شانه خالی كردن از زیر بار مسئولیت و انداختن همه كوتاهی‌ها به گردن کرونا بهانه مناسبی است تا مسئولان سازمان انتقال خون نسبت به توسعه زیرساخت و گسترش پایگاه‌های انتقال خون پاسخ مناسبی ارائه نکند.

«كرونا» بهانه‌ای برای کم‌کاری‌های سازمان انتقال خون

سلامت نیوز:شانه خالی كردن از زیر بار مسئولیت و انداختن همه كوتاهی‌ها به گردن کرونا بهانه مناسبی است تا مسئولان سازمان انتقال خون نسبت به توسعه زیرساخت و گسترش پایگاه‌های انتقال خون پاسخ مناسبی ارائه نکند.

به گزارش سلامت نیوزز به نقل از  آنا، انتشار فراخوان اهدای خون برای همه گروه‌های خونی از سوی سازمان انتقال خون و همزمان با آن تأكید متولیان این سازمان بر ضرورت اهدای خون حتی در شرایطی كه تردد افراد در سطح شهر با محدودیت روبرو شده است، خبر از تبدیل شدن این سازمان به محلی برای آبستن بحرانی به نام «كم خونی» دارد. در همین شرایط است كه پیمان عشقی رئیس سازمان انتقال خون وضعیت ذخایر خونی كشور را شكننده اعلام می‌كند و از داوطلبان می‌خواهد كه برای اهدای خون به مراكز سازمان انتقال خون مراجعه كنند.


این درحالی است که محمدرضا مهدی‌زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران نیز شرایط نیاز  به خون را به اندازه‌ای ضروری دانست که از مردم خواست هنگام خروج از خانه برای انجام کارهای ضروری، اهدای خون برای نجات جان بیماران را به عنوان یک ضرورت حیاتی در نظر بگیرند.


از معضل كم خونی تا بحران كم خونی
محمدرضا مهدی‌زاده در گفتگویی که با رسانه‌ها داشت در خصوص وضعیت ذخایر فرآورده‌های خونی برای تامین نیاز بیماران, آن را در حالت هشدار دانست؛ همچنین سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت هم با طرح مواردی نظیر اینكه «از مردم می‌خواهیم در ماه‌های باقی مانده سال به صورت مستمر و در بازه‌های زمانی مختلف برای اهدای خون به مراکز انتقال خون سراسر کشور مراجعه کنند» خواستار مشاركت مردم جهت خاموش كردن این آتش زیرخاكستر شد.
سخنگوی وزارت بهداشت که از نگرانی این روزهای مردم به ویژه در برخورد با كرونا مطلع است، بر عدم سرایت كرونا از طریق خون تأكید كرد و جهت اطمینان خاطر اهداكنندگان خاطرنشان كرد تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز انتقال خون کشور رعایت می‌شود و كلیه وسایل و تجهیزات استفاده شده در پروسه اهدای خون و پلاسما استریل و یکبار مصرف هستند.


لاری با اشاره به اینكه شیوع كرونا منجر به كاهش مراجعین به سازمان انتقال خون شده است تصریح كرد «متاسفانه با شیوع ویروس کووید-۱۹ میزان اهدای خون کاهش یافته و این درحالیست که این ویروس از طریق خون منتقل نمی‌شود و با اهدای یک واحد خون می توانید جان سه نفر را نجات دهید.»


صف‌های طولانی برای اهدای خون
انتشار فراخوان‌های سازمان انتقال خون در فضای مجازی، حضور مردم در مراكز انتقال خون را به دنبال داشت، حضوری كه حتی منجر به ازدحام و ایجاد صف در شرایط بحرانی ناشی از گسترش كرونا شد. با عطف اینكه اقداماتی از قبیل اهدای خون تعطیل‌بردار نیست و باید به صورت مداوم استمرار داشته باشد اما  با توجه به چالاكی ویروس كرونا در انتقال به افراد و از طرفی نیاز بسیاری از هموطنان به دریافت خون سالم، این سوال مطرح است که سازمان انتقال خون جهت گسترش و ارتقای زیرساخت های این سازمان در شرایط بحرانی و جلوگیری از تشكیل صف توسط اهداكنندگان چه اقدامی انجام داده است؟


سخنگوی سازمان انتقال خون كشور در همین خصوص و در گفتگو با خبرنگار ما عدم استفاده از تمام ظرفیت پایگاه های انتقال خون به جهت حفظ سلامت اهداكنندگان در شرایط بحرانی ناشی از شیوع كرونا را علت معطل ماندن  اهداكنندگان در صف‌های اهدای خون دانست و گفت: در حال حاضر برخی از سالن‌های اهداى خون ظرفیت پذیرش ۴۰ نفر را دارند اما به علت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و حفظ سلامت مراجعه‌كنندگان از همه ظرفیت سالن‌هاى اهدای خون استفاده نمی‌شود.


بشیر حاجی بیگی با بیان اینكه کمبود تخت‌ها در مراكز انتقال  خون منجر به كاهش زمان رسیدگی به مراجعین شده است، افزود: در شرایط فعلی به دلیل رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در استان تهران حدود ۴۰ نفر عقب هستیم. در شرایط عادی ۶۰ نفر اهداكننده همزمان وارد سالن می‌شوند اما در این شرایط از ٦٠ نفر به ٣٠ نفر كاهش پیدا كردند. همچنین در اصفهان ۲۵ نفر عقب هستیم كه اینها به دلیل رعایت پروتكل‌های بهداشتی مربوط به كرونا است.


مراكز خون ایران جزء بهترین مراكز دنیا هستند
سخنگوی سازمان انتقال خون در واكنش به اینكه صف‌های طولانی در مراكز اهدای خون منجر به افزایش تعداد مبتلایان و قربانیان كرونا می‌شود، تصریح كرد: در همه جای تهران مراكز سازمان انتقال خون مستقر هستند نكته قابل توجه این است كه اهدای خون در كشور نباید هیجانی بوده و باید با تصمیم آگاهانه و مسئولانه باشد.


حاجی بیگی در شرایطی مراكز انتقال خون ایران را به عنوان بهترین مراكز انتقال خون دنیا معرفی می‌كند كه وی سال گذشته نبود زیرساخت‌های لازم را یكی از مشكلات اساسی پایگاه‌های انتقال خون خوانده بود و  گفته بود كه «تعداد کافی پایگاه انتقال خون و نیروی آموزش دیده نداریم. ما نمی‌توانیم جواب مردم را بدهیم. حتی اگر با استفاده از فراخوان ها ما ۴ هزار اهداکننده خون تهرانی داشته باشیم، واقعاً با این زیرساخت‌های نمی‌توانیم تکریم ارباب رجوع کنیم.»
همچنان كه ۸۰ درصد سونامی بحران‌ها در كشور به مدیریت نابخردانه شرایط و بهره‌گیری از منابع برمی‌گردد؛ در مجموع به نظر می‌رسد كه سازمان انتقال خون نیز به مانند سایرین از كووید-١٩ به عنوان ابزاری بر سرپوش نهادن بر ضعف‌های مدیریتی خود استفاده می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha