دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
کد خبر: 301988

پس از گذشت 2روز از زلزله 4/5ریشتری آوج در مرز استان‌های قزوین و همدان، هنوز میزان خسارت‌های احتمالی برآورد نشده و طبق گفته مسئولان استان قزوین، این زلزله خسارت جانی نداشته است. دیگر خسارت‌ها هم شامل چند ترک‌خوردگی دیوار در بافت‌های قدیمی و روستاهای اطراف است.

بازگشت آرامش به مناطق زلزله زده قزوین

سلامت نیوز:پس از گذشت 2روز از زلزله 5.4 ریشتری آوج در مرز استان‌های قزوین و همدان، هنوز میزان خسارت‌های احتمالی برآورد نشده و طبق گفته مسئولان استان قزوین، این زلزله خسارت جانی نداشته است. دیگر خسارت‌ها هم شامل چند ترک‌خوردگی دیوار در بافت‌های قدیمی و روستاهای اطراف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،با وجود این، مدیریت بحران استان قزوین می‌گوید تاکنون 25پس‌لرزه در این منطقه احساس شده و برخی از پل‌های عبوری در مسیر روستاهای شورآب، آسیان و حصار ولیعصر آسیب دیده است.


قدرت‌الله مهدیخانی  می‌گوید: روز شنبه، ساعت۱5و 4دقیقه بعد از حدود ۱۸سال دوباره زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.4 درمقیاس ریشتر در آوج استان قزوین رخ داد. پس از آن 2زلزله پیاپی دیگر به بزرگی 3ریشتر در شهرستان‌های آوج و آبگرم احساس شد که هنوز خسارتی از این حادثه به مرکز مدیریت بحران استان گزارش نشده است. نیروهای امدادی ما اعم از جمعیت هلال‌احمر و نیروهای نظامی در منطقه حضور پیدا کرده‌اند و در حالت آماده‌باش قرار دارند تا درصورت وقوع هرگونه خسارت و تخریب، وارد عمل شوند.

او با اشاره به زلزله ۶.۳ ریشتری که سال81 در قزوین رخ داد، می‌گوید: با توجه به اینکه 50درصد از خانه‌های روستایی در مناطق آوج و آبگرم از سال81 به بعد در مقابل زلزله مقاوم‌سازی شده و همچنین پایین بودن مقیاس زلزله‌های اتفاق‌افتاده، به‌نظر می‌رسد خسارت جانی و مالی خاصی در منطقه رخ ندهد که البته برای تأیید کامل آن به اطلاعات جدیدتری نیاز داریم.

اما برخی از زیرساخت‌های موجود شامل پل‌های عبوری در مسیر روستاهای اطراف آوج دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند که میزان این خسارت‌ها نیز در دست بررسی است. با اعزام کارشناس و تیم‌های ارزیاب به این مناطق، علاوه بر تعیین میزان آسیب‌دیدگی‌ها، عملیات بازسازی پل‌ها نیز آغاز خواهد شد.


کاهش نگرانی مردم با حضور نیروهای امدادی

زلزله اخیر در استان قزوین اگرچه خسارت چندانی بر جای نگذاشت، اما باعث آسیب جزئی به برخی خانه‌های روستایی و شکسته شدن شیشه‌ها و لوله‌های آب شد. اکبر حصاری از اهالی یکی از روستاهای آبگرم قزوین که خانه‌اش به جز چند ترک روی دیوارها آسیب چندانی ندیده  می‌گوید: با وجود اینکه 2روز از زمان زلزله گذشته، اما به‌علت پس‌لرزه‌های مداوم، هنوز شرایط برای مردم عادی نشده است.

او اضافه می‌کند: اهالی روستا نگران پس‌لرزه‌های بزرگ‌تر هستند اما حضور نیروهای امدادی در منطقه تا حدودی این نگرانی را رفع کرده و باعث شده تا مردم در خانه‌هایشان بمانند. امیر محمدنژاد از اهالی روستایی شهرستان آوج نیز می‌گوید: زمان وقوع زلزله من در مغازه بودم و اگرچه ساختمان آسیبی ندید اما به‌علت شکسته شدن شیشه‌ها و پرتاب شدن اجناس، بخشی از سرمایه من و افرادی که در این محدوده مغازه دارند از بین رفت. او اضافه می‌کند: ترس و نگرانی از وقوع زلزله بزرگ‌تر باعث شده برخی از اهالی مغازه‌ها را ببندند و برخی نیز از خانه‌هایشان خارج شده‌اند. از مسئولان می‌خواهیم اطلاع‌رسانی دقیق داشته باشند تا نگرانی اهالی کمی رفع شود.


اعزام تیم‌های ارزیاب به مناطق زلزله‌زده‌

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین هم توضیح می‌دهد که ‌تیم‌های ارزیابی هلال احمر در منطقه آوج در حال گفت‌وگو با دهیاران و تحقیقات میدانی هستند و تاکنون هیچ‌گونه خسارت جانی و مالی را اعلام نکرده‌اند.حسن آصفی می‌گوید: گزارشی از خرابی سنگین و گسترده ساختمان‌ها نداشته‌ایم اما این در حالی است که استرس و نگرانی مردم منطقه آوج بسیار زیاد است که باید کنترل شود.

او با تأکید بر اینکه مردم باید در این شرایط هوشیار و آماده باشند، معتقد است جای هیچ‌گونه نگرانی نیست زیرا این زلزله 4/5ریشتری اوج زلزله بوده و بعید است که پس‌لرزه قوی‌تری داشته باشیم.مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قزوین همچنین توضیح می‌دهد که این زمین لرزه به جز استان قزوین در استان‌های کردستان، همدان، گیلان، زنجان و بخش‌هایی از تهران نیز احساس شده است.آصفی همچنین اضافه کند: 2تیم از استان قزوین، یک تیم از استان زنجان و همچنین 3تیم از استان همدان به‌عنوان ارزیاب در پایگاه‌ها مستقر می‌شوند.

در شعاع 15کیلومتری منطقه، 31روستا وجود دارد و تیم‌های ارزیاب در حال بررسی وضعیت فعلی هستند، این در حالی است که آوج و آبگرم از توابع استان قزوین نزدیک‌ترین پایگاه‌ها به منطقه به شمار می‌روند. آصفی با بیان اینکه منطقه از پیش بازسازی شده و احتمال بروز خسارت جدی بالا نیست، عنوان می‌کند: بیش از 8هزار نفر جمعیت و 2هزار و 600خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند، به همین سبب امیدواریم این زمین لرزه خسارت جدی به همراه نداشته باشد. از مردم نیز تقاضا داریم که آرامش خود را حفظ کرده و درصورتی که احساس استرس و اضطراب دارند با شماره 112تماس بگیرند.

مردم به شایعات توجه نکنند

فرماندار آوج با اعلام بازگشت شرایط عادی به منطقه، از مردم درخواست کرد تا به شایعات توجه نکنند. نصرت‌الله علیرضایی می‌گوید: بلافاصله بعد از وقوع زمین‌لرزه، تیم‌های ارزیابی از دهیاران و بخشداران در چهارگوشه شهرستان وارد عمل شدند و جای نگرانی وجود ندارد. از شهروندان آوجی نیز درخواست داریم ضمن حفظ آرامش در حالت آماده‌باش قرار داشته باشند تا درصورت بروز هرگونه حادثه، کمترین میزان خسارات جانی و مالی را داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha