سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: مصرف خودسرانه دارو در دوران شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و درصد شیوع مسمومیت دارویی با مسکن‌های غیر مخدر در سال گذشته حدود ۱۵ درصد بوده که در پنج ماهه نخست سال جاری به ۱۷ درصد رسیده است.

افزایش مصرف خودسرانه دارو در دوران شیوع کرونا

سلامت نیوز: سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: مصرف خودسرانه دارو در دوران شیوع ویروس کرونا افزایش یافته و درصد شیوع مسمومیت دارویی با مسکن‌های غیر مخدر در سال گذشته حدود ۱۵ درصد بوده که در پنج ماهه نخست سال جاری به ۱۷ درصد رسیده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، نوشین محمد حسینی در نشست خبری ویدیو کنفرانس که به مناسبت هفته پیشگیری از مسمومیت‌ها (اول تا هفتم آبان) برگزار شد، افزود: یکی از مواردی که موجب مسمومیت می‌شود، استفاده نادرست از دارو است. دارو یک شمشیر دو لبه است. یعنی همان قدر که می‌تواند خوب باشد، می‌تواند منجر به مسمومیت هم شود.


وی ادامه داد: بیشترین مسمومیت‌هایی که داشتیم، با گروه آرام‌بخش‌هاست. مسکن‌ها نیز مسمومیت زا بوده‌اند که در رده دوم قرار می‌گیرند، زیرا بسیار شایع استفاده می‌شوند. آمفتامین‌ها نیز در رده چهارم قرار دارند. حتی آنتی بیوتیک‌ها و کورتون‌ها نیز باعث مسمومیت شده‌اند.


امکان مسمومیت در مصرف انسولین ویال وجود ندارد
محمد حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت ایرنا درباره احتمال مسمومیت دارویی در صورت مصرف انسولین‌های ویال به جای انسولین قلمی اظهار کرد: امکان مسمومیت در مصرف ویال انسولین به جای قلم انسولین وجود ندارد و با کمی دقت می‌توان انسولین ویال را جایگزین انسولین قلمی کرد. 


مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته باعث مسمومیت می‌شود
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سلامت ایرنا درباره بروز مسمومیت در صورت استفاده از داروی تاریخ مصرف گذشته و شیوه دور ریختن این داروها گفت: در مورد داروهای تاریخ مصرف گذشته نیز هر ساله برنامه‌هایی داریم، زیرا این داروها نیز می‌توانند عامل مسمومیت باشند. نگهداری دارو در منزل که مورد مصرف هم ندارد، صحیح نیست. بهتر است داروی اضافه در منزل نداشته باشیم. یعنی باید در محلی نگهداری شود که در دسترس بچه‌ها نباشد. اگر تاریخ داروها گذشته باشد یا به هر دلیل قابل مصرف نباشد، باید بسته بندی شده و به مرکز بازیافت شهرداری تحویل داده شود. روی بسته این داروها نیز باید نوشته شود که تاریخ مصرف آنها گذشته و قابل مصرف نیستند.
وی ادامه داد: ۱۰ درصد از ماده داروی تاریخ مصرف گذشته قابلیت خود را از دست داده و هرگز نباید از داروی تاریخ مصرف گذشته استفاده کرد و باید به شکل مناسبی دور ریخته شود.


برگزاری پانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: امسال پانزدهمین دوره هفته پیشگیری از مسمومیت را برگزار می‌کنیم. این هفته هر ساله از اول آبان ماه آغاز می‌شود. یکی از دلایل عمده‌ای که این تاریخ برای هفته پیشگیری از مسمومیت انتخاب شده این است که همواره از این دوره از سال، رسیدگی به تجهیزات گرمایشی انجام می‌شود. این تجهیزات گاهی باعث خطرات جدی می‌شوند و اگر این دوره از سال به فکر دودکش‌ها و بخاری‌ها نباشیم و درزگیری پنجره‌ها به شکل استاندارد انجام نشود، در فصل سرما و هنگام استفاده از بخاری‌ها، انواع مسمومیت‌ها با گاز منواکسید کربن اتفاق می‌افتد.
محمد حسینی ادامه داد: شعار امسال ما «پیشگیری از مسمومیت در همه گیری کرونا، با افزایش آگاهی مانع مسمومیت دارویی شویم» انتخاب شده است. هر روز از این هفته به نام یکی از مسمومیت‌های شایع انتخاب شده است.


افزایش مسمومیت با ضد عفونی کننده‌ها
وی بیان کرد: موضوع دیگر که تاریخ و زمان ندارد، استفاده از شوینده‌ها و ضد عفونی کننده‌هاست. به واسطه شیوع ویروس کرونا، ضد عفونی کننده‌ها نیز جایگاه بیشتری در زندگی ما پیدا کرده‌اند. امسال بیشتر از همیشه از شوینده‌ها و ضد عفونی کننده‌ها استفاده می‌کنیم، زیرا یکی از مهم‌ترین راه‌های مقابله با ویروس کرونا، شستن دست‌هاست. در نتیجه باید به شیوه نگهداری از ضد عفونی کننده‌ها توجه کنیم تا منجر به مسمومیت نشود.


محمد حسینی افزود: امسال مسمومیت با ضد عفونی کننده‌ها افزایش پیدا کرده، زیرا میزان مصرف از این مواد نیز افزایش یافته است. این روزها مسموم شدن خطرناک است. بیماری کووید ۱۹ بسیاری از تخت‌های بیمارستانی را مشغول کرده است. بنابراین باید به مصرف صحیح از مواد ضد عفونی کننده دقت بیشتری کنیم.
بچه‌ها بیشتر از همه در خطر مسمومیت هستند
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: بچه‌ها بیشتر از همه در خطر مسمومیت قرار می‌گیرند. بسیاری از بچه‌ها، مواد ضد عفونی کننده را به جای آب نوشیده‌اند. تا جای امکان باید از گذاشتن این وسایل در دسترس بچه‌ها خودداری کنیم.


فوت به علت سوء مصرف مواد مخدر و محرک
وی در پاسخ به سوالی درباره مصرف کنندگان مخدرهای سنتی اظهار کرد: سوء مصرف مواد مخدر و محرک و توهم زا، حدود ۶۵ درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ را تشکیل می‌دهد. بنابراین کسانی که به صورت سنتی از این مواد استفاده می‌کنند باید بیشتر مراقبت باشند، زیرا در معرض خطر بیشتری هستند.


میزان مسمومیت در گروه‌های مختلف
محمد حسینی گفت: بیشترین مسمومیت‌ها با حدود ۶۵ درصد در سال ۹۸ مربوط به گروه مخدرها و محرک و توهم زا بوده که امسال به ۷۴ درصد افزایش یافته است. سمومی که برای دفع آفات و جونده کش‌ها هستند حدود ۱۶ درصد از مسمومیت‌ها را در سال ۹۸ شامل می‌شد که امسال به ۱۲ درصد کاهش یافته است. مسمومیت با منواکسید کربن شامل ۱۰ درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ می‌شود. البته مسمومیت با منواکسید کربن در فصل سرد در صورت عدم دقت به وسایل گرمایشی، ممکن است افزایش پیدا کند. همچنین هفت درصد از مسمومیت‌های منجر به مرگ مربوط به مسمومیت‌های دارویی است.
وی ادامه داد: البته در مراجعه به بیمارستان‌ها، اولین گروه افرادی هستند که دچار مسمومیت دارویی شده‌اند. رتبه دوم مربوط به سموم و مواد شیمیایی و رتبه سوم مراجعه به بیمارستان‌ها مربوط به منواکسید کربن است.


سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: بر اساس اعلام پزشکی قانونی، کل مسمومیت‌های دارویی در سال گذشته حدود ۲۳۰۰ مورد بوده که از این میزان، ۱۶۰۰ مربوط به متادون و ۲۶۹ مورد مربوط به ترامادول و ۵۰۶ مورد مربوط به بقیه داروها بوده است.


افزایش مرگ به دلیل مصرف نادرست الکل در دوران کرونا
وی درباره افزایش مسمومیت با الکل در دوران کرونا اظهار کرد: با توجه به شایعه‌های نادرست و مصرف نادرست الکل، افزایش میزان مسمومیت و مرگ و میر با الکل به خصوص در ابتدای شیوع ویروس کرونا وجود داشت. امیدواریم در حال حاضر برای همه مشخص شده باشد که این موضوع تاثیری در پیشگیری یا درمان کرونا ندارد.
سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو افزود: نسبت به سال گذشته مسمومیت با الکل افزایش داشته که یکی از دلایل آن هم شایعه‌هایی بود که در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور اتفاق افتاد.


مسمومیت بچه‌ها کاهش نیافته است
محمد حسینی درباره تاثیر افزایش آگاهی والدین در مورد مسمومیت‌ها بر کاهش مسمومیت بچه‌ها گفت: بچه‌ها همواره سریع‌تر از والدین خود عمل می‌کنند. افزایش آگاهی والدین تاثیری در کاهش مسمومیت بچه‌ها نداشته و میزان مسمومیت در بچه‌ها تغییری نکرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha