در بودجه ۱۴۰۰ باید وزارت بهداشت مکلف شود، پرونده سلامت الکترونیک را در بخش بهداشت و درمان به صورت تجمیعی ایجاد کرده و از طریق درگاه الکترونیک در اختیار پزشکان و بیماران قرار دهد.

«پرونده الکترونیک سلامت» چه زمانی به فرجام می‌رسد؟

سلامت نیوز: در بودجه ۱۴۰۰ باید وزارت بهداشت مکلف شود، پرونده سلامت الکترونیک را در بخش بهداشت و درمان به صورت تجمیعی ایجاد کرده و از طریق درگاه الکترونیک در اختیار پزشکان و بیماران قرار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، در بودجه ۱۴۰۰، وزارت بهداشت باید مکلف شود، پرونده سلامت الکترونیک را در بخش بهداشت و درمان به صورت تجمیعی ایجاد کرده و از طریق درگاه الکترونیک در اختیار پزشکان و بیماران قرار دهد.

چنانچه وزارت بهداشت ظرف مدت سه ماه اقدام به این کار نکند، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلف‌اند پرونده سوابق بیماران را به صورت پرونده سلامت الکترونیک در اختیار پزشکان و بیماران قرار دهند.

پرونده الکترونیک سلامت ابزاری برای پایش سلامت افراد در طول زندگی، ذخیره اطلاعات سلامتی آنها، جلوگیری از ایجاد تقاضای القایی و ارائه خدمات غیرضروری و منبع داده مناسب برای سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد برای حاکمیت است.

با توجه به الزامات قانونی برای اجرای این برنامه توسط وزارت بهداشت، تاکنون این برنامه نسبت به وضعیت مطلوب پیشرفت مناسبی نداشته است. وجود تعارض منافع در وزارت بهداشت و عدم الزام موثر این نهاد از جمله دلایل عدم پیشرفت مناسب است.

از این رو جهت ایجاد ضمانت اجرایی مناسب برای اجرای این برنامه‌ مهم پیشنهاد می‌شود بند زیر به تبصره 17 ماده واحده لایحه بودجه 1400 افزوده شود.

استنادات قانونی لزوم پیاده سازی پرونده الکترونیک سلامت

در بند 5 سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری ساماندهی تقاضا و ممانعت از تقاضای القائی و اجازه تجویز صرفاً بر اساس نظام سطح‌بندی و راهنماهای بالینی، طرح ژنریک و نظام دارویی ملی کشور و سیاست‌گذاری و نظارت کارآمد بر تولید، مصرف و واردات دارو، واکسن، محصولات زیستی و تجهیزات پزشکی با هدف حمایت از تولید داخلی و توسعه صادرات تاکید شده است.

تاکید قانون برنامه ششم توسعه به راه اندازی پرونده الکترونیک سلامت

علاوه براین در بند «الف» ماده 74 قانون برنامه ششم توسعه کشور هم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با هدف ارائه خدمات الکترونیکی سلامت مکلف است ظرف دو سال اول اجرای قانون برنامه نسبت به استقرار سامانه پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان و سامانه‌های اطلاعاتی مراکز سلامت با هماهنگی پایگاه ملی آمار ایران و سازمان ثبت احوال کشور با حفظ حریم خصوصی و منوط به اذن آنها و محرمانه بودن داده‌ها و با اولویت شروع برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع اقدام کند و حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از استقرار کامل سامانه فوق، خدمات بیمه سلامت را به صورت یکپارچه و مبتنی بر فناوری اطلاعات در تعامل با سامانه «پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان» ساماندهی کند.

لزوم توجه به پرونده الکترونیک سلامت در بودجه ۱۴۰۰

باتوجه به اهمیت موضوع پیشنهاد می‌شود، در بودجه ۱۴۰۰، وزارت بهداشت مکلف شود، پرونده سلامت الکترونیک را در بخش بهداشت و درمان به صورت تجمیعی ایجاد کرده و از طریق درگاه الکترونیک در اختیار پزشکان و بیماران قرار دهد.

چنانچه وزارت بهداشت ظرف مدت سه ماه اقدام به این کار نکند، سازمان‌های بیمه‌گر پایه مکلف‌اند پرونده سوابق بیماران را به صورت پرونده سلامت الکترونیک در اختیار پزشکان و بیماران قرار دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha