یک متخصص عفونی با بیان اینکه طبق آمارها میزان ابتلا و مرگ و میر مردان در اثر ابتلا به کرونا نسبت به زنان بیشتر بوده است، گفت: سیستم ژنتیکی ایمنی و مقاومت ها در خانم ها بالاتر است و حتی در نوزادان هم می بینیم که نوزاد دختر تاب و تحملش در برابر استرس ها بیشتر از پسران است.

با رعایت این 4 اصل قطعا کرونا نمی گیرید

سلامت نیوز:یک متخصص عفونی با بیان اینکه طبق آمارها میزان ابتلا و مرگ و میر مردان در اثر ابتلا به کرونا نسبت به زنان بیشتر بوده است، گفت: سیستم ژنتیکی ایمنی و مقاومت ها در خانم ها بالاتر است و حتی در نوزادان هم می بینیم که نوزاد دختر تاب و تحملش در برابر استرس ها بیشتر از پسران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز ،دکتر مهرنازبانو اشرف گنجویی با اشاره به اینکه مهم ترین مسأله با توجه به اپیدمی کووید 19 این است که حتی الامکان ارتباطات افراد و تجمعات کم شود و افراد در صورت نداشتن کار ضروری بیرون نروند، به بهداشت نیوز گفت: ضمن اینکه می توانیم در خانه بمانیم ولی باید فعالیت های بدنی را در خانه داشته باشیم تا چاق نشویم زیرا چاقی ،خود عاملی مؤثر در ابتلای بیشتر به کووید 19 است.


کارهایی که باعث می شود در قرنطینه چاق نشوید؛ ورزش آنلاین، تغذیه مناسب و نظافت منزل
وی افزود: بسیاری از خانم ها قبل از شیوع کرونا به کلاس های ورزشی می رفتند اما در شرایط فعلی که این مسأله محدودیت دارد، می توانند از تمرینات و کلاس های ورزشی آنلاین مانند پیلاتس و یوگا استفاده کنند و ضمن حفظ سلامتی و شادابی، کالری هم بسوازنند.
او خاطرنشان کرد: از طرفی خانم ها در بحث تغذیه خود خصوصا در این روزها که فعالیت کمتری دارند و خانه هستند، باید دقت داشته باشند، یعنی از مصرف زیاد غذاهای حاوی کربوهیدارت ها پرهیز کنند تا دچار اضافه وزن نشوند.


خانم ها برای حفظ سلامت و چاق نشدن می توانند از تمرینات و کلاس های ورزشی آنلاین مانند پیلاتس و یوگا استفاده کنند.
این متخصص بیماری های عفونی گفت: فعالیت های داخل خانه از جمله نظافت منزل در سوزاندن کالری های مضر بسیار مؤثر است و خیلی از خانم های شاغل هم که به صورت دورکاری و از خانه کارشان را انجام می دهند، می توانند زمان هایی را برای فعالیت ها و کارهای منزل اختصاص دهند زیرا این فعالیت ها به نوعی ورزش به حساب می آید.


خانم ها کمتر از آقایان کرونا می گیرند!
گنجویی با اشاره به  اینک طبق آمارها میزان ابتلا و مرگ و میر مردان در اثر ابتلا به کرونا نسبت به آقایان بیشتر بوده است، اظهار داشت: عوامل مختلفی در این رابطه دخیل است، یکی اینکه به لحاظ سیستم ژنتیکی، ایمنی و مقاومت ها در خانم ها بالاتر است و حتی در نوزادان هم می بینیم که نوزاد دختر تاب و تحملش در برابر استرس ها بیشتر از پسران است حتی تلفات ما در نوزادان پسر بیشتر از دختران است.


وی ادامه داد: فعالیت های اجتماعی مردان بیرون منزل و استفاده از وسایل نقلیه عمومی در  مردان بیشتر از زنان است، بنابراین در خطر بیشتر ابتلا هستند از طرفی مصرف سیگار هم در مردان بیشتر است که خطر ابتلا را بالا می برد.


او تأکید کرد: در مجموع خانم ها به واسطه حس مادری که در وجودشان است، هم در بحث خودمراقبتی و هم مراقبت از دیگران و اعضای خانواده بهتر تر از آقایان هستند. همچنین خانم ها حس مسئولیت پذیری بیشتری از آقایان دارند و حتی در بیماران خودم می بینم که خانم ها در خصوص تغذیه، خواب و استفاده از دارو دقیق تر به توصیه های ما گوش می دهند و بیشتر رعایت می کنند.


اگر دو ماسک بزنیم کرونا نمی گیریم؟

این متخصص عفونی در خصوص تأثیر استفاده از دو ماسک همزمان، برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هم به بهداشت نیوز گفت: اگر ماسک ما مناسب  و نفود ناپذیر باشد، زدن یک ماسک کافی است. وقتی شما دو ماسک می زنید، تعریق و رطوبت بیشتری در ماسک ایجاد می شود و وقتی ماسک مرطوب شود عملا قابل استفاده نیست و نفوذناپذیری اش از بین می رود.


وی اضافه کرد: در نتیجه اگر یک ماسک را درست استفاده کنند یعنی کاملا بالای بینی را بپوشاند و زیر چانه بیاید و منافذش بسته شود، زدن یک ماسک به طور صحیح، کارایی اش به مراتب بیشتر از این است که دو ماسک بزنیم.


آیا بعد از گذشت 8 ماه بدنمان مقاوم شده و دیگر کرونا نمی گیریم؟
دکتر گنجویی با تأکید بر اینکه همه ی ما در معرض خطر هستیم  و اصلا اینطور نیست که برخی فکر کنند چون تا الان به کرونا مبتلا نشده اند، بدنشان مقاوم بوده و دیگر مبتلا نمی شوند، عنوان کرد: بسیاری از افراد را می بینیم که پس از گذشت 8 ماه ،تازه مبتلا شده اند و درگیری شدید ریوی پیدا کرده اند.
او توصیه مهمی برای عدم ابتلا به کرونا به مردم داشت: اگر نکات بهداشتی را خوب رعایت کنیم و جدی بگیریم و در کنارش اضطراب نداشته، تغذیه و خواب خوب داشته باشیم، قطعا تا یک یا دو سال دیگر هم به این بیماری مبتلا نخواهیم شد. اکثر همکاران ما ماه هاست در این فضاهای آلوده کار می کنندو خوشبختانه مبتلا نشده اند رعایت موارد مذکور است.

با رعایت جدی پروتکل ها، خواب مناسب، تغذیه خوب و نداشتن استرس تا دو سال دیگر هم کرونا نمی گیرید.


پیشگیری از کرونا؛ جریمه های نقدی یا آموزش های پایه؟
این متخصص بیماری های عفونی در رابطه با تدابیر و جریمه های نقدی برای پیشگیری از شیوع کرونا هم گفت: تدابیری که وزارت بهداشت و مسئولین، اخیرا برای ترغیب مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی در نظر گرفته اند، خوب است اما بهتر بود این برنامه ها زودتر اجرایی می شد.
وی آموزش پایه را در رعایت پروتکل های بهداشتی بسیار مؤثر دانست و اظهار داشت: به نظر من بهتر است آموزش را ریشه ای کار کنیم زیرا استفاده از ماسک، شستن دست ها، نریختن زباله ها و پیشگیری از بسیاری از رفتارهای نادرست در جامعه نیاز به کار پایه ای دارد و آموزش در سطح مهدکودک ها و دبستان بسیار اثرگذار است.


دکتر مهرناز بانو اشرف گنجویی به بهداشت نیوز گفت: اگر بتوانیم رفتارهای درست اجتماعی را در آموزش و پرورش نهادینه کنیم و حتی به صورت کتاب، فیلم و تئاتر به بچه ها آموزش دهیم، فرد وقتی وارد جامعه می شود به طور اتوماتیک وار رفتارهای درست را اجرا می کند و نیاز به زور و جریمه نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha