پیش‌بینی‌های متخصصان اپیدمیولوژی محقق شد و ضعف دولت در نظارت‌ها و بی‌توجهی مردم در رعایت پروتكل‌های بهداشتی دست به دست هم داد و آمار فوت روزانه كووید 19 از 400 نفر هم گذشت.

انتقاد صریح وزیر بهداشت از مردم: شهدای مدافع سلامت، شهدای كرونا نیستند بلكه شهدای بی‌توجهی به پروتكل‌هایی هستند كه ماه‌هاست ابلاغ كرده‌ایم

سلامت نیوز:پیش‌بینی‌های متخصصان اپیدمیولوژی محقق شد و ضعف دولت در نظارت‌ها و بی‌توجهی مردم در رعایت پروتكل‌های بهداشتی دست به دست هم داد و آمار فوت روزانه كووید 19 از 400 نفر هم گذشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،دیروز سخنگوی وزارت بهداشت در اعلام گزارش روزانه از وضعیت شناسایی مبتلایان جدید و فوتی‌های این بیماری ویروسی در كشور خبر داد كه در فاصله 7 تا 8 آبان ماه ۴۱۵ بیمار فوت كرده‌اند و حالا تعداد فوتی‌های كووید 19 در ایران به ۳۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسیده ضمن اینكه در همین بازه 24 ساعته ۶ هزار و ۸۲۴ بیمار جدید مبتلا به كووید ۱۹ در كشور شناسایی شده كه از این تعداد 2 هزار و ۴۹۰ نفر بستری شدند و مجموع بیماران كووید ۱۹ در كشور هم به ۵۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر افزایش یافته است.

اگرچه آمارهای اعلامی وزارت بهداشت و حتی سازمان بهداشت جهانی به دلیل سرعت صعود آمار مبتلایان و فوتی‌های كووید 19 فقط برای همان روز ارزش خبری دارد حالا مسلم شده كه هر 12 ثانیه یك ایرانی به كووید 19 مبتلا می‌شود و هر 4 دقیقه یك ایرانی مبتلا، جان خود را از دست می‌دهد. به دنبال صعود آمار ابتلا و فوت در كشور از چند شب قبل هم شبكه خبر هر 4 دقیقه یك آلارم روی صفحه تلویزیون مخاطبان می‌فرستد با این پیام هشداری كه«یك ایرانی دیگر قربانی كووید 19 شد».

به نظر می‌رسد با پشت سر گذاشتن مرز 400 فوتی در روز، تصمیمات دولت و وزارت بهداشت برای مقابله با متخلفان نادیده گرفتن پروتكل‌های بهداشتی و البته ضمانت اجرایی همان مصوباتی كه برای تصویب آن در ستاد ملی مقابله با كرونا، وقت صرف و تلف می‌شود باید به مراتب سخت‌گیرانه‌تر از روزهای پیش باشد چون این آمار فوت تایید می‌كند كه ظرف هفته‌های گذشته، رفتارهای پرخطر مردم و از جمله ترددهای غیرضروری و سفرهای تفریحی و برگزاری مراسم عزا و شادی و نادیده گرفتن فاصله اجتماعی و استفاده نكردن از ماسك در حدی بوده كه حالا آمار فوت از مرز 400 نفر هم گذشته و این مطابق با همان نگرانی چند ماهه معاون كل وزارت بهداشت است كه بارها از شبكه‌های تلویزیونی و رادیویی و رسانه‌های مكتوب هشدار داده بود كه در صورت نادیده گرفتن ساده‌ترین الزامات بهداشتی باید منتظر فوت روزانه 500 الی 600 هموطن باشیم.

البته اهمال دولت در نظارت بر آنچه مصوب كرده هم دلیل اصلی برای این ركوردزنی هر چند روز یك ‌بار آمار فوت یا ابتلای جدید است. با گذشت 5 روز از الزام كاهش 50 درصدی حضور كارمندان دوایر دولتی در شهر تهران این الزام در بسیاری دوایر دولتی اجرا نشده و مدیران با توجیه اینكه  «هنوز دستوری در این باره دریافت نكرده‌ایم» از همه كارمندان خود می‌خواهند كه هر روز در محل كار حاضر شوند.

آن مدیرانی هم كه این الزام را اجرا كرده‌اند و كارمندان‌شان را به دوركاری فرستاده‌اند، خبر ندارند كه كارمند به ظاهر دوركار در ساعت اداری مشغول به خیابان‌گردی و انجام كارهای عقب‌افتاده شخصی است. پس دولت، الزامی قائل شده كه حتی قادر به نظارت یا ایجاد ضمانت اجرایی سخت‌گیرانه بر آن نیست. 

به همین دلیل بود كه دیروز وزیر بهداشت در جمع اعضای كمیسیون بهداشت مجلس با تاكید بر اینكه «اكنون وارد مرحله جدیدی شده‌ایم كه در این مرحله غیر از تامین منابع، نیازمند ایستادگی بر رعایت پروتكل‌ها هستیم» از ناتوانی تولیت سلامت برای نظارت و سخت‌گیری بر اجرای پروتكل‌ها هم گفت كه البته اگر وزیر هم نمی‌گفت، اتفاقات چند روز گذشته در مشهد و برگزاری یك مراسم مذهبی بدون دریافت مجوز از مسوولان حوزه سلامت استان نشان داد كه وزارت بهداشت و حتی ستاد ملی مقابله با كرونا برای مقابله و جلوگیری از برخی تخلفات هیچ اختیاری ندارد و لازم است سران سه قوه در برخی موارد وارد عمل شوند. به دنبال اتفاقاتی از این دست بود كه سعید نمكی هم دیروز در این نشست مشترك با اعضای كمیسیون بهداشت مجلس تاكید كرد:

«در وزارتخانه عاملی برای اجرای پروتكل‌ها نداریم و فقط مامور اعلام پروتكل‌ها هستیم نه مامور اقدام.»وزیر بهداشت در این دیدار ضمن اشاره به سابقه اقدامات بهداشتی و درمانی توضیح داد:«دو علت اصلی ناكامی برای مقابله با كرونا از نظر بنده، عادی‌انگاری و ساده‌انگاری نسبت به این بیماری بود كه لطمات زیادی به ما زد.

به محض اینكه در فروردین و اردیبهشت به پایین‌ترین رقم مرگ و میر روزانه رسیدیم، ناگهان همه تصور كردند كه كرونا تمام شده است كه همان زمان نامه‌ای نوشتم و تاكید كردم كه عادی‌انگاری بیماری توسط مردم خوب نیست ولی عادی‌انگاری توسط مسوولان بسیار بدتر است و برخی تصور كردند كه كرونا و نقش محوری وزارت بهداشت تمام شده و باید به سایر بخش‌ها بپردازیم.

در همه جای دنیا معمولا اقتصاد در شرایط اپیدمی بیماری‌ها از حوزه سلامت حمایت می‌كند اما در ایران ما از اقتصاد كشور حمایت كردیم اما برخی‌ها تصور كردند كه كرونا تمام شده و عادی‌پنداری و عادی‌انگاری در تمامی عرصه‌ها به ما آسیب‌های زیادی زد. دومین اتفاقی كه موجب ناكامی ما شد، تزریق ناكافی منابع در حوزه سلامت و وزارت بهداشت بود.

اكنون وارد مرحله جدیدی شده‌ایم كه در این مرحله غیر از تامین منابع، نیازمند ایستادگی بر رعایت پروتكل‌ها هستیم. در وزارت بهداشت عاملی برای اجرای پروتكل‌ها نداریم و فقط مامور اعلام پروتكل‌ها هستیم نه مامور اقدام. اگر یك نفر از نیروهای ما در بیمارستان‌ها مورد هجمه قرار بگیرد باید از نیروی انتظامی و سایر مراجع كمك بگیریم.

برای نظارت بیشتر مردمی بر اجرای پروتكل‌های بهداشتی QR Code را تعریف كردیم اما اگر فردی كه بیمار است و به او گفته‌ایم باید در منزل بمانی از منزل خارج شد، نمی‌توانیم او را كنترل كنیم بلكه دستگاه اجرایی دیگری باید فرد بیمار را به خانه بفرستد و حتی او را جریمه كند.

ماه‌ها برای استفاده همگانی و جریمه عدم استفاده از ماسك چانه‌زنی كردیم و اگر این اقدام عملی نشود، مردم باور نمی‌كنند كه باید موضوع بیماری را جدی بگیرند. منحنی ابتلا و مرگ و میر بیماران امروز قابل مقایسه با روزهای نخست شیوع ویروس در كشور نیست و باید همه متوجه مظلومیت و تلاش‌های بی‌حد نیروهای بهداشتی و درمانی و خجالت بنده از شهدای مدافع سلامت باشند.

شهدای مدافع سلامت، شهدای كرونا نیستند، بلكه شهدای بی‌توجهی به پروتكل‌هایی هستند كه ماه‌هاست، ابلاغ كرده‌ایم. ما 1400 پروتكل نوشتیم اما ۱۴ درصد آن رعایت می‌شود. معاون درمان در این مدت حتی یك روز هم در كنار خانواده خود نبوده، از خراسان می‌آید به خوزستان می‌رود و از این استان به آن استان. به او می‌گویم حداقل استراحت كن.

مدتی آب یكی از مناطق كشور قطع شد، دیدید كه چه اتفاقات و بلوایی رخ داد اما چه كسی به خاطر كرونا به خیابان آمد و اعتراض كرد؟ نیروهای وزارت بهداشت در اوج تنهایی، بی‌كسی، غربت، بی‌پولی و تحریم برای كشور افتخار آفریدند و نخواهم گذاشت زحمت آنها پایمال مباحث سیاسی شود و فردی برای جمع كردن فالوئر به آنها بی‌احترامی كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha