کبد در قسمت بالای راست شکم واقع شده است و یکی از اندام های حیاتی بدن است. خون را فیلتر می کند ، ویتامین ها و مواد معدنی خاصی را ذخیره می کند و صفرا تولید می کند.

۲۰ نشانه عملکرد بد کبد

سلامت نیوز: کبد در قسمت بالای راست شکم واقع شده است و یکی از اندام های حیاتی بدن است. خون را فیلتر می کند ، ویتامین ها و مواد معدنی خاصی را ذخیره می کند و صفرا تولید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، هنگامی که کبد از کار بیفتد ، کل بدن رنج می برد. در اینجا ۲۰ نشانه اولیه کبد بیمار وجود دارد.

۱-مشکلات گوارشی

 مشکلات گوارشی مکرر می تواند نشانه یک مشکل جدی در کبد باشد. اگر ناراحتی شما برطرف نشد ، با یک پزشک مشورت کنید.

۲-کبد سنگین

کبدی که احساس سنگینی می کند یکی از رایج ترین نشانه هایی است که ممکن است این اندام رنج ببرد.

کبد سنگین لزوماً به معنای سرطان کبد نیست. کبد شما احتمالاً فقط مسدود است. اگر چربی موجود در رژیم غذایی خود را کاهش دهید ، معمولاً ناراحتی شما از بین می رود.

۳-دل درد

درد مداوم در سمت راست شکم باید زنگ خطر را به صدا در آورد. ممکن است از آپاندیسیت رنج ببرید. اما اگر درد در قسمت فوقانی شکم واقع شده و تا شانه راست امتداد داشته باشد ، ممکن است به سرطان کبد مبتلا باشید.

۴-یک توده قابل لمس در زیر حفره قفسه سینه شما

اگر توده ای را در زیر حفره قفسه سینه در سمت راست تشخیص دهید ، ممکن است کبد متورم داشته باشید. سرطان یکی از دلایل تورم این اندام است.

۵-خستگی مفرط

کبد بیمار (مثلاً کبد چرب یا مبتلا به سرطان کبد یا سیروز) در ذخیره ویتامین ها مشکل دارد. و مواد معدنی مورد نیاز بدن انسان برای عملکرد مناسب ، که می تواند اوا را از حالت بهترین احساس باز دارد.

۶-کاهش اشتها

از دست دادن اشتها دلایل مختلفی دارد. ممکن است افسرده یا مضطرب باشید. با این حال ، اگر طی چند روز به سختی چیزی خورده اید ، ممکن است به سیروز کبدی ، هپاتیت یا حتی سرطان کبد مبتلا باشید.

۷-زردی

زردی اغلب نشان دهنده عملکرد نادرست کبد است که شاید به دلیل هپاتیت ، آسیب کبدی ، سرطان کبد یا سندرم گیلبرت باشد.

۸-حالت تهوع

حالت تهوع لزوماً به معنای کبد ناسالم نیست. ممکن است در اثر مسمومیت غذایی یا در زنان بارداری ایجاد شود. از طرف دیگر ، انعطاف پذیری که از بین نرود یا به طور منظم رخ دهد ، نگران کننده است. ممکن است سیروز کبد یا سرطان داشته باشید.

۹-مدفوع کم رنگ

شما ممکن است از میزان حرکات روده ای که می تواند در مورد سلامتی شما نشان دهد ، بی اطلاع باشید. مواد مدفوع که رنگ پریده تر از حد معمول است ، ممکن است نشان دهد که کبد شما به درستی کار نمی کند.

۱۰-ادرار تیره

رنگ ادرار روش دیگری برای تشخیص عملکرد کبد است. به عنوان مثال ، ادرار تیره تر از حد معمول ، ممکن است در برخی موارد ، نشانه هپاتیت حاد باشد. اگر ادرار شما به مدت چند روز تیره رنگ شده است ، باید یک معاینه پزشکی تعیین کنید.

۱۱-خارش پوست

خارش معمولاً به دلیل یک مشکل پوستی ایجاد می شود و در بیشتر موارد استفاده از کرم تجویز شده توسط متخصص پوست موجب تسکین می شود. با این حال ، گاهی اوقات مشکل کبدی ریشه این مشکل است. در واقع ، افزایش بیلی روبین (رنگدانه مسئول رنگ زرد صفرا) ، ناشی از کلانژیت صفراوی اولیه یا بیماری کبدی دیگر ، اغلب باعث خارش می شود.

۱۲-تب مکرر

گاهی تب ممکن است به معنی دردسر باشد. در بسیاری از بیماران مبتلا به هپاتیت A (التهاب کبدی که پس از مصرف غذا یا آب آلوده منقبض شده است) دچار تب می شوند.

۱۳-خون دماغ شدن

افراد مبتلا به سیروز ، بیماری که در آن کبد به شدت زخم شده است ، ممکن است دچار خونریزی مکرر از بینی شوند.

۱۴- لکه های قرمز روی پوست

آسیب ها ، نیش ها و مشت ها معمولاً وجود لکه های قرمز روی پوست را توضیح می دهند. از طرف دیگر ، لکه های قرمز که از هیچ کجا ظاهر می شوند ، ممکن است موارد جدی تری را نشان دهند ، مانند مشکل در کبد (هپاتیت کامل).

۱۵-افزایش سردرگمی

مصرف برخی از داروها ، نوشیدن الکل ، استفاده از مواد مخدر و ابتلا به بیماری روحی باعث سردرگمی می شود. هرچند ، گاهی اوقات کبد بیمار (هپاتیت و سیروز کامل) مقصر است.

۱۶-اسهال

اسهال مزمن ممکن است ناشی از مشکلات دستگاه گوارش باشد. روده بزرگ یا کبد شما احتمالاً بد کار میکند.

۱۷-یبوست

اگر خوب غذا می خورید و هیچ دارویی مصرف نمی کنید و با این وجود بیش از سه هفته یبوست دارید ممکن است به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا باشید.

۱۸-بوی بد دهان

عملکرد نادرست کبد ، به دلیل هپاتیت یا بیماری مزمن کبدی ، باعث تجمع مواد زائد در خون می شود که در نهایت منجر به بوی بد دهان می شود.

۱۹-برجستگی های کوچک سفید نزدیک چشمان

کلانژیت صفراوی اولیه ، یک بیماری مزمن کبدی ، دارای علائم غیرمعمول بی شماری است ، مانند برجستگی های کوچک سفید که در نزدیکی چشم ظاهر می شوند.

۲۰-مشکل صحبت کردن

آیا بیان کردن برای شما دشوار است؟ آیا صدای شما ضعیف شده است؟ آیا برای کنترل بزاق مشکل دارید؟ شما ممکن است از بیماری ویلسون رنج ببرید. این بیماری ارثی و بالقوه کشنده باعث تجمع مس در کبد می شود. مس اضافی در بدن پخش می شود و برخی از اندام های خاص مانند مغز را از عملکرد صحیح باز می دارد.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha