متخصص بیماری‌های عفونی گفت: از نظر پزشکی احتمال ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا وجود دارد اما هنوز مشخص نیست این دو ویروس در کنار یکدیگر تا چه حد آسیب بیشتری به بدن وارد می‌کنند.

آسیب ابتلای همزمان به آنفلوآنزا و کرونا چقدر است؟

سلامت نیوز:متخصص بیماری‌های عفونی گفت: از نظر پزشکی احتمال ابتلای همزمان به کرونا و آنفلوآنزا وجود دارد اما هنوز مشخص نیست این دو ویروس در کنار یکدیگر تا چه حد آسیب بیشتری به بدن وارد می‌کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، عباس رزاقی، افزود:‌ زمانی که بدن ما در حال مبارزه با آنفلوآنزا است، نمی‌تواند به‌ سادگی اولویت خود را تغییر داده و تولید حجم بالایی از آنتی‌بادی‌های لازم برای مقابله با کرونا را در دستور کار قرار دهد، به همین دلیل ابتلا به یکی از این بیماری‌ها وجود دارد و تشخیص همزمان آن دو سخت است.


وی ادامه داد: تنها راه پیشگیری از ایجاد این وضعیت، استفاده از واکسن آنفلوآنزا است، گرچه این واکسن ما را در برابر کرونا مراقبت نمی‌کند ولی سیستم بدن را برای رسیدگی به وظایف اصلی خود آزاد نگه می‌دارد.  


رزاقی گفت: فعالیت ویروس آنفلوآنزا در دستگاه تنفس باعث تجمع مایعات در برخی سلول‌های ریه می‌شود در حالی که ویروس کرونا با حمله به سلول‌های ریه باعث ایجاد لخته‌های خونی در رگ‌ها می‌ شود و هنوز معلوم نیست آیا آسیب این دو ویروس در ابتلای هم زمان با یکدیگر جمع می‌شود یا نه و تا کنون امکان محاسبه نرخ مرگ و میر در ابتلای همزمان به دو ویروس وجود نداشته است.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: ویروس آنفلوآنزا به محض ورود به بدن فرد را درگیر علایم آزاردهنده و آشکاری می‌کند، اما در کرونا این موارد کمتر مشاهده شده و انتقال بیماری از زمانی شروع می‌شود که فرد تب کند و علایمی دیگر مانند سردرد، تهوع، لرز و سرفه و عطسه و آبریزش بینی داشته باشد.


به گفته رزاقی، همزمانی ابتلا به آنفلوآنزا و کرونا در افرادی که دچار  عفونت های سینوسی یا گوش، ذات الریه، برونشیت، بیماریهای قلبی و عروقی و غیره هستند کشنده است و کسانی که بیماریهای زمینه ای ندارند اگر مبتلا به هر دوی این ویروس شدند، دوران نقاهت سخت تر را می گذرانند و ممکن است پس از بهبودی دچار لخته شدن خون و آسیب های ریوی شوند.


این پزشک تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به این بیماریها لازم است اقدامات بهداشتی مانند رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را انجام داد و از تجمع در فضاهای بسته و باز پرهیز کرد.


وی افزود: شستن دست‌ها به مدت حداقل ۲۰ ثانیه با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی‌کننده، استفاده از ماسک صورت هنگام حضور در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه مواد غذایی که حفظ فاصله اجتماعی با دیگران دشوار است، پوشاندن دهان و بینی با آرنج یا دستمال هنگام سرفه و عطسه، خودداری از لمس چشم‌ها، دهان و بینی و  تمیز و ضدعفونی کردن روزانه سطوحی که در تماس زیاد هستند می تواند شانس ابتلا به آنفلوانزا و کرونا را کاهش دهد.


رزاقی خاطرنشان کرد: افراد در خانواده ها مراقب سالمندان، بیماران و کسانی که سیستم ایمنی قوی ندارند، باشند و توصیه های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند، این بیماری ها در صورت قرار داشتن طولانی مدت در کنار یک بیمار دیگر انتقال پیدا می‌کند و راه انتقال آن هم از طریق سرفه، عطسه و دیگر ترشحات آلوده به ویروس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha