شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 302256

همواره در علم پزشکی مرگ یک انسان با توقف دائم فعالیت قلبی تعریف می‌شد. در واقع با وقوع ایست قلبی، تلاش برای احیای قلبی-ریوی همیشه آخرین اقدام برای حفظ جان بیمار است و اگر پمپاژ خون از قلب به سایر نقاط بدن متوقف شود، به‌تدریج یک‌یک اعضا از کار می‌افتند.اما جایگاه فعال‌بودن مغز در زنده‌بودن یک انسان چیست؟ به عبارت دیگر با از دست‌دادن مغز و حفظ عملکرد قلب آیا فرد زنده خواهد ماند؟

در مرگ مغزی چه اتفاقی می‌افتد؟

سلامت نیوز ؛ دكتر علیرضا طبیب خویی، همواره در علم پزشکی مرگ یک انسان با توقف دائم فعالیت قلبی تعریف می‌شد. در واقع با وقوع ایست قلبی، تلاش برای احیای قلبی-ریوی همیشه آخرین اقدام برای حفظ جان بیمار است و اگر پمپاژ خون از قلب به سایر نقاط بدن متوقف شود، به‌تدریج یک‌یک اعضا از کار می‌افتند.اما جایگاه فعال‌بودن مغز در زنده‌بودن یک انسان چیست؟ به عبارت دیگر با از دست‌دادن مغز و حفظ عملکرد قلب آیا فرد زنده خواهد ماند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،آیا ازدست‌رفتن مغز می‌تواند مثل از کار ایستادن قلب به معنی مرگ بیمار باشد؟این سوالات از زمانی به ذهن رسید که در مورد بیمارانی که به دلیل آسیب شدید مغزی به کما می‌رفتند و دیگر تنفس خودبه‌خودی نداشتند با کمک علم و تجهیزات، امکان سپردن تنفس آنها به دستگاه تنفس مصنوعی فراهم شد.

قلب هم که به‌طور خودبه‌خود به کار پمپاژ خون ادامه می‌داد و بیمار مدت‌ها ممکن بود در این وضعیت باقی بماند، اما بعدها مشخص شد حتی در عمیق‌ترین حالت کما هم ممکن است مغز عملکرد حداقل داشته یا نداشته باشد و در صورتی که هیچ نشانه‌ای از فعالیت مغزی در فرد مشاهده نشود می‌توان اصطلاح «مرگ مغزی» را در مورد او به‌کار برد.

بیمارانی که در کمای عمیق هستند اما دچار مرگ مغزی نشده‌ و هنوز این اقبال را دارند که حتی با وجود عوارضی شدید در نهایت از کما خارج شوند، اما چنین اتفاقی در مورد بیماران مرگ مغزی تاکنون مشاهده نشده است. از سوی دیگر امکان حفظ کارکرد قلب و سایر اندام‌ها تا مدت طولانی در بیماران در کما وجود دارد، اما بیمار دچار مرگ‌مغزی در مدت زمانی نه‌چندان زیاد عملا دچار اختلال عملکرد کلیه، کبد و سایر دستگاه‌های حیاتی شده و در نهایت قلبش هم از کار خواهد ایستاد. به‌طور خلاصه، بیمار در کمای عمیق ممکن است به زندگی بازگردد و ممکن است بازنگردد.

اما در مورد بیمار دچار مرگ مغزی، شانسی برای بازگشت وجود نداشته و در مدت کوتاهی «مرگ‌قلبی» هم اتفاق می‌افتد و به این دلیل آنها گزینه مناسبی برای اهدای عضو به بیماران نیازمند هستند. تایید مرگ‌مغزی روندی سخت‌گیرانه و دشوار بوده و لازمه آن بررسی بیمار از سوی چند پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های مختلف است.

تاییدکنندگان مرگ‌مغزی پزشکان متخصصی هستند که صلاحیت آنها با ابلاغ حکم از سوی بالاترین مقام سلامت و درمان کشور یعنی وزیر بهداشت و درمان مورد تایید قرار می‌گیرد. تا زمانی که گروهی متشکل از این متخصصان، مرگ مغزی بیماری را محرز ندانند، هرگز اقدامی برای پیوند عضو صورت نمی‌گیرد.

جراح مغز ‌و ‌اعصاب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha