یکشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 306790

یک کارشناس ارشد و مشاور خانواده درباره افسردگی در میان برخی افراد در شرایط کرونایی و راه های بهبود این وضعیت اظهار داشت: باید گفت که آن دسته از افراد دچار افسردگی می شوند که برنامه خاصی ندارند. آنها یا اصلا برنامه ریز نیستند و یا ضعف در برنامه دارند و برنامه خاصی ندارند از این رو دائما به گذشته و مسائل منفی و به چیزهایی که درد آور است فکر می کنند و دچار مشکل می شوند و بعد می خواهند به ضرب دارو این مشکلات را درمان کنند که خوب شدنی هم نیست و فقط حالتی از در خود فرو رفتگی را برای آنها ایجاد می کند و بر اثر دارو ها روزگار خود را به بیخیالی می گذرانند اما این ها درمان نیست درمان این است که خود را مشغول کنند و برنامه ریزی کنند.

چطور در سخت‌ترین شرایط افسرده نباشیم؟

سلامت نیوز: یک کارشناس ارشد و مشاور خانواده درباره افسردگی در میان برخی افراد در شرایط کرونایی و راه های بهبود این وضعیت اظهار داشت: باید گفت که آن دسته از افراد دچار افسردگی می شوند که برنامه خاصی ندارند. آنها یا اصلا برنامه ریز نیستند و یا ضعف در برنامه دارند و برنامه خاصی ندارند از این رو دائما به گذشته و مسائل منفی و به چیزهایی که درد آور است فکر می کنند و دچار مشکل می شوند و بعد می خواهند به ضرب دارو این مشکلات را درمان کنند که خوب شدنی هم نیست و فقط حالتی از در خود فرو رفتگی را برای آنها ایجاد می کند و بر اثر دارو ها روزگار خود را به بیخیالی می گذرانند اما این ها درمان نیست درمان این است که خود را مشغول کنند و برنامه ریزی کنند.

افراد باید سعی کنند تا روحیه خود را نبازند و بدبین نباشند

به گزارش سلامت نیوز، دکتر طیبه حاج محمدی یزدی در گفت وگو با زندگی در پاسخ به این سوال که کرونا و محدودیت های اعمال شده و عدم رفت و آمد و انزوایی که در بین برخی از خانواده ها ایجاد شده چه تبعاتی به لحاظ روانی برای جامعه دارد؟ گفت: مساله کرونا و نگرانی هایی که برای خانواده ها ایجاد می کند، غیر قابل انکار است چون این ویروس خطرناک است و عده زیادی را درگیر کرده و کنترل آن سخت است و با اینکه همه دنیا یک سال در تلاش بوده ولی تا اینجا نتوانسته اند این ویروس را کنترل و تعدیل کنند. افراد زیادی مجبور به رعایت محدودیت ها هستند تا احتمال سرایت ویروس کمتر شود ولی افراد زیادی در درون این نگرانی را دارند و قطعا آثار وسواس و افسردگی به جا خواهد ماند اما اینکه در این قضیه چه کار کنیم باید بگویم که افراد باید سعی کنند تا روحیه خود را نبازند و بدبین نباشند و با مساله خوشبینانه و طبیعی برخورد کنند و سعی کنند به قوه ایمنی بدن خود رسیدگی کنند و از نظر پروتئین ها و ویتامین های سی و دی بدن خود را تقویت کنند، همین موارد در موضوع ضعف اعصاب و تشدید افسردگی کمک کننده است. باید سعی کنند این موارد را رعایت کنند تا همه به سلامتی از این بحران بیرون بیاییم.

آن دسته از افراد دچار افسردگی می شوند که برنامه خاصی ندارند

وی در خصوص اینکه آیا فضای مجازی می تواند تشدید کننده این وضعیت باشد؟ چون به دلیل قرنطینه و محدودیت اکثر مردم در خانه هستند و به فضای مجازی رو آورده اند اظهار داشت: مردم می توانند در حانه به کارهایی مشغول باشند؛ خیاطی و نقاشی و کارهای دستی و رسیدگی به کارهای خانه و امور مختلفی مثل تزئینات خانه وجود دارد که هر کسی می تواند با سلیقه خود و در مدل زندگی خود خود را مشغول کند. خود من این کار را کرده ام و وقتی ورود پیدا می کنم می بینم چقدر کارهای زیادی وجود داشت که می توانستم انجام بدهم و انجام نداده ام و مشغول بودم اما امروز وقت آن ها را دارم و می توانم به این کار ها رسیدگی کنم و هم نشاط آور است و هم جنبه سرگرمی دارد و هم آدم را مقدار زیادی از اخبار دور می کند. مطالعه و گوش دادن به موسیقی آرام کننده سیستم عصبی است و این خیلی خوب است که افراد برنامه ریزی کنند و برای مطالعه و فیلم دیدن برنامه ریزی کنند در این وضعیت شبانه روز آنها به شکلی پیش می رود که می بینند وقتی برای بسیاری از کارهای دیگر وقت ندارند می توان برای افراد جامعه این فضا را ایجاد کرد تا ببینند به چه کارهایی می توانند برسند و چقدر می توانند برای خانه و زندگی خود برنامه ریزی کنند و چقدر فیلم های خوب برای دیدن وجود دارد و همه به رسانه و فیلم دسترسی دارند. باید گفت که آن دسته از افراد دچار افسردگی می شوند که برنامه خاصی ندارند. آنها یا اصلا برنامه ریز نیستند و یا ضعف در برنامه دارند و برنامه خاصی ندارند از این رو دائما به گذشته و مسائل منفی و به چیزهایی که درد آور است فکر می کنند و دچار مشکل می شوند و بعد می خواهند به ضرب دارو این مشکلات را درمان کنند که خوب شدنی هم نیست و فقط حالتی از در خود فرو رفتگی را برای آنها ایجاد می کند و بر اثر دارو ها روزگار خود را به بیخیالی می گذرانند اما این ها درمان نیست درمان این است که خود را مشغول کنند و برنامه ریزی کنند.

مثبت اندیشی و واقعیت پذیری متفاوت از هم است

برای سلامتی خودمان باید خود را قانع‌تر کنیم و با کمترین ها مدل زندگی خود را سامان بدهیم تا کمتر آسیب ببینیم

دکتر یزدی در خصوص اینکه جدا از کرونا افسردگی در جامعه ما زیاد است بسیاری به آینده بدبین هستند و وضعیت اقتصادی هم مزید بر علت است. چطور می توان امید به آینده و مثبت اندیشی را در جامعه ایران تقویت کرد؟ تصریح کرد: مثبت اندیشی و واقعیت پذیری متفاوت از هم است. واقعیتی در جامعه ما وجود دارد؛ بحث گرانی و افزایش قیمت ها و حتی افزایش ساعت به ساعت که برخی به دلیل سودجویی چنین کاری می کنند و بار این فشار بر جامعه ما وجود دارد و شما نمی توانید بگویید نیست و بیا و به زور مثبت فکر کن! این بنده خدا پنیر را امروز ده هزار تومان و فردا پانزده هزار تومان خریده است. این آدم چطور می تواند مثبت فکر کند؟ ورودی درآمد او تکان نخورده است ولی پرداختی او فرق کرده است. چطور می توانیم بگوییم این فرد به هم نریزد؟! ولی یک سری از موضوعات در حیطه ای هستند که کاری از دست ما بر نمی آید ما چطور می توانیم با این موضوعات مبارزه کنیم؟! حال آنچه مردم نیاز داشتند روز به روز کاهش پیدا می کند و ضربدر می خورد و ما باید اهم و فالاهم کنیم و ضروریات را در نظر بگیریم. باید به این سمت برویم که مسائلمان را حل کنیم و نکته دوم قانع شدن است. نباید بی خیال باشیم ولی کاری بیش از این از ما بر نمی آید و باری منفی روی دوش ما می گذارد و این بار منفی همان استرس دائمی و ناراحتی و بحران است و سلامت ما را به خطر می اندازد. پس برای سلامتی خودمان باید خود را قانع‌تر کنیم و با کمترین ها مدل زندگی خود را سامان بدهیم تا کمتر آسیب ببینیم.

هر چه بار استرس ما بالاتر برود دچار بیماری های متعدد خواهیم شد

قانع بودن نه به این دلیل که پذیرای هر خطایی در جامعه هستیم بلکه برای این است که در اوضاع بحرانی فعلی سلامت خانواده خود را حفظ کنیم.

وی افزود: من نمی گویم این درمان جامعه خواهد بود چون مشکلات جامعه همچنان هست ولی نباید در این اوضاع سلامتی ما به خطر بیفتد، هر چه بار استرس ما بالاتر برود و فشار های عصبی هرچه بیشتر شوند دچار بیماری های متعدد خواهیم شد همین می تواند موجب هزینه های پزشکی شود و ده ها مشکل دیگر و قضایایی دیگر در خانواده ایجاد و تشدید می شود. قانع بودن نه به این دلیل که پذیرای هر خطایی در جامعه هستیم بلکه برای این است که در اوضاع بحرانی فعلی سلامت خانواده خود را حفظ کنیم و بعد اگر بتواند باید برای کمک و جبران هزینه های خود و خانواده ایم فکر و اندیشه ای داشته باشد. مثلا بتواند برنامه ریزی هایی داشته باشد و اوضاع اقتصادی خانواده اش را تقویت کند. شاید بتوان گفت ۵۰ درصد مردم بودجه ای ندارند و محل تامینی ندارند تا کمک هزینه خود را بارور کنند پس بهتر این است که قناعت پیشه کنند هر چند که سخت است ولی تا جایی که امکان دارد باید به سلامت خود و خانواده خود و سلامتی روحی خود بپردازند تا این مسائل کمتر به آن ها فشار بیاورد خود ما هم با این موارد دست به گریبانیم کالایی را یک هفته پیش خریداری می کنیم و امروز می بینیم ۱۵ هزار تومان روی همان جنسی که هیچ فرقی نکرده اضافه شده است. و حال این جنس نه دکوری و نه تزئینی و نه مدل است بلکه مصرفی است و باید استفاده شود. این مساله در جامعه ما وجود دارد و ما حد الامکان باید سعی کنیم بیش از همه مراقب سلامت خودمان باشیم.

برخی نق زن هستند و به مشکلات و سوژه هایی که در جامعه وجود دارد دامن می زنند

اگر نمی توانیم باری را از جامعه کم کنیم حداقل می توانیم به مردم یک نوید بدهیم

این روانشناس در خصوص اینکه خانواده هایی وجود دارند که با وجود گذران زندگی ولی دائما می نالند گفت: برخی خانواده هایی دائم در حال جو سازی هستند. برخی نیز خود به خود نق زن هستند و به مشکلات و سوژه هایی که در جامعه وجود دارد دامن می زنند. اخلاق این افراد این طور است و دائم نق می زنند درحالیکه می توانند برعکس این هم فکر کنند ولی متاسفانه دائما در دل آدم ها دلهره ایجاد می کنند و در شبکه های مجازی راست و دروغ را با هم نشر می دهند و دائما برای همه اخبار را فوروارد می کنند و این به خلقیات مربوط است و وقتی انسان کمال یافته نشد در هر دوره و در هر قصه ای و در هر بحرانی می تواند آدم دردسرسازی باشد. امیرالمومنین می فرمایند: وقتی نمی توانید به کسی کمکی بکنید حداقل امید او را ناامید نکنید و سعی کنید با تبسم و با لبخند برخورد کنید و دل او را ناامید نکنید. اگر نمی توانیم باری را از جامعه کم کنیم حداقل می توانیم به مردم یک نوید بدهیم و بگوییم انشاا… حل می شود و آرام باشد و اگر هیچ کسی نیست خدا که هست و محبت خدا بر بندگانش جاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha