اختلالات غده تیروئید، تعداد زیادی از افراد را درگیر می کند، بدون این که آنها از این وضعیت اطلاعی داشته باشند.

نشانه‌های مخفی ابتلا به بیماری تیروئید

سلامت نیوز: اختلالات غده تیروئید، تعداد زیادی از افراد را درگیر می کند، بدون این که آنها از این وضعیت اطلاعی داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا زندگی، کم کاری یا پرکاری تیروئید بر سلامت عمومی بدن از جمله وضعیت خلق و خو، سوخت و ساز بدن، باروری، سلامت قلب و ... تاثیر می گذارد و این مهم است که علائم این اختلالات که گاهی اوقات نادیده گرفته می شوند را بشناسید:

درد عضلانی و درد مفاصل: درد عضلات و مفاصل می تواند نشانه ای از مشکلات تشخیص داده نشده تیروئید باشد. در واقع درد یک علامت شایع اما فراموش شده مشکلات تیروئید است. افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، ممکن است این دردها را بخصوص در دست ها و پاها حس کنند. همچنین سندرم تونل کارپ و درد و تورم در کف دست از علائم دیگر است. مبتلایان به پرکاری تروئید نیز از ضعف و درد در دست ها بخصوص بازوها رنج می برند.

ناراحتی و درد در گردن: درد در گردن یا بزرگ شدن آن می تواند نشان دهنده مشکلات تیروئید باشد. سایر علائم عبارتند از احساس تورم در گردن، ناراحتی در بستن یقه لباس ها، مشکلات بلع و صدای گوش خراش. بزرگ شدن گواتر می تواند نشانه ای از هر دو اختلال کم کاری و پر کاری تیروئید باشد.

تغییرات پوستی: ریزش مو، تغییر در بافت مو و تغییرات در پوست مشکلات تشخیص داده نشده تیروئید را ثابت می کند. در مبتلایان به کم کاری تیروئید، موها اغلب شکننده و خشک می شوند و به راحتی می ریزند. پوست نیز ضخیم، خشک و پوسته پوسته می شود. در مبتلایان به این بیماری یک علامت منحصر به فرد دیگر هم وجود دارد؛ از دست دادن موهای ابرو. در پرکاری تیروئید ریزش موی شدید رخ می دهد بعلاوه این که پوست نیز به شدت تحریک پذیر خواهد شد.

سندرم روده تحریک پذیر: یبوست و اسهال و ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر می تواند نشانه ای از مشکلات تیروئید باشد. یبوست شدید یا طولانی مدت و یبوستی که به درمان های معمول پاسخ نمی دهد با کم کاری تیروئید ارتباط دارد.

قاعدگی بی نظم و مشکلات باروری: این دو علامت نیز در بیماران با مشکلات تیروئید شایع است. دوره های قاعدگی سنگین، طولانی و دردناک با کم کاری تیروئید رابطه دارد. مبتلایان به پرکاری تیروئید، قاعدگی های سبک تر و تجربه قاعدگی به ندرت را دارند. زنان مبتلا به کم کاری تیروئید ناباروری و سقط های مکرر را نیز تجربه می کنند.

سابقه خانوادگی بیماری های تیروئید و اختلالات خود ایمنی: اگر مشکلات تیروئید در خانواده شما موروثی باشند، شما بیشتر در معرض ابتلا به آنها قرار دارید.

کلسترول بالا: کلسترول بالا بخصوص زمانی که با رژیم غذایی، ورزش و داروهای کاهنده کلسترول درمان نمی شود، می تواند نشانه ای از ابتلا به کم کاری تیروئید باشد.

افسردگی و اضطراب: تغییرات ناگهانی در خلق و خوی با اختلالات تیروئید رابطه دارد. کم کاری تیروئید معمولا با افسردگی مشخص می شود در حالی که در پر کاری تیروئید، شایع ترین علامت روانی، اضطراب، حملات هراس و بیماری دو قطبی است. افسردگی که به دارو پاسخ نمی دهد، می تواند نشانه ای از اختلال تیروئید تشخیص داده نشده باشد.

تغییرات وزن: این نوع تغییرات وزن و کاهش وزن سریع می تواند نشانه هر دو اختلال کم کاری و پر کاری تیروئید باشد. مشکل در پایین آوردن وزن می تواند نشانه کم کاری تیروئید باشد. در پرکاری تیروئید نیز ممکن است با وجود خوردن همان مقدار غذای قبل یا حتی بیشتر از آن وزنتان پایین بیاید.

خستگی: احساس خستگی وقتی بعد از ۷ تا ۸ ساعت خواب، بیدار می شوید، ولی قادر نیستید فعالیت های روزمره تان را شروع کنید، می تواند نشانه های مشکلات تیروئید باشد. در پرکاری تیروئید هم ممکن است فرد دچار بی خوابی شود و همین باعث خسته ماندن شما در طول روز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha