دارای اختلال کم شنوایی قادر به دستیابی به همه قابلیت های اصلی زندگی خود در تمامی ابعاد باشند. این موضوعی است که نیاز به توجه و مشارکت همه نهادها، سازمان‌ها و مردم خواهد داشت. لذا باید تمامی انتخاب های موجود در این زمینه مورد توجه جدی قرار گیرند.


وی پیام های کلیدی هفته جهانی ناشنوایی را چنین توضیح داد: مراقبت از گوش و سلامت شنوایی، راه‌های ارتباطی ما را با افراد جامعه خودمان و جوامع مختلف و در سطوح جهانی در ابعاد مختلف زندگی میسر می‌سازد. ارزیابی و شناسایی عوامل خطر بروز کم شنوایی و تلاش در جهت کاستن علل مولد آنها، نقش به سزایی در جلوگیری از روند رو به افزایش موارد جدید کم شنوایی دارد.


رئیس اداره سلامت گوش و شنوایی وزارت بهداشت تاکید کرد: برای افرادی که به نوعی دچار کم شنوایی هستند، انجام مداخلات مناسب و به موقع مراقبتی می تواند دسترسی به آموزش، اشتغال و ارتباطات موثر این عزیزان را در جامعه تسهیل کند. عدم دسترسی افراد کم شنوا به مداخلات بموقع و مناسب مراقبتی، نظیر استفاده از سمعک و پروتزهای کاشت حلزون شنوایی، آثار بسیار سوئی را در ابعاد جهانی به ارمغان خواهد آورد. انجام مداخلات به موقع شنوایی در کشورها باید از طریق نظام‌های مراقبت بهداشتی اولیه انجام پذیرد.


وی به عموم مردم توصیه کرد: شنوایی مناسب و برقراری ارتباط موثر در تمام مراحل زندگی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است. با اقدامات پیشگیرانه مناسب مانند محافظت شنوایی در برابر اصوات بلند، اجرای اقدامات مراقبتی از سلامت گوش و شنوایی و ایمن سازی افراد در برابر بیماری های عفونی می توان از ابتلا به کم شنوایی (و بیماری‌های گوشی مربوط به آن) جلوگیری کرد.


وی افزود: دولت ها باید برای ادغام برنامه های مراقبت از گوش و شنوایی در برنامه های ملی سلامت کشور با هدف توسعه پایدار و پوشش جهانی بهداشت اقدام کنند. سرمایه گذاری در مداخلات مراقبتی مقرون به صرفه به نفع افراد کم شنوا خواهد بود و سود مالی موثری را برای کل جامعه به ارمغان خواهد داشت. با شناسایی به موقع کم شنوایی و بیماری های گوشی مربوط به آن و دریافت مراقبت های بموقع و مقتضی، می توان آن را بخوبی کنترل و از عوارض مربوط به آن جلوگیری کرد. افرادی که در معرض خطر کم شنوایی هستند، باید شنوایی خود را به طور دوره‌ای ارزیابی کنند.


بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی در خاتمه گفت: افرادی که دچار کم شنوایی و یا دارای بیماری های گوش با خطر کم شنوایی هستند، باید مراقبت های خود را از یک ارائه دهنده خدمت شنوایی شناس در سطوح مختلف خدمات مراقبتی مربوطه تحت نظارت شبکه بهداشت و درمان دریافت کنند. اقدامات بموقع پیشگیرانه برای جلوگیری و رفع کم شنوایی و یا ناشنوایی در طول زندگی یک ضرورت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha