:دانشمندان در حال حاضر ارتباط بین آمادگی جسمانی پایین در بزرگسالان جوان و افزایش خطر ابتلا به بیماری خودایمنی پسوریازیس را نشان داده

ارتباط آمادگی جسمانی با افزایش خطر پسوریازیس

سلامت نیوز:دانشمندان در حال حاضر ارتباط بین آمادگی جسمانی پایین در بزرگسالان جوان و افزایش خطر ابتلا به بیماری خودایمنی پسوریازیس را نشان داده اند.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد دریافتند برای مردانی که وارد آموزش نظامی اجباری می‌شوند و دارای کمترین تناسب اندام هستند، احتمال ابتلاء به پسوریازیس در سنین بالاتر ۳۵ درصد بیشتر از افراد متناسب است.


این مطالعه براساس داده‌های بیش از ۱.۲ میلیون مرد ۱۸ ساله حاضرشده در خدمت اجباری در نیروهای مسلح سوئد بین سالهای ۱۹۶۸ و ۲۰۰۵ انجام شده است. در طی مراحل ثبت نام، همه این جوانان تست آمادگی جسمانی را با یک دوچرخه ورزشی انجام دادند.


محققان داده‌ها را با توجه به تناسب اندام مردان در سه سطح تناسب اندام کم، متوسط و بالا تقسیم کردند. سپس آنها داده‌ها را با سایر داده‌های مرتبط با کدهای تشخیصی پسوریازیس و بیماری مفصلی آرتریت پسوریازیس مقایسه کردند.


بعداً در سنین ۳۷ تا ۵۱ سالگی، بیش از ۲۳ هزار نفر از سربازان وظیفه دچار پسوریازیس یا آرتریت پسوریازیس شده بودند. در گروه با آمادگی جسمانی کم، ۲.۵ درصد به یکی از این دو بیماری مبتلا شدند، در حالیکه در گروه با آمادگی جسمی بالا تنها ۱.۷ درصد این بیماری را داشتند.


بنابراین هرچه مردان هنگام ورود به سربازی، تناسب اندام کمتری داشته باشند، نسبت افرادی که بعداً به بیماری پسوریازیس یا آرتروز پسوریازیس مبتلا می‌شوند، بیشتر است.


تحقیقات نشان داد در گروه با تناسب اندام کم، خطر ابتلاء به پسوریازیس ۳۵ درصد بیشتر و خطر ابتلاء به آرتروز پسوریازیس ۴۴ درصد بیشتر از گروه با آمادگی جسمانی بالا بود.


«مارتا لاسکووسکی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما دریافتیم بین کاهش تناسب اندام و افزایش خطر ابتلاء به پسوریازیس و آرتریت پسوریازیس ارتباط وجود دارد، اما رابطه علّی و معلولی ان مشخص نیست. از اینرو نمی‌توان گفت که با ورزش می‌توان از این مشکلات سلامتی پیشگیری کرد.»
وی در ادامه می‌افزاید: «مطالعات قبلی نشان داده اند که آمادگی جسمانی کم با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی همراه است، و پسوریازیس نیز به همین دلیل با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط است.»


تحقیقات قبلی نشان داده که به طور کلی افراد مبتلا به پسوریازیس از افرادی که به آن مبتلا نیستند و به میزان مساوی فعالیت بدنی دارند، تناسب اندام کمتری دارند.


مبتلایان به پسوریازیس اغلب بیماری‌های دیگری نیز دارند. حدود ۳۰ درصد مبتلا به بیماری التهابی مفصلی هستند که تحت عنوان آرتریت پسوریازیس شناخته می‌شود. نمونه‌هایی از سایر بیماری‌های شناخته شده در آنها شامل چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت و افسردگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha