ظهر روز گذشته و پس از صحبت‌های وزیر بهداشت در مورد ارایه طرح ممنوعیت تردد به از پنج شهر بزرگ كشور برای كنترل كرونا، خبری با عنوان «جزییات اعمال محدودیت‌های سفر از مبدا یا مقصد پنج كلانشهر» به نقل از رییس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی منتشر شد.

سفر ممنوع اما فروش بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس آزاد!

سلامت نیوز:ظهر روز گذشته و پس از صحبت‌های وزیر بهداشت در مورد ارایه طرح ممنوعیت تردد به از پنج شهر بزرگ كشور برای كنترل كرونا، خبری با عنوان «جزییات اعمال محدودیت‌های سفر از مبدا یا مقصد پنج كلانشهر» به نقل از رییس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی منتشر شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،اما به نظر می‌رسد ستاد كرونا و وزارت بهداشت فراموش كرده‌اند كه در این جزییات، این موضوع را اضافه كنند كه معنای ممنوعیت سفر، در واقع ممنوعیت سفر با وسیله نقلیه شخصی است، چراكه تا لحظه تنظیم این گزارش بلیت‌های اتوبوس، قطار و هواپیما از و به این پنج كلانشهر فروخته می‌شوند.  مبدا: تهران، مقصد مشهد، تاریخ؟ جمعه 25 مهر ماه. لیست بلندبالایی از پروازهای خطوط هوایی مختلف كشور روی سایت باز می‌شوند و می‌توانی با 400 و اندی تا 500 و اندی هزار تومان از این منو انتخاب كنی؛ بیش از 20 پرواز.

«خانم، حقیقتا تا این لحظه كه داریم با هم صحبت می‌كنیم (حدود 2:30 بعدازظهر روز گذشته) واقعا به هیچ عنوان، هیچ بخشنامه رسمی از سمت هیچ ارگانی برای ما ارسال نشده. اگر قرار باشد هر اتفاقی بیفتد به ما هم اطلاع‌رسانی می‌شود یا پروازها برداشته می‌شوند و به مسافران اطلاع می‌دهند. در حال حاضر تمامی پروازهای تمامی ایرلاین‌ها در تمامی مسیرها برقرار است.» این توضیح كامل و فشرده كارمندان یكی از شركت‌های بزرگ مسافرتی است كه در پاسخ به سوال:

«با اعلام تازه وزارت بهداشت من بلیت بخرم یا نه؟» پاسخ می‌دهد: «اگر تا شب یا روز پنجشنبه خبر تازه‌ای شد تكلیف پول بلیت فرضی چه می‌شود؟ هر تصمیمی بگیرند به مسافر می‌گویند و بعد اگر لغو پرواز از طرف ایرلاین یا كشوری باشد موظفند پول را كامل تقدیم مسافر كنند واقعا تا بخشنامه نیاید ما هم چیز بیشتری نمی‌دانیم.»اتفاق مشابه در گشتن به دنبال بلیت از اهواز به تهران به تاریخ پنجشنبه 24 مهر رخ می‌دهد. در این تاریخ 5 قطار قابل انتخاب وجود دارند و در دو مورد هم در توضیحات نوشته شده كه فقط 2 بلیت باقی مانده است.

هیچ توضیحی و هیچ نشانه‌ای از ممنوعیت سفر ذكر شده توسط وزارت بهداشت و ستاد كرونا در سایت رجا دیده نمی‌شود. كار خرید بلیت اتوبوس هم از همه راحت‌تر است. كارمند یكی از شركت‌ اتوبوس‌های مسافرتی در ترمینال بیهقی وقتی سراغ بلیت جمعه تهران به اصفهان را می‌گیری، قبل از اینكه حتی سوال تمام شده باشد آب پاكی را روی دستت می‌ریزد:

«برای اتوبوس هیچ مشكلی وجود ندارد، اتوبوس‌ها می‌روند فقط سواری نمی‌تواند برود.» جمله او توضیح بسیار عیانی است. اگر تا زمانی كه این مطلب به دست مخاطب می‌رسد تغییر ناگهانی در برنامه‌های سفر هوایی و ریلی و زمینی (با اتوبوس) حاصل نشود، یعنی ممنوعیت سفر از و به پنج كلانشهر تهران، كرج، اصفهان مشهد و ارومیه احتمالا تنها به معنای بستن عوارضی روی ماشین‌های شخصی است. 

  این در حالی است كه رییس مركز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از پیشنهاد و درخواست این وزارتخانه به ستاد ملی مقابله با كرونا برای اعمال محدودیت رفت و آمد و سفر در پنج شهر و استان در تعطیلات پیش رو و اعمال این محدودیت‌ها از امشب خبر داد.

دكتر كیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به روند افزایشی ابتلا، بستری و مرگ و میر ناشی از كووید-۱۹ در كشور و لزوم اتخاذ تدابیر لازم و اعمال محدودیت در رفت و آمد و سفر به ویژه با توجه به تعطیلات پیش رو، گفت: بر همین اساس وزارت بهداشت برای حداقل سه روز تعطیلات پیش رو، درخواست محدودیت تردد به/ از پنج شهر كه شیوع كرونا در آن نسبتا بالاست را به ستاد ملی مقابله با كرونا ارایه كرده كه موضوع جهت اجرا به كمیته امنیتی اجتماعی و دستگاه‌های مسوول ابلاغ شده است.

او گفت: هرچند كه در حال حاضر تمام استان‌ها و شهرستان‌های در شرایط قرمز كرونا، افزایش یافته است و كل كشور قرمز تلقی می‌شود، اما برای تعطیلات پیش رو محدودیت رفت و آمد در كلان‌شهر تهران، كرج، مشهد، اصفهان و ارومیه پیشنهاد شده است.  جهانپور تاكید كرد: قاعدتا هر نوع تصمیمی در این حوزه، جهت اجرا باید به تصویب ستاد ملی مقابله با كرونا برسد كه با توجه به موافقت ستاد ملی مقابله با كرونا و ابلاغ آن، این مقررات منع رفت و آمد و محدودیت تردد و سفر به ویژه برای سه روز تعطیل پیش رو اعمال خواهد شد. او گفت: این محدودیت‌ها از ساعت ۲۴ امشب (چهارشنبه) قطعا باید اعمال شود و تا ظهر روز یكشنبه بعد از تعطیلات ادامه خواهد داشت.


باز هم كرونا در كشور ركورد زد 

در حالی كه طی روزهای آینده مناسبت آخر ماه صفر را داریم و به همین دلیل تعطیلی پیش رو داریم و دولت دست به كار محدودیت برای سفر شده باید به این نكته توجه داشته باشیم كه آمار مرگ در ایران بر اثر ابتلا به كووید19 همچنان در حال ثبت ركورد است. بعد از ثبت 272 مرگ در هفته جاری سخنگوی وزارت بهداشت خبر از مرگ ۲۷۹ تن دیگر در 24 ساعت منتهی به 23 مهر داد.  سیماسادات لاری در بخش دیگری از گزارش خود گفت:

از دیروز تا امروز ۲۳ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۴ هزار و ۸۳۰ بیمار جدید مبتلا به كووید۱۹ در كشور شناسایی شد كه دو هزار و ۲۳۷ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران كووید۱۹ در كشور به ۵۱۳ هزار و ۲۱۹ نفر رسید. لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۲۷۹ بیمار كووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۲۹ هزار و ۳۴۹ نفر رسید. وی افزود: خوشبختانه تاكنون ۴۱۴ هزار و ۸۳۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

لاری ادامه داد: ۴۶۰۹ نفر از بیماران مبتلا به كووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.وی گفت: تاكنون چهار میلیون و ۳۹۸ هزار و ۷۲۳ آزمایش تشخیص كووید۱۹ در كشور انجام شده است. لاری ادامه داد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، كرمانشاه، كهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مركزی، كرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در وضعیت قرمز قرار دارند. وی همچنین گفت: استان‌های كردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha