معلوم نیست مستند جناب وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بازگشایی مدارس در این مقطع تاثیر تعیین کننده‌ای بر شیوع کرونا ندارد، چیست؟

آقای وزیر! در بازگشایی مدارس تعجیل نکنید

سلامت نیوز: معلوم نیست مستند جناب وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بازگشایی مدارس در این مقطع تاثیر تعیین کننده‌ای بر شیوع کرونا ندارد، چیست؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد ملی کرونا در یادداشتی بیان داشته است: با دیدن خبر مربوط به وزیر محترم آموزش و پرورش  ابتدا فکر کردم خبر غیر واقعی و حاصل شیطنت برخی افراد است که به  دنبال آشفتگی در جامعه هستند ولی متاسفانه چنان نبود!

اولا بر هیچکس پوشیده نیست که تلاش هفته‌های اخیر در کاهش بار این اپیدمی تا چه میزان به نفع نجات جان و معیشت مردم عزیز کشورمان بوده است.

ظاهرا جناب وزیر فراموش کرده‌اند کشور در آبانماه و پیش از آن در چه وضعیتی بود. بدیهی است که همه تلاش‌های انجام شده برای بازگشت به زندگی عادی مردم بوده است ولی هر اقدامی زمان بندی خاص خود را دارد و اگر در این مورد دچار خطای محاسبات شویم، هزینه‌ای بسیار هنگفت بر جامعه تحمیل کرده‌ایم.

آنچه برای ما به عنوان جامعه نظام سلامت مطرح است این است که ارتباط مواجهه و پیامد در رخداد بیماری بسیار آشکار است. در شرایطی که هنوز عده قابل توجهی فرد مبتلا یا مشکوک در جامعه تردد دارند و سطح ایمنی اجتماعی یا گله‌ای هنوز به ۴۰-۵۰ درصد هم نرسیده، احتمال شعله ور شدن مجدد اپیدمی بسیار بالاست.

ما هم بسیار مشتاق بازگشت به شرایط عادی هستیم، به آثار مخرب روانی، اجتماعی، اقتصادی و آموزشی این وضع واقف هستیم ولی بسیار  نگران تصمیمات عجولانه و نسنجیده برای  لغو محدودیت‌های سفر، تشکیل اجتماعات، کم توجهی به موازین محافظتی و بازگشایی مدارس هستیم.

معلوم نیست مستند جناب وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه بازگشایی مدارس در این مقطع تاثیر تعیین کننده‌ای بر شیوع کرونا ندارد، چیست؟

این خطای محاسباتی در  مهرماه هم موجب شد آن وزارتخانه تصمیم خود را پس از چند روز تغییر دهد و تکرار یک اشتباه معلوم نیست چه عواقبی لااقل برای اعتبار یک وزارتخانه داشته باشد.

همانگونه که خانواده‌های ایرانی نسل‌هاست اختیار تربیت فرزندان خود را به این وزارتخانه سپرده اند آیا بهتر نیست تصمیم گیری در حوزه سلامت را به عهده وزارت بهداشت و متخصصان حوزه سلامت بگذاریم و متواضعانه به تصمیم کارشناسان بهداشتی درمانی احترام بگذاریم و به آن تن دهیم؟

در غیر این صورت مسئولیت تبعات اینگونه تصمیم گیری‌ها در مدیریت اپیدمی کرونا را باید خود این بزرگواران برعهده گرفته و پاسخگوی مردم و خانواده‌هایی باشند که داغدیده و قربانی بی توجهی به این توصیه‌ها هستند.

امیدواریم یا دلایل علمی این تصمیم ارائه شود و یا در این تصمیم تجدید نظر شود. ان شاء الله باز گشایی مدارس نه در دراز مدت بلکه چند هفته دیگر که به کنترل کامل اپیدمی رسیدیم، میسر خواهد بود.

برخی دوستان تصور می‌کنند آنچه در کاهش چشمگیر مرگ و بستری ناشی از کرونا در کشور  می‌بینیم نه به خاطر طرح شهید سلیمانی بلکه ایمنی طبیعی است که بالای ۵۰ درصد در کشور ایجاد شده است.

در این باره اگر اینچنین باید با احتساب میزان کشندگی حدود ۵ در ۱۰ هزار ما تا کنون باید لااقل ۲۵۰ هزار کشته ناشی از کرونا در کشور می‌داشتیم که بدبینانه ترین آمارها نیز با این عدد بسیار فاصله دارد.

لذا فرضیه این که ایمنی گله‌ای در کشور حاصل شده است، رد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha