یک جمعیت‌شناس می‌گوید: یک‌سوم جمعیت مردهای ایران تنها و مجرد زندگی می‌کنند و ۶۰ هزار مرد متاهلِ ۱۰ تا ۱۸ ساله در کشور داریم که معادل ۲ درصد جمعیت مردان است.

آمار عجیب از تاهل مردان در ایران | ۶۰ هزار مرد متاهلِ ۱۰ تا ۱۸ ساله

سلامت نیوز: یک جمعیت‌شناس می‌گوید: یک‌سوم جمعیت مردهای ایران تنها و مجرد زندگی می‌کنند و ۶۰ هزار مرد متاهلِ ۱۰ تا ۱۸ ساله در کشور داریم که معادل ۲ درصد جمعیت مردان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بیش از نیمی از جمعیت ایران را جامعه مردان تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۳۴ میلیون نفر بیش از ۱۰ سال سن دارند و از این تعداد ۲۱ میلیون نفر دارای همسر هستند، اما نکته قابل توجه اینجاست که حدود ۲ درصد از پسران ۱۰ تا ۱۸ ساله یعنی معادل ۶۰ هزار نفر متاهل‌اند.  

شهلا کاظمی‌پور، جمعیت‌شناس در گفت و گو با ایسنا، ضمن ارائه آماری از وضعیت مردان جامعه در کشور می‌گوید: براساس آمارهای سال ۹۵ و طبق گزارش‌های موجود، در حال حاضر ۸۴ میلیون نفر جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند که از این تعداد ۴۳ میلیون نفر (معادل ۵۰.۵ درصد) «مرد» هستند؛ از این ۴۳ میلیون نفر، ۱۰.۵ میلیون نفر زیر ۱۵ سال، ۳۰ میلیون نفر ۱۵ تا ۶۴ سال و حدود ۳ میلیون نفر ۶۵ سال به بالا هستند.

وی با بیان اینکه به طور کلی ۳۴ میلیون نفر از مردان کشور بیش از ۱۰ سال سن دارند، درباره وضعیت تاهل جامعه «مردان» توضیح می‌دهد: از تعداد ذکرشده، ۲۱ میلیون نفر دارای همسر، ۳۵۰ هزار نفر بدون همسر بر اثر فوت، ۴۰۰ هزار نفر بدون همسر به دلیل طلاق و ۱۲ میلیون نفر ازدواج نکرده هستند؛ به عبارتی حدود یک‌سوم جمعیت مردانِ ۱۰ سال به بالا مجرد هستند.


آماری از ازدواج پسران ۱۰ تا ۱۸ ساله

این جمعیت‌شناس در پاسخ به این سوال که چند نفر از پسران زیر ۱۸ سال ازدواج کرده‌اند نیز بیان می‌کند: از جمعیت ۱۰ تا ۱۴ ساله پسران حدود ۱.۲ درصد و در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ ساله پسران ۲.۳ درصد ازدواج کرده‌اند که به طور میانگین حدود ۲ درصد از پسران ۱۰ تا ۱۸ ساله (معادل ۶۰ هزار نفر) ازدواج کرده‌اند و متاهل‌اند.  

به گفته کاظمی‌پور، بیشترین سهم ازدواج مردان زیر ۱۸ سال در استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی و کرمان است.

به گفته کاظمی‌پور، از ۲۴ میلیون خانواری که در ایران زندگی می‌کنند، ۲۱ میلیون خانوار «مردسرپرست» و حدود ۳ میلیون خانوار «زن‌سرپرست» هستند. همچنین حدود ۷۰۰ هزار خانوار یک نفره مردسرپرست در کشور زندگی می‌کنند.  


۲.۵ میلیون مرد در جستجوی کار

این جمعیت‌شناس درباره وضعیت اشتغال پسران زیر ۱۸ سال نیز این طور توضیح می‌دهد: در آمارها وضعیت اشتغال نیز براساس جمعیت ۱۰ سال به بالا محاسبه می‌شود و ۳۴ میلیون نفر از مردان ایران ۱۰ سال به بالا هستند که از این تعداد ۱۱ میلیون نفر غیرفعال و ۲۲ میلیون نفر فعال هستند. از این ۲۲ میلیون نفر، ۱۹.۵ میلیون نفر شاغل و ۲.۵ میلیون نفر بیکارِ درجستجوی کارند.

بنابر اظهارات کاظمی‌پور، از این ۱۹.۵ میلیون نفر شاغل در جمعیت مردان، حدود ۳ میلیون نفر در بخش دولتی مشغول به کار هستند؛ حدود ۱۸ میلیون نفر به نحوی بیمه هستند و ۲ میلیون نفر دارای کار غیررسمی هستند و فعلا بیمه نیستند.


۱۰ درصد پسران ۱۰ تا ۱۸ساله شاغل‌اند

این جمعیت‌شناس در ادامه درباره وضعیت اشتغال پسران زیر ۱۸ سال نیز اظهار می‌کند: از میان جمعیت پسران زیر ۱۸ سال، حدود ۱۰ درصدشان شاغل، ۲ درصد بیکار و مابقی محصل هستند.

به گفته وی، بیشترین میزان اشتغال جوانان زیر ۱۸ سال به ترتیب مربوط به استان‌های کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بوده است.

۱۰ میلیون نفر از جمعیت ۶ سال به بالای مردان، دانشجو یا محصل‌اند

وی با اشاره به وضعیت آموزش و تحصیلات جامعه مردان همچنین می‌گوید: ۳۷ میلیون نفر از مردان در ایران بیش از ۶ سال سن دارند که از این تعداد ۱۰ میلیون نفر محصل یا دانشجو و بقیه یا شاغل، بیکار بازنشسته، دارای درآمد بدون کار و یا از کار افتاده هستند. از این تعداد، ۴۲ درصد ابتدایی، ۱۷ درصد راهنمایی، ۱۱ درصد متوسطه، هفت درصد پیش دانشگاهی و ۲۲ درصد نیز در حال تحصیل در آموزش عالی هستند.

۷۲ سال؛ امید زندگی مردان
افزایش فوت مردها در بهار و تابستان ۹۹

کاظمی‌پور در ادامه به میزان مرگ و میر مردان کشور اشاره می‌کند و با بیان اینکه میزان امید زندگی در جامعه آقایان حدود ۷۲ سال است، می‌افزاید: در سال ۹۸ حدود ۳۷۰ هزار فوت رخ داد که ۵۷ درصد از فوتی‌ها در مردان اتفاق افتاد. در واقع میزان فوت مردان همواره از زنان بیشتر است.

این جامعه‌شناس به آمارهای اعلام‌شده توسط ثبت احوال درخصوص میزان مرگ و میر در بهار و تابستان سال ۹۹ نیز اشاره و بیان می‌کند: در دو فصل بهار و تابستان مرگ و میر مردان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ هزار مورد افزایش داشته است که می‌توان آن را ناشی از کرونا دانست. این درحالی است که مرگ و میر در جامعه زنان حدود ۱۵ هزار مورد افزایش داشته است.

او ادامه می‌دهد: بیشترین عامل مرگ، انواع بیماری‌های قلبی و عروقی است که ۴۰ تا ۵۰ درصد مرگ‌ها را پوشش می‌دهد. همچنین میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات در مردان بیشتر از زنان است. به طوری که تصادفات برای مردان در رتبه دوم و برای زنان در رتبه سوم قرار دارد. این درحالی است که میزان مرگ و میر ناشی از سرطان برای زنان در رتبه دوم قرار دارد.


زندگی سخت نان‌آوران خانه

کاظمی‌پور در ادامه با اشاره به مسائل جامعه مردان اظهار می‌کند: مردان نان‌آور خانواده هستند و بسیاری از آنها شغل آزاد دارند و هزینه آن بسیار بالاست. چندین سال است که بحث تورم وجود داشته و امسال نیز با شیوع ویروس کرونا مواجه هستیم که در پی آن هزینه‌های زندگی برای خانواده‌ها به ویژه مردان که نان آور هستند سخت شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha