سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
کد خبر: 303580

ویروس کرونا نمی‌تواند به مدت زیادی روی لباس باقی بماند، اما کرونا می‌تواند در مدت زمان و دمای خاص از بین برود. پس با این تفاسیر نحوه ضد عفونی کردن البسه ها در ایام کرونایی باید مورد توجه همگان قرار بگیرد.

چگونه لباس کرونایی‌ها ضدعفونی می‌شود؟

سلامت نیوز:ویروس کرونا نمی‌تواند به مدت زیادی روی لباس باقی بماند، اما کرونا می‌تواند در مدت زمان و دمای خاص از بین برود. پس با این تفاسیر نحوه ضد عفونی کردن البسه ها در ایام کرونایی باید مورد توجه همگان قرار بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ شیوع کرونا باعث بروز خسارت‌ها و مشکلات متعدد به جامعه شده است. در روزهای اخیر میزان مرگ‌ومیرهای روزانه کرونا از 450 نفر بالاتر رفته و همین امر می‌طلبد تا افراد بیش از پیش به این ویروس و کم و کیف انتقال آن توجه کنند. در این میان نحوه ضد عفونی البسه‌ افراد کرونایی و چگونه مصونیت از ورود این بیماری به خانه جای تامل دارد.

به گفته پروفسور کارین لدر، متخصص بیماری‌های عفونی و همه‌گیر، از اصلی‌ترین خطرهایی که می‌توان به ویروس کرونا نسبت داد، قطرات دهان است که در محیط شروع به پخش شدن می‌کند، تا زمانی که فاصله یک و نیم متری خود را رعایت نکرده‌اید، این قطرات ممکن است به شما برخورد کند. به همین دلیل است که تاکید بر این شده که شما باید فاصله اجتماعی را رعایت کنید. شواهد چندانی بر اینکه نشان دهد، ویروس کرونا می‌تواند روی لباس یا پارچه قرار گیرد یا چه مدتی می‌تواند باشد، وجود ندارد؛ ولی شرط احتیاط این است که اگر در مکانی بودید که ممکن است لباس شما به ویروس کرونا آلوده شده باشد، بهتر است آن را شست و شو دهید. ویروس کرونا نمی‌تواند به مدت  زیادی روی لباس باقی بماند، اما کرونا می‌تواند در مدت زمان و دمای خاص از بین برود.

لباس‌های کرونایی کجا نگهداری شود

لباس‌های آلوده یکی از مهم‌ترین راه‌های ورود ویروس کرونا به داخل خانه و ابتلای افراد ساکن در خانه به این ویروس است. سازمان جهانی بهداشت به همه افراد توصیه می‌کند که هنگام ورود به خانه لباس‌های خود را تعویض کنند و آن‌ها را بشویند. توصیه پزشکان و متخصصان این است که اگر نمی‌خواهید لباس‌هایتان را بشویید با توجه به اینکه ویروس کرونا تا چند ساعت روی سطوح پارچه‌ای زنده می‌ماند، لباس‌های آلوده خود را تا چند ساعت دور از سایر لباس‌ها و در جایی که باعث آلودگی محیط خانه نمی‌شود نگهداری کنید.


لباس‌های کرونایی چگونه ضد عفونی می‌شوند؟

با توجه به اینکه ویروس در دمای بالای ۶۰ درجه از بین می‌رود، پزشکان توصیه می‌کنند لباس‌ها در ماشین لباسشویی و در این دما شسته شوند و این توصیه‌ها تاکنون مورد تایید پزشکان بوده است. این مراقبت‌ها در صورت ابتلای یکی از اعضای خانواده به ویروس کرونا، شدت می‌یابد و لباس‌ها، روتختی و حوله بیمار باید با دقت بیشتری شسته شوند تا از انتشار ویروس در داخل خانه و انتقال به افراد دیگر ساکن در خانه جلوگیری شود. درصورت عدم ابتلای اعضای خانواده به کرونا نیازی به استفاده از ماشین لباسشویی، خشک‌کن و حتی آب گرم برای شستن و ضدعفونی کردن لباس‌ها وجود ندارد. اطمینان از پاکیزگی دست‌ها قبل از تماس با لباس‌ها، حوله و روتختی‌های شسته شده و حمل آنها، کافی است و در این صورت لباس‌ها آلوده به ویروس نمی‌شود. باید توجه داشت که نه تنها لباس، بلکه کفش‌ها و وسایلی که از بیرون به داخل خانه منتقل می‌شود را ضدعفونی و گندزدایی کرد.

لباس کرونایی‌ها چگونه ضدعفونی می‌شود؟

طبق تحقیقات مرکز کنترل پیشگیری بیماری‌های آمریکا، ضد عفونی کردن باعث از بین رفتن باکتری و ویروس‌ می‌شود. بر این اساس ویروس کرونا با آب ولرم و ماده شوینده از بین می‌رود. در صورتی‌ که می‌خواهید نگرانی مبتلا شدن به این ویروس را از خود دور کنید، لباس‌های خود را با آب داغ یا ولرم در دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه سانتیگراد بشویید و ترجیحاً در مقابل نور آفتاب خشک کنید. بافت بسیاری از لباس‌ها با دمای بالا و آب داغ از بین می‌رود. از این رو توصیه می‌کنیم این نوع لباس‌ها را با آب ولرم بشویید و حتما از مواد شوینده نیز استفاده کنید. در صورتی که ماده شوینده قوی به بافت لباس‌تان آسیب می‌رساند، از ماده شوینده ملایم استفاده کنید. همچنین کارشناسان توصیه می‌کنند حتماً در دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد، لباس‌ها و ملحفه‌های آلوده فرد بیمار شست‌وشو شود. در این زمینه به برخی نکات توجه کنید:

• تکاندن لباس آلوده موجب پخش شدن ویروس و افزایش آلودگی می‌شود پس از این کار خودداری کند.

• سعی کنید لباس‌ها را در زمان شست و شو با درجه حرارت بالا بشویید.

• درهنگام شست و شو از ماسک و دستکش استفاده شود.

• حتی‌المقدور از برخورد لباس با صورت خود جلوگیری کند.

• در صورتی که لباس‌ها را در حمام شست وشو می‌دهید حتما در انتها همه جا را با محلول‌های گندزادایی ضدعفونی کنید.

• برای اینکه تهویه هوا صورت بگیرد، بهتر است پنجره‌ها را باز بگذارید.

• بهتر است دمای آب تا ۷۰ درجه سانتی گراد بالا باشد و شستشو حداقل ۲۵ دقیقه توصیه می شود.

• در صورتی که شستشو را با آب با دمای کمتر انجام می‌دهید، بهتر است از ماده شیمیایی مناسب برای دمای پایین و غلظت مناسب برای شستشو استفاده کنید.

• در صورتی که امکان شست و شوی لباس در همان لحظه وجود ندارد، آن را در کناری آویزان کنید تا بعد از چند ساعت ویروس از بین برود.

• تا زمانی که فرد به بیماری مبتلا است، وسایل شخصی آن و سایر وسایل مورد نیاز آن مانند بالش، تشک و ... در اختیار خود فرد بوده و نباید مورد استفاده افراد دیگر قرار بگیرند.

• سطح اتاقی که فرد در آن قرار دارد با ماده ضد عفونی کننده یا محلول سفید کننده ضدعفونی شود.

• پس از اینکه تمیز کاری به پایان رسید، دستکش‌ها را درآورده و دست‌های خود را با آب و صابون شست و شو دهید.

• بعد از شست و شو ماسک جراحی را برداشته و مجدد شروع به شست و شو کنید.

• ماسک و دستکش‌ها را در کیسه های زباله یا پلاستیک‌های دو لایه به دور بیندازید.

• برای خریدهای خود تا جای ممکن از خانه خارج نشوید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha