برخی تصور می کنند دندان های شیری به دلیل آنکه مدت زمانی مشخص در دهان کودک باقی می ماند و پس از مدتی می افتد اهمیت ندارد، در صورتی که کودک در سن بسیار حیاتی قرار دارد و به وجود این دندان ها نیاز خواهد داشت تا بتواند غذا بخورد.

آیا عصب کشی دندان شیری با دندان دائمی متفاوت است؟

سلامت نیوز: برخی تصور می کنند دندان های شیری به دلیل آنکه مدت زمانی مشخص در دهان کودک باقی می ماند و پس از مدتی می افتد اهمیت ندارد، در صورتی که کودک در سن بسیار حیاتی قرار دارد و به وجود این دندان ها نیاز خواهد داشت تا بتواند غذا بخورد.

آیا کودکان هم به عصب کشی دندان نیاز دارند؟

در مصاحبه ای با دکتر ماریتا شکاریان یکی از بهترین دندانپزشکان ، در خصوص عصب کشی دندان ها دریافتیم، منظور از عصب کشی دندان کودکان، عصب کشی دندان شیری آن ها می باشد.

آیا دندان شیری عصب دارد؟

این دندانپزشک در پاسخ به این پرسش که آیا دندان شیری کودکان عصب دارد؟ گفت: اکثر والدین بر این باورند که دندان شیری عصب و ریشه ندارد، اما چطور ممکن است دندانی که پوسیدگی پیدا کرده و درد می کندعصب نداشته باشد؟ نکته ای که افراد باید بدان دقت کنند این است در ناحیه ای که عصب وجود نداشته باشد فرد دردی را احساس نمی کند.

وی در ادامه گفت؛ به طور مثال در زمان کوتاه کردن ناخن ها یا موها احساس دردی وجود ندارد لذا در چنین نواحی به هیچ عنوان عصبی وجود ندارد ولی به محض آنکه دندان شیری پوسیدگی پیدا کرده و به تدریج پیشرفت می کند و به نواحی همچون عاج دندان و نهایتا پالپ دندان می رسد دردناک می شود، لذا این امر نشان دهنده آن است که دندان شیری عصب دارد.

آیا دندان شیری ریشه دارد؟

از طرفی این دندانپزشک اطفال در پاسخ بر پرسشی مبنی بر آنکه دندان شیری به طور کلی ریشه ندارد، اظهار کرد: دندان های شیری ریشه های بسیار قوی و محکمی دارند و حتی بعضی از دندان های آسیا سه تا چهار ریشه هستند و گاهی این ریشه های دندان آنقدر قوی هستند و چون در زیر این ریشه ها جوانه ی دندان دائمی تشکیل می شود، گاهی اوقات این جوانه بین ریشه ها گیر می کند.

علت آنکه تصور می کنند دندان شیری ریشه ندارد چیست؟

این دندانپزشک گفت: آنچه موجب می شود تا پدر و مادرها تصور کنند دندان شیری ریشه ندارد و یکی از مهمترین علت های این تصور اشتباه این است که در زمان افتادن دندان شیری تنها تاج دندان قابل مشاهده خواهد بود و ریشه ای مشاهده نمی شود.

دکتر شکاریان گفت: روند رویش دندان دائمی بدین صورت است که سبب می شود تا ریشه دندان های شیری به تدریج تحلیل رود. به طور طبیعی زمانیکه جوانه دندان دائمی در فک، تکمیل می شود به تدریج برای رویش آماده می شود و این فشاری که در هنگام رویش به ریشه دندان های شیری که دقیقا بالای جوانه ها قرار گرفته اند، وارد می کند سبب تحلیل ریشه ها می گردد، تا جایی که ریشه ها کوتاه و کوتاه تر شده و تنها تاج دندان ها باقی می ماند که اتصال آن به لثه بسیار کم است.

وی افزود؛ همین امر سبب شده تا والدین تنها تاج دندان شیری را مشاهده کرده و تصور کنند که دندان شیری ریشه و عصب ندارد.

پوسیدگی دندان شیری

دکتر شکاریان در خصوص پوسیدگی دندان های شیری اظهار کرد: مواقعی که پوسیدگی دندانی به دلیل بهداشت دهانی ضعیف عمیق می شود  این پوسیدگی به تدریج عصب دندان را درگیر می کند و زمانی که پوسیدگی شدید شد و عصب دندان درگیر می شود در چنین مواقعی چاره ای به جز عصب کشی دندان نخواهیم داشت این در حالی است که در ابتدای پوسیدگی های دندانی می توان با یک ترمیم ساده به درمان عارضه پرداخت.

 آیا عصب کشی دندان شیری با دندان دائمی متفاوت است؟

دکتر ماریتا شکاریان در خصوص نحوه عصب کشی دندان کودکان گفت: عصب کشی دندان شیری با دندان دائمی بسیار متفاوت است. دندانپزشک در طول درمان عصب کشی دندان دائمی مجبور به تخلیه ریشه دندان خواهد بود ولی در دندان های شیری به دلیل آنکه در زیر ریشه دندان ،جوانه دندان دائمی قرار دارد بهتر است ریشه های دندان شیری دستکاری نشود تا مبادا با ابزاری که عصب را خارج می کنیم از انتها ریشه دندان های شیری خارج شود و به جوانه دندان دائمی آسیب بزند.

وی در ادامه افزود: بنا به دلیل فوق در عصب کشی دندان های شیری اصطلاحا عصب کشی پارشیال یا قسمتی از عصب دندان که در تاج دندان قرار دارد را برداشت می کنیم، که در چنین مواقعی عصب دندان برداشت نمی شود. 

وی گفت: در موارد خاصی تحت تصمیم دندانپزشک کودکان عصب دندان شیری باید خارج شود. لذا عصب کشی در دندان های شیری در صورت نیاز بایستی انجام شود، زیرا برخی از دندان های شیری بایستی تا دوازده سالگی در داخل دهان کودک نگه داشته شود. 

اهمیت دندان های شیری

دکتر ماریتا شکاریان در زمینه اهمیت دندان های شیری اظهار کرد: برخی تصور می کنند دندان های شیری به دلیل آنکه مدت زمانی مشخص در دهان کودک باقی می ماند و پس از مدتی می افتد اهمیت ندارد، در صورتی که کودک در سن بسیار حیاتی قرار دارد و به وجود این دندان ها نیاز خواهد داشت تا بتواند غذا بخورد و از دیگر دلایل بسیار حائز اهمیت دندان های شیری که وجود دارد راهنمای مناسب برای رویش دندان دائمی می باشد.

وی افزود: در صورتی که زودتر از زمان موعد دندان شیری از دست برود بایستی بدانید که رویش دندان های دائمی با مشکلات چند برابر مواجه خواهد بود و در چنین مواقعی مجبور خواهیم بود که یک درمان ارتودنسی پیچیده ای را به کودکی که تا به این لحظه نیازی به درمان های ارتودنسی نداشته است تحمیل کنیم، ولی با از دست دادن زودتر از موعد فضا برای رویش دندان دائمی را از دست داده است.

دکتر شکاریان در پایان گفت: سعی نمایید با آموزش و کمک در رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان از بروز مشکلات جدی دندانی کودکان و اقداماتی مانند عصب کشی دندان شیری پیشگیری کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha