سلامت نیوز : در اكثر جوامع بین 10 تا 15 درصد افراد باتوجه به شاخص سن و میزان امید به زندگی به درجاتی از نارسایی كلیه مبتلا هستند.
معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی این دانشگاه با تاكید بر اهمیت كنترل عفونت ها در بیماری های كلیوی اظهار داشت: در جمعیت عمومی كشور، جمعیت دیالیزی و بیماری های مزمن و پیوند كلیوی به طور جدی با مسئله عفونت ها روبه رو هستیم.
دكتر گتمیری گفت: عفونت ها تاثیر متقابلی در  بیماری های كلیوی دارند و به عنوان عامل تشدید كننده این بیماری ها شناخته می شوند. هرچه میكروب ها مقاومت تر باشد نسبت به درمان سخت تر جواب می دهند، براین اساس مسئله میكروب ها در بیماران كلیوی مزمن، دیالیزی ها و پیوندی ها به شكل جدی تری مطرح می شود.
وی با اشاره به رابطه مستقیم افزایش سن با ابتلا به بیماری های كلیوی توضیح داد: در جوامع غربی و كشورهایی نظیر ژاپن كه میانگین سنی بالاتر از 80 سال دارند بیماری های كلیوی بیش از 10تا 15 درصد  و در جوامع دیگر كمتر از 10تا 15 درصد است.
دكتر گتمیری با اشاره به تعداد مبتلایان به بیماری های كلیوی در كشور گفت: با توجه به حذف عوامل مرگ و میر در طول سه دهه اخیر، در كشور، میانگین امید به زندگی از 50 سال در 30 سال گذشته به 74 سال در شرایط كنونی رسیده است كه این میزان  در خانم ها حدود 75 و 76 سال و در آقایان حدود  71 و 72 سال است.
معاون آموزشی مركز تحقیقات نفرولوژی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه جامعه ما یك جامعه مسن محسوب می شود، افزود: دست كم 10 درصد جمعیت عمومی بالغ كه حدود 7 میلیون نفر است یعنی بین 4 تا 5 میلیون نفر به درجاتی از نارسایی كلیه مبتلا هستند.
دكتر گتمیری دیابت و فشار خون بالا را مهم ترین ریسك فاكتورهای ابتلا به بیماری های كلیوی دانست و گفت: دیابت در اكثر جوامع بین 25 تا40 درصد عامل بروز بیماری های كلیه است.
وی افزود: فشار خون بالا، 60 تا 70 درصد علت نارسایی كلیه در اكثر جوامع محسوب می شود و بیماری های قلبی عروقی، سنگ ها، مصرف بی رویه داروها، چاقی و افزایش چربی خون و استعمال سیگار از دیگر عوامل بروز این بیماری است.
این فوق تخصص نفرولوژی توصیه كرد: با پرهیز از استعمال سیگار، كنترل فشار و چربی خون، و افزایش فعالیت های فیزیكی می توان ابتلا به بسیاری از بیماری ها را كه حتی عامل ژنتیكی (دیابت) دارند را به تعویق انداخت و كنترل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha