شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
کد خبر: 306385

ممکن است لوبیا سفید به نظرتان یک ماده‌ی غذایی معمولی و غیرچشمگیر به نظر برسد؛ اما دارای فواید زیادی برای سلامتی ماست؛ از جمله تقویت شناخت و حافظه، محافظت از قلب، بهینه‌سازی هضم، گردش خون سالم، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تحریک رشد و کاهش

7 فایده‌ی شگفت‌انگیز لوبیا سفید

سلامت نیوز: ممکن است لوبیا سفید به نظرتان یک ماده‌ی غذایی معمولی و غیرچشمگیر به نظر برسد؛ اما دارای فواید زیادی برای سلامتی ماست؛ از جمله تقویت شناخت و حافظه، محافظت از قلب، بهینه‌سازی هضم، گردش خون سالم، کاهش خطر ابتلا به سرطان، تحریک رشد و کاهش


لوبیا سفید چیست؟
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، لوبیا سفید یک رده‌ی متفاوت از رایج‌ترین لوبیاهاست که در سراسر قاره آمریکا یافت می‌شود و از نظر علمی با نام Phaseolus vulgaris شناخته می‌شود. این دسته از حبوبات به دلیل تنوع و تطبیق‌پذیری و سهولت رشد و همچنین از نظر ارزش غذایی فوق‌العاده‌ای که دارند، در سراسر جهان بسیار محبوب هستند. این لوبیاها به نام «لوبیای نیروی دریایی» یا «لوبیای دریایی» نیز شناخته می‌شوند که از کاربرد گسترده آن‌ها توسط نیروی دریایی ایالات‌متحده که از لوبیا به عنوان ماده اصلی رژیم غذایی سالم برای ملوانان استفاده می‌کردند، گرفته شده است. این روزها لوبیا سفید در سرتاسر جهان در انواع مختلف یافت می‌شود.
به دلیل ارزش غذایی و محتوای بالای پروتئینی در لوبیا سفید، این مواد غذایی در بسیاری از فرهنگ‌های مختلف به غذای اصلی تبدیل شده‌اند و برخلاف بسیاری از سبزیجات یا حبوبات دیگر می‌توانند برای مدت طولانی نگهداری شوند و یا بدون از دست دادن ارزش غذایی خود، کنسرو شوند. اگرچه ممکن است به نظر برسد که همه‌ی لوبیاها یکسان هستند، اما این کاملاً درست نیست و لوبیاهای دریایی دارای اجزای شیمیایی خاصی مانند فسفاتیدیل سرین هستند که فواید شگفت‌انگیزی برای سلامتی، مخصوصا سلامت مغز، دارد.

بیایید نگاهی عمیق‌تر به بسیاری از فواید سلامتی لوبیا سفید بیندازیم.

تقویت حافظه و شناخت
فولات به دلایل مختلفی مانند جلوگیری از نقص لوله عصبی و کم‌خونی، یک ماده مغذی اصلی در بدن است، اما به طور معنی‌داری بر سیستم عصبی هم تأثیر می‌گذارد. کمبود فولات به طور مستقیم با افزایش سطح هموسیستئین مرتبط است، که اغلب می‌تواند منجر به بیماری‌های نورودژنراتیو مانند بیماری پارکینسون شود. علاوه بر این، یکی از ویتامین‌های گروه B موجود در لوبیا سفید یعنی تیامین، می‌تواند به انتقال دهنده‌های عصبی خاصی که برای حافظه و شناخت نیاز داریم، کمک کند، بنابراین این حبوبات کوچک می‌توانند حافظه ما را با افزایش سن نیز هوشیار و تیز نگه دارند.

پتانسیل ضد سرطانی
آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف لوبیا سفید می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد. علاوه بر این، مطالعه منتشر شده در مجله Current Nutrition and Food Science نشان داد که فیبر غذایی موجود در پودر لوبیا سفید توانایی جلوگیری از سرطان روده بزرگ را دارد.
تحقیقات انجام شده توسط موسسه ملی سرطان ایالات‌متحده نیز نشان می‌دهد که بخش‌های محلول و نامحلول خاصی در لوبیا سفید پخته شده وجود دارد که به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند.
مطالعات انجام شده در طی یک دوره زمانی نیز نشان داد که قرار دادن لوبیای معمولی مانند لوبیا سفید در وعده‌های غذایی یک روش سالم برای محافظت از خود در برابر سرطان روده بزرگ، پستان و پروستات است.

سلامت قلب
منیزیم و فولات در لوبیای سفید با همکاری هم موجب تقویت قلب شده و از آن محافظت می‌کنند. فولات سطح هموسیستئین، که یک پیش ماده خطرناک برای بیماری قلبی است، را کاهش می‌دهد در حالی که منیزیم به روشی مشابه پتاسیم عمل می‌کند؛ یعنی باعث کاهش تنش و استرس در رگ‌های خونی و در نتیجه کاهش فشارخون می‌شود، بنابراین از حملات قلبی و مغزی جلوگیری می‌کند.

پیشگیری از دیابت
مدت‌هاست غذاهای سرشار از فیبر مانند لوبیاسفید به دلیل توانایی‌شان در ایجاد ثبات در سطح قند خون و بهبود جذب مواد مغذی از روده، که تأثیر مفیدی بر دیابت دارند، مورد ستایش قرار گرفته‌اند. با حفظ سطح گلوکز و انسولین در محدوده‌ی سالم، احتمال ابتلا به دیابت بسیار کمتر می‌شود و اگر مبتلا به این بیماری باشید نیز، فیبر بالای لوبیای سفید می‌تواند به شما در کنترل علائم کمک کند.

بهبود گوارش و هضم غذا
همان‌طور که گفته شد، لوبیا سفید سرشار از فیبر است که یکی از عناصر اصلی برای سلامت دستگاه گوارش است. فیبر قادر است حجم مدفوع را زیاد کرده و از بروز علائم یبوست و اسهال جلوگیری کند. علاوه بر این، فیبر با تحریک حرکت پریستالتیک، حرکات روده را عادی و طبیعی‌تر می‌کند. یک رژیم غذایی غنی از فیبر، روده‌ها را تمیز می‌کند و از مشکلات جدی گوارشی مانند زخم معده جلوگیری می‌کند.

خواص آنتی‌اکسیدانی
منگنز یک ماده معدنی نیست که شما در مورد آن زیاد بشنوید، اما یک فاکتور اصلی در بسیاری از آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند از گسترش و تأثیر رادیکال‌های آزاد جلوگیری کند. این خاصیت منگنز می‌تواند به شما در کاهش خطر بیماری‌های مزمن کمک کند. ثانیاً، مس می‌تواند به عنوان یک عامل کوفاکتور آنزیمی نقش مهمی داشته باشد و همچنین می‌تواند با کاهش استرس اکسیداتیو، به تحریک جریان خون، تحرک مفصل و انعطاف‌پذیری سراسری کمک کند.

رشد و ترمیم
یکی از مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین خاصیت لوبیا سفید، محتوای بالای پروتئین آن است. پروتئین‌ها در تمام طول زندگی عناصر سازنده هستند و ما برای رشد سلول‌های جدید، بافت‌ها، عضلات، استخوان‌ها، رگ‌های خونی و سایر قسمت‌های بدن خود به یک جریان ثابتی از آن نیاز داریم. پروتئین نه تنها برای رشد طبیعی ضروری است، بلکه در عملکرد ترمیم مناطق آسیب‌دیده بدن و تسریع روند بهبودی نیز ضروری است. برای گیاهخواران، لوبیا سفید یک منبع جایگزین عالی برای پروتئین است.

گردش خون بهتر
همان‌طور که می‌دانید به طور طبیعی خون در بدن ما جریان دارد و این امر برای اکسیژن‌رسانی سیستم‌ها و اندام‌ها و عملکرد عمومی بدن مهم است. آهن یکی از اجزای اصلی گلبول‌های قرمز خون است و بدون مصرف آهن مناسب، گردش خون شما آسیب می‌بیند و شما را مستعد کم‌خونی، ضعف، از دست دادن مواد معدنی استخوان، خستگی و گردش خون ضعیف می‌کند. مس نیز از این نظر بسیار مهم است، زیرا برای سنتز هموگلوبین ضروری است. به عبارت دیگر، بدون مس، آهن عملاً در بدن بی‌فایده است. لوبیای سفید خوشبختانه حاوی مقادیر بالایی از هر دو نوع است.

مقدار مواد مغذی موجود در 100 گرم لوبیا سفید خام
انرژی: 337 کالری
پروتئین: 22 گرم
کربوهیدرات: 60 گرم
کلسیم: 147 میلی‌گرم
آهن: 5.5 میلی‌گرم
منیزیم: 175 میلی‌گرم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha